[MaFLa] Tőzsér János előadása a Filozófiai Intézetben

Kristof Nyiri nyirik at gmail.com
Fri Dec 5 16:47:13 CET 2014

Kedves Kollégák! Tőzsér János előadását sajnos nem fogom tudni
meghallgatni, de hadd jegyezzem meg, hogy amit előzetes absztraktjában ír,
az többszörösen abszurd. Nem téves, hanem abszurd. 1) A "metafilozófia"
maga is filozófia, a filozófia mibenlétéről való elmélkedés a filozófia
kezdete óta a filozófia része. Azaz akinek "metafilozófiai tanítása" van,
annak filozófiai tanítása van. 2) A "kései Wittgenstein" vajon Wittgenstein
melyik kéziratára vonatkozik? Hiszen a kései Wittgenstein nem jelentetett
meg semmit. A kéziratok pedig -- sokezernyi oldal -- igencsak változatos
témákról szólnak. 3) Az ún. *Kék Könyv*ben vagy az ún. *Filozófiai
vizsgálódások* ún. első részében valóban előtérben állnak a filozófiáról
mint a nyelv félreértéséről szóló gondolatok. De ezek a szövegek is
bőségesen tartalmaznak pl. jelentésfilozófiai elemeket ("nyelvjáték"!
"családi hasonlóság"!), nem is beszélve az ún. *Barna könyv*, a *Megjegyzések
a pszichológia filozófiájáról* vagy akár *A bizonyosságról* gazdag
filozófiai tematikájáról. 4) Wittgenstein kéziratainak nagyobbik fele a
matematika filozófiájáról szól: nem a filozófiáról mint
matematikafilozófiáról, hanem a matematikáról mint a matematikafilozófia
tárgyáról. -- Megjegyzéseim a témát ismerők számára triviálisak. Ezért
mertem úgy fogalmazni, hogy nem tévedésekről, hanem abszurditásokról van
szó. Szívélyes üdvözlettel, Nyíri Kristóf