[MaFLa] MFT elnökség

Kristof Nyiri nyirik at gmail.com
Thu May 26 13:16:30 CEST 2016

Kedves Mindannyian, ha már ez a beszélgetés elkezdődött, hadd emlékeztessek
arra, hogy a magyar filozófián belüli szélsőséges megosztottság és
kommunikációképtelenség nem újkeletű. Külföldi kollégákkal beszélgetve
hamar megkapjuk az anekdotákat/mondákat, miszerint nincs olyan három magyar
filozófus, akik közül kettő ne nézné hülyének a harmadikat. És valóban
nincs. És könyörgöm, ez nem ma kezdődött. Amikor az egyetemre kerültem
(korai hatvanas évek), zajlott pl. a Gedő András -- Földesi Tamás vita, a
dialektikus materializmus valamelyik alapkérdéséről (már nem emlékszem,
hogy melyik alapkérdéséről, de lehet, hogy csak egyetlen alapkérdés
volt...). Gedő és Földesi hülyéknek nézte egymást, mi mindnyájan pedig
őket. "Gigászok harca", mondta Bence Gyuri, aki ennél meredekebben
szellemesebbeket is mondott ma is közcsodálatnak örvendő kollégákról. A
nagy különbség a régmúlt, a közelmúlt és a jelen között benyomásaim szerint
az, hogy mára idehaza felnőtt egy filozófus-nemzedék, amelyik tökéletesen
jólképzett és nyugatiasan szocializált. (Vigyázat! Figyelem! Hasonló
folyamat zajlik más bölcsészdiszciplínákban is!) Hát gondolom erre a
nemzedékre vár (azaz nem a mai nyolcvan-, hetven-, hatvan- vagy
ötvenévesekre), hogy új alapokat teremtsen a magyar filozófiai életben.
Kérem őket, hogy vegyék át a terepet. Nyíri Kristóf