[MaFLa] Konferencia felhívás
laczkos at bibl.u-szeged.hu
laczkos at bibl.u-szeged.hu
Tue Feb 13 08:58:07 CET 2018
Konferencia felhívás
Az MTA-PTE "Kritikai Tanulmányok" kutatócsoportja és az Eötvös Loránd
Tudományegyetem konferenciát hirdet Budapesten 2018. június 22-ére
(péntek) "A kritika fogalma a XVII. és XVIII. században" címmel az
Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán: 1088
Budapest, Mú-zeum krt. 4. "I" épület, Bence György terem.
Szeretettel várunk minden jelentkezőt, aki e témában a konferencián
előadni kíván. A 20 perces előadásokra maximum egy oldalas
szinopszissal lehet je-lentkezni, melyet a következő e-mail címre
várunk: kritikafogal-ma at gmail.com
A jelentkezés határideje: 2018. május 31.
A konferencia anyagából jövőre válogatás-kötetet jelentetünk meg. / A
konfe-rencia idejére a szervezők biztosítanak egy külön termet
gyermekmegőrzés céljából.
Üdvözlettel,
Weiss János
(a kutatócsoport vezetője)
Boros Bianka, Blandl Borbála , Czétány György, Grósz Eszter, Kővári Sarolta
(a kutatócsoport munkatársai)
A kritika fogalma a XVII. és XVIII. században
(ELTE, BTK, Bence György terem, 2018. június 22. )
Az elmúlt egy-két évtizedben a nemzetközi filozófiai életben
(elsősorban Né-metországban és Amerikában) egy új filozófiai
diszciplína látszik körvonala-zódni, amelyet critical studies-nak,
critical theory-nak vagy kritische Theorie-nak is neveznek. E
diszciplína a „kritika” lehető legtágabb meghatározására
és különböző megjelenési formáinak leírására törekszik. – A
kritika fogalma hosszú történetre tekint vissza. Legkésőbb a 17.
századtól kezdődően a „kri-tika” lényegére vonatkozóan
markáns elképzelések fogalmazódtak meg. Des-cartes és Bacon is a
filozófia mint diszciplína újraalkotására törekedtek. A 16. századi
nagy kísérletekkel (Rotterdami Erasmus és Thomas Morus) szemben
szerintük az észnek már nem az emberi társadalomban (illetve a
műveltség-ben), hanem magában a filozófiában kell megvalósulnia és
testet öltenie. Ők vetették föl először, hogy a filozófiának
„tudománnyá”, méghozzá szigorú tu-dománnyá kellene válnia.
A filozófia ilyen körülmények között úgy jelenik meg, mint a kritikát
kiállt tudás, vagyis a módszeres tudás. Azt mondhat-nánk, hogy ez az
eljárás Descartes-nál a módszeres kétely, Baconnél viszont az idolumok
bírálata. Emellett Thomas Hobbes a 17. században nem csak a
társadalomfilozófiát teremtette meg, hanem a társadalmi szerződés és
az uralmi szerződés implicit elkülönítésével megteremtette a
társadalom kritikai elemzésének lehetőségét is.
A kritika fogalom-történetének talán legfontosabb fejezete a német
idea-lizmus korára esik. De ennek van egy fontos háttere: erre az
időre tehető a kritikának a megélénkülő nyilvánosságban való
elterjedése is. Elsősorban a folyóiratpiacnak köszönhetően a kritika
és a kritikaírás fontos irodalmi mű-fajjá vált. Ezt a megélénkülést
sokáig nem követte semmiféle reflexió, a kritika általános lényegének
tisztázása csúszott. Baumgarten az Esztétikában még kicsit zavarban
van azt illetően, hogy a kritikát hogyan is kellene pozícionál-ni a
most megalkotandó esztétikához képest. Aztán 1781-ben megjelenik A
tiszta ész kritikája, amelynek már a címe mutatja, hogy a
„kritika” a filozófiai fogalmak közé emelkedett.
Konferenciánkra olyan előadókat várunk, akik a kritika fogalmának
XVII.-XVIII. századi értelmezésére vállalkoznak, vagy a felsorolt
művek és szerzők tárgyalásán, vagy más, korabeli, a kritika fogalmához
kapcsolódó filozófusok és művek elemzésén keresztül.
------------------------------------------------------
SZTE Klebelsberg Konyvtar - http://www.bibl.u-szeged.hu
This message was sent using IMP: http://horde.org/imp/
More information about the mafla
mailing list