<div dir="ltr"><p style="margin-right:0cm;margin-left:0cm;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif;margin-top:0cm;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-origin:initial;background-clip:initial"><span style="font-size:13.5pt;font-family:Arial,sans-serif;color:rgb(33,37,41)">A BTK Filozófiai Intézet szeretettel meghív minden érdeklődőt Laki János </span><em><span style="font-size:13.5pt;font-family:Arial,sans-serif;color:rgb(33,37,41)">Galilei és a tapasztalat fenomenális karaktere</span></em><span style="font-size:13.5pt;font-family:Arial,sans-serif;color:rgb(33,37,41)"> című intézeti előadására.<u></u><u></u></span></p><p style="margin-right:0cm;margin-left:0cm;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif;margin-top:0cm;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-origin:initial;background-clip:initial"><strong><span style="font-size:13.5pt;font-family:Arial,sans-serif;color:rgb(33,37,41)">Időpont:</span></strong><span style="font-size:13.5pt;font-family:Arial,sans-serif;color:rgb(33,37,41)"> 2022. szeptember 13. kedd 14.00<u></u><u></u></span></p><p style="margin:0cm 0cm 1rem;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;box-sizing:border-box"><strong><span style="font-size:13.5pt;font-family:Arial,sans-serif;color:rgb(33,37,41)">Helyszín:</span></strong><span style="font-size:13.5pt;font-family:Arial,sans-serif;color:rgb(33,37,41)"> BTK Filozófiai Intézet, 1097 Budapest, Tóth Kálmán u. 4., 7. emelet, Trapéz terem (B.7.16)<u></u><u></u></span></p><p style="margin-right:0cm;margin-left:0cm;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif;margin-top:0cm;text-align:justify;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-origin:initial;background-clip:initial"><span style="font-size:13.5pt;font-family:Arial,sans-serif;color:rgb(33,37,41)">Az előadás összefoglalója:<u></u><u></u></span></p><p style="margin:0cm 0cm 1rem;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif;text-align:justify;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;box-sizing:border-box"><span style="font-size:13.5pt;font-family:Arial,sans-serif;color:rgb(33,37,41)">A tulajdonságok "elsődleges" és "másodlagos" kategóriába sorolását (ókori előzmények után) pontosan 400 évvel ezelőtt, Galileo Galilei vezette be a filozófiai diskurzusba. A dichotómiának azóta számos változata keletkezett, s a felosztás alapjáról mindmáig viták folynak. Az eredeti definíció azonban e diszkussziókban nem játszik nagy szerepet. Ez egyáltalán nem véletlen, ugyanis a Galilei által alkalmazott megkülönböztetés olyan metafizikán alapult, mely a belőle származtatott dichotómiától nem függetlenül hamarosan eltűnt a filozófiából. A következő nemzedék új fogalomrendszert alakított ki, melyben már nem lehetett Galilei gondolatát világosan megjeleníteni, így az a vélekedés alakult ki, hogy felosztása durva logikai hibán alapszik.<u></u><u></u></span></p><p style="margin:0cm 0cm 1rem;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif;text-align:justify;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;box-sizing:border-box"><span style="font-size:13.5pt;font-family:Arial,sans-serif;color:rgb(33,37,41)">Előadásom célja annak megmutatása, hogy Galilei distinkciójának volt egy alapvető fontosságú, bár nem szándékolt következménye: ráirányította a figyelmet a tapasztalat egy addig nem sok figyelemre méltatott aspektusára. Ezzel kapcsolatban három állítást fogalmazok meg:<br>1) A szöveghez megfelelő hermeneutikai tudatossággal közelítő, azaz az érvet a keletkezés korában érvényes metafizikai és fogalmi kontextusba illesztő olvasó számára Galilei definíciója jól formált és megalapozott.<br>A distinkció korabeli értelmének feltárása teszi lehetővé fő mondandóm megfogalmazását: amellett szeretnék konceptuális és textuális érveket felhozni, hogy<br>2) Galilei meghatározásában nem kétféle külső tulajdonság, hanem a percepciók és a velük járó testi érzetek distinkciója szerepel.<br>3) A kétféle állapotot közös ok váltja ki, de a létrejövő állapotok mentális jellemzői döntő vonatkozásokban különböznek. A percepciókat kísérő érzetek megmutatják az emberi tapasztalat fenomenális karakterét, s ezáltal értelmezhetővé teszik, milyen is elsődleges tulajdonságokat észlelő lénynek lenni.<u></u><u></u></span></p><p style="margin:0cm 0cm 1rem;font-size:12pt;font-family:"Times New Roman",serif;text-align:justify;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;box-sizing:border-box"><span style="font-size:13.5pt;font-family:Arial,sans-serif;color:rgb(33,37,41)">Előadásom konklúziója így az, hogy a másodlagos tulajdonságok elkülönítésének megfelelő értelmezése felismerhetővé teszi a perceptuális tudatosság 17. századi kezdeményeit. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy tagadnám, Galilei distinkciója több kérdést vet föl, mint amennyit megold. Őt azonban csakis a probléma természetfilozófiai vonatkozása érdekelte, s miután a kétféle tulajdonság elkülönítése e területen jól használhatónak látszott, a metafizikai és elmefilozófiai következményeket könnyű szívvel utódaira hagyta.</span></p></div>