[MaFLa] Fwd: [Erasmus] Meghívó - tanévnyitó pénteki szeminárium

David Mark Kovacs davkov85 at gmail.com
Wed Sep 23 20:18:29 CEST 2009

---------- Forwarded message ----------
From: Orosz Kata <oroszka at gmail.com>
Date: 2009/9/22
Subject: [Erasmus] Meghívó - tanévnyitó pénteki szeminárium
To: Erasmus Kollégium - Levlista <erasmus at lists.mokk.bme.hu>

Meghívó

Tisztelettel meghívjuk az Erasmus Kollégium 2009-2010. tanévének első
szemináriumi előadására, melyet 2009. szeptember 25-én, pénteken 17
órai kezdettel tartunk
az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának I. épületében
(Budapest, VI. ker., Múzeum krt. 4., I. épület, 2. emelet, 208-as terem).

Kovács Dávid Márk

A növekedési paradoxon és a "Csak x és y" elv

Vitaindító: Komlósi Andrea

Absztrakt

A növekedési paradoxon első pillantásra plauzibilis feltevésekből
kiindulva azt demonstrálja, hogy egy fizikai test méretét részek
hozzáillesztésével nem lehet megnövelni. Ez esetben ugyanis valójában
csak annyi történik, hogy két elkülönült fizikai testet
összeragasztottunk, méretükön azonban ez mit sem változtat. A
paradoxonnak öt koherens megoldása ismeretes, az ezek közötti vitában
azonban mindezidáig elhanyagolt szempont volt, hogy melyik mennyire
egyeztethető össze egy széles körben osztott föltevéssel, a "Csak x és
y" elvvel. Az elv szerint a fizikai testek perzisztencia feltételei
intrinzikusak; vagyis az, hogy y egy t2 időpontban ugyanaz a dolog-e,
mint x t1-ben, csakis x és y intrinzikus tulajdonságain és egymáshoz
való relációkon múlik, nem pedig azon, hogy rajtuk kívül még mi van a
világban. Csakhogy a növekedési paradoxon általam favorizált "kopár
ontológia" megoldása, amely a tetszőleges elválasztatlan részek
doktrínáját tagadja, úgy tűnhet, mintha szembekerülne a "Csak x és y"
elvvel. Előadásomban szétválasztom az elv két lehetséges értelmezését,
és megmutatom, hogy a kopár ontológia csak az elv erős felfogásával ,
a gyengével azonban (amely szerintem a metafizikusok többségének a
fejében van) nem.