[MaFLa] fenmenologia_muhely_aprilis
Fenomenológiai Egyesület
info at fenomenologia.hu
Sun Apr 20 01:06:19 CEST 2008
2008. április 24-én 18.00 órai kezdettel az ELTE BTK Filozófia Intézet
Bence termében, a Fenomenológia Műhely keretében Olay Csaba tart
előadást, 'Gadamer és a nem tárgyi összefüggések fenomenológiája'
címmel.
Az előadás korreferense: Fehér M. István
Az előadás absztraktja:
"Könyvemben megkísérlem kidolgozni Gadamer filozófiájának
alapgondolatát, amennyiben azt állítom, hogy filozófiai hermeneutikája
a nem tárgyi összefüggések fenomenológiája. Gadamer hermeneutikájában
bizonyos értelemben háttérben marad ez a gondolat, amelyet túlzás
nélkül alapgondolatának lehet nevezni. A gondolat általában véve
minden értelmezést igénylő képződmény létezési módjára és
megragadhatóságára vonatkozik, és azt mondja ki, hogy az ilyen
képződmények egy pontosítandó értelemben nem tárgyi összefüggések. Ez
a kifejezés minden értelmezést igénylő képződmény szerkezetét nevezi
meg, és azt hangsúlyozza, hogy az ilyen képződmény nem fogható fel
megfelelő módon, ha tárgynak tekintjük. Gadamernél ezt a szerkezetet
paradigmatikusan a szöveg mint komplex értelemalakzat képviseli, s
ezért a megértésre és értelmezésre vonatkozó elemzései annak
leírásaként értelmezhetők, hogy miként válik egy ilyen
értelemösszefüggés hozzáférhetővé a megértés folyamán. A dolgozat
ennek a gondolatnak vizsgálja különböző aspektusait Gadamer művében,
kezdve korai tanulmányoktól, különös tekintettel a kiemelkedő főműre,
az Igazság és módszerre, egészen a késői tanulmányokig. A disszertáció
részletesen tárgyalja a főmű fontos témáit, egyebek között a
művészetfelfogást, a szellemtudományok értelmezését és a nyelviség
hermeneutikai koncepcióját.
Gadamer gondolkodásának szinte minden mozzanata összefüggésbe hozható
a nem tárgyi jelleg különböző aspektusaival. A téma már megjelenik a
korai írásokban, elsősorban mint a saját élet élésével szembeni
távolság hiánya, ami Arisztotelésznél a gyakorlati tudás elemzésében
játszik nagy szerepet. A történetiség taglalása továbbá megmutatja,
hogy történeti szituációnk nem tudatosított módon meghatároz
bennünket, és kiemeli a történetiség elemzését a historizmus
kritikájának kontextusában. A nem tárgyi jelleget érvényesíteni lehet
a szövegértelmezés területén is, ahogy az egészében vett nyelvhez való
viszonyunkban is. A szövegek mint paradigmatikus értelmezést igénylő
értelemalakzatok olyan összefüggésnek bizonyulnak, amelyet újra és
újra értelmezése juttat érvényre, de amely nem rögzíthető végleges
határozottsággal. Nem tárgyinak nevezhető egy ilyen összefüggés, mivel
csak a megértés erőfeszítése alapján válik adottsággá."
Korreferátum:
"Gadamer és a megértés fenomenológiája Gadamer számos helyen tartja
magát Husserl örökösének, a Heidegger által létrehozott hermeneutikai
fenomenológia folytatójának; gondolkodásának a fenomenológiával való
összefüggésére azonban szisztematikus jelleggel nemigen tér ki. A
következőkben az összefüggés megvilágítására két szempontot szeretnék
javasolni.
1. Ismert és a gadameri hermeneutika önértelmezésének szerves részét
alkotja , hogy Gadamer kérdésfeltevése nem normatív. Mint írja:
Alapjában véve nem valamiféle módszert javasolok, hanem leírom azt,
ami van." Amikor Gadamer a preskripció helyett a deskripcióra helyezi
a hangsúlyt, határozottan a fenomenológiához kapcsolódik, s ennek
tudatában is van, hiszen épp azt veti Betti szemére: A
fenomenológia iránti furcsa ellenérzés az, ami itt megtéveszti az
érdemes kutatót" (IM 1, kiad., 351.). Fő műve jelentős részében
Gadamer azt vizsgálja, hogyan megy végbe a megértés, más szóval
hogyan történik meg? (S a mű eredeti címe, Verstehen und Geschehen
éppen ezt az összefüggést volt hivatva előtérbe állítani.) Amit
Gadamer az Igazság és módszer legjellegzetesebb részeiben nyújt, ily
módon nem jogosulatlanul a megértés fenomenológiájának" nevezhető.
Mi történik akkor, amikor megértünk? (Pl. megváltozunk, érint minket
az, amit megértünk.) Közelebbről szemügyre véve azt mondhatjuk:
Gadamer megértésfenomenológiai vizsgálódásokat folytat. Megértés
és történés eközben kétféle módon is is kapcsolatba kerül egymással:
a) a mű azt vizsgálja, mi történik akkor, amikor megértünk valamit,
nem pedig azt, hogyan, milyen szabályok szerint kell a megértésben
eljárnunk;
b) s egy ilyesfajta vizsgálat keretében magát a megértést is
(úgyszólván másodfokon) egyfajta történésként fogja fel. Ha
Wittgenstein-nél a jelentés használatelméletéről szokás beszélni,
akkor ennek mintájára mondhatjuk: Gadamernél a megértés
történéselméletével van dolgunk.
Kissé husserliánusabban úgy is fogalmazhatunk: Gadamer azt vizsgálja,
hogyan adódik" a megértés (a minden princípiumok principiuma"
értelmében: a fenoméneket úgy kell venni, ahogy azok adódnak, ám
egyúttal ama határok között is, ahogy azok adódnak). Történés és
adódás illetve megértés és adódás között ilyenformán nyomban
adódik" egy közvetlen összefüggés. Gadamernél használja a megértés
fenoménje" kifejezést, és már Heidegger is beszélt fenomenológiai
megértés-fogalomról (amit pedig ezen elnevezés alatt leír, később a
hermeneutikai megértés-fogalomként válik majd ismertté).
2) A nem tárgyi összefüggések" Olay Csaba által előtérbe állított
fogalma ugyancsak alkalmas kiindulópontot kínál Gadamer
hermeneutikájának a husserli fenomenológiával való összevetésére. Ha
meggondoljuk, hogy intencionális aktus és intencionális tárgy
Husserlnél messzemenően összefügg egymással, hogy tárgy csak a
vonatkozó intencionális aktusban adódik vagy konstituálódik, akkor az
aktusfüggetlen tárgy fogalma jelentését veszti. Ebben az értelemben
amit Husserl fenomenológiája jó részben nyújt, ugyancsak jellemezhető
a nem tárgyi összefüggések" fogalmával. Továbbvezető kérdésként vetem
fel a nem tárgyi összefüggések" fogalmának Kantra illetve német
idealizmus azonosságfilozófiájára való alkalmazhatóságát. Hiszen a
maga módján itt is fönnáll a Kein Objekt ohne Subjekt"-elv."
MFE
More information about the mafla
mailing list