[MaFLa] A Babeş-Bolyai Tudományegyetem Magyar Filozófiai Intézetének szolidaritási nyilatkozata a Magyar Tudományos Akadémia és kutatóintézeteinek tervezett átalakításával kapcsolatosan

laczkos at bibl.u-szeged.hu laczkos at bibl.u-szeged.hu
Tue Feb 12 09:33:04 CET 2019

A Babeş-Bolyai Tudományegyetem Magyar Filozófiai Intézetének
szolidaritási nyilatkozata
a Magyar Tudományos Akadémia és kutatóintézeteinek tervezett
átalakításával kapcsolatosan

A Babeş-Bolyai Tudományegyetem Magyar Filozófiai Intézete aggodalommal
szemléli a Magyar Tudományos Akadémia és kutatóintézetei szervezeti
struktúrájának, illetve finanszírozásának átalakítására irányuló
terveket. Az akadémiai kutatás kormányfelügyelet alá helyezése,
finanszírozásának drasztikus csökkentése és a kutatóintézetek
szétdarabolása a kutatóhálózatok munkájának ellehetetlenítését,
tudományos kutatók tömeges elbocsájtását és kivándorlását, illetve a
humán- és társadalomtudományok társadalmi megbecsültségének az
aláásását eredményezhetik. A tervezett intézkedések negatívan
befolyásolják nemcsak a magyarországi közszellemet és a nemzeti
műveltséget, hanem az összmagyar tudományosságot és Magyarország
nemzetközi tudományos elismertségét is.
A Babeş-Bolyai Tudományegyetem Magyar Filozófiai Intézetének
munkatársai, hallgatói és végzettjei az évek során számtalanszor
dolgoztak együtt az MTA Filozófiai Kutatóintézetének munkatársaival,
mind nemzeti, mind pedig nemzetközi együttműködések keretében. Az
elért eredmények visszaigazolták a magyarországi és a romániai magyar
filozófiai és filozófiatörténeti kutatás fontosságát, mind a
Kárpát-medencei magyar nyelvű egyetemi képzés nyelvi-kulturális
horizontja, mind a tudományos kutatóknak a nemzetközi tudományosságban
való részvétele szempontjából.
A BBTE Magyar Filozófiai Intézetének munkaközössége együttérez az MTA
átszervezés előtt álló kutatóintézeteinek munkatársaival, támogatja az
Akadémiai Dolgozók Fórumát az MTA autonómiáját és az alapellátás
feltétel nélküli biztosítását követelő tiltakozásukban, és román,
illetve külföldi szakmai partnereivel együtt figyelemmel kíséri a
magyarországi tudományosság sorsának alakulását.

Kolozsvár, 2019. február 9.
A BBTE Magyar Filozófiai Intézetének oktatói

Demeter Márton Attila
Gergely Péter Alpár
Gregus Zoltán
Kerekes Erzsébet