[MaFLa] [Felhívás szerzőknek]Fordulat_kritikai pedagógia
Kristóf Nagy
knagykristof at gmail.com
Tue Dec 3 14:50:37 CET 2019
Kedves Listatagok,
A Fordulat, a Társadalomelméleti Kollégium folyóirata, a* kritikai
pedagógia* témájában vár cikkeket a 2020 őszén megjelenő 28. számába.
A kéziratok legfeljebb 500 szavas absztraktját és a szerzők 100 szavas
önéletrajzát kérjük a szerk at fordulat.net e-mail címre küldeni 2020. január
20-ig. A szerkesztőség a cikkek bekerüléséről 2020. január végén dönt.
Részletek: http://fordulat.net/?q=cfp
Üdvözlettel,
Nagy Kristóf
-------------------------------------------
A Fordulat, a Társadalomelméleti Kollégium folyóirata, a *kritikai
pedagógia* témájában vár cikkeket a 2020 őszén megjelenő 28. számába.
A kritikai pedagógia az oktatás és az oktatási rendszer feladatának,
funkciójának jelenleg domináns felfogása ellenében határozza meg önmagát.
Évtizedek óta mind nemzetközi, mind hazai szinten azt tekinti a köz- (és
szak)vélemény az iskola legfontosabb funkciójának, hogy a munkaerőpiacra
termeljen; háttérbe szorítva ezzel az olyan, korábban hangsúlyos
funkciókat, mint az állampolgári nevelés, műveltségátadás, vagy az egyenlő
esélyek és lehetőségek megteremtése.
A kritikai pedagógia azonban nem csak az oktatás funkcióiról tesz
állításokat. Baloldali társadalomképből kiindulva mutat rá arra, hogyan
képezi le a hagyományos iskolarendszer a társadalomban jelenlévő
egyenlőtlenségeket és elnyomási viszonyokat, majd termeli őket újra az
iskolát meghatározó hierarchikus struktúrák, a tanár-diák szerep, valamint
a tudásról és a tudás elsajátításának formájával kapcsolatos uralkodó
nézetek által.
A lapszámmal szeretnénk ráirányítani a figyelmet a Magyarországon kevésbé
vizsgált kritikai pedagógiai megközelítésre, lehetséges megoldásokra és
dilemmákra. Úgy látjuk, hogy ennek a hiánynak a betöltéséhez sokat
hozzátehet a tematikus folyóiratszám, ahol a bemutatásra kerülő látásmód és
a hozzá kapcsolódó jó gyakorlatok új kezdeményezéseket hívhatnak életre.
A lapszámba olyan gyakorlati fókuszú és elméleti munkákat várunk, amelyek
esettanulmányokon, regionális és történeti példákon, esetleg összehasonlító
elemzéseken keresztül mutatják be a kritikai pedagógia gyakorlati
alkalmazását és annak kontextusát. Továbbá várunk olyan elemző munkákat is,
amelyek a kritikai pedagógiai megközelítés módszertanát, dilemmáit,
kritikáit vizsgálják.
*Lehetséges fókuszok:*
- Oktatási projektek és kísérletek, alulról szerveződő kezdeményezések
esettanulmány jellegű bemutatása;
- Kritikai pedagógia a világban, kiemelten a közép-kelet-európai régióra
koncentrálva, gyakorlati megvalósulásokon keresztül, történelmi példák
bemutatása;
- A hagyományos oktatási rendszer és a kritikai pedagógia
megközelítéseinek, konkrét példáinak összehasonlítása, a kritikai pedagógia
alkalmazási lehetőségei a közoktatásban;
- A kritikai pedagógia elméleti dilemmáinak, módszertanának elemző
bemutatása, a szemlélet kritikáinak elemző bemutatása, mi van a kritikai
pedagógia után
A kéziratok legfeljebb 500 szavas absztraktját és a szerzők 100 szavas
önéletrajzát kérjük a szerk at fordulat.net e-mail címre küldeni *2020. január
20-ig*. A szerkesztőség a cikkek bekerüléséről 2020. január végén dönt.
Az elfogadott, körülbelül 40.000 karakter (egy ív) hosszúságú cikkek
leadási határideje 2020. május 31. Bármely felmerülő kérdésre a Fordulat
szerkesztősége a szerk at fordulat.net e-mail címen keresztül szívesen
válaszol.
A kritikai pedagógia azonban nem csak az oktatás funkcióiról tesz
állításokat. Baloldali társadalomképből kiindulva mutat rá arra, hogyan
képezi le a hagyományos iskolarendszer a társadalomban jelenlévő
egyenlőtlenségeket és elnyomási viszonyokat, majd termeli őket újra az
iskolát meghatározó hierarchikus struktúrák, a tanár-diák szerep, valamint
a tudásról és a tudás elsajátításának formájával kapcsolatos uralkodó
nézetek által.
A lapszámmal szeretnénk ráirányítani a figyelmet a Magyarországon kevésbé
vizsgált kritikai pedagógiai megközelítésre, lehetséges megoldásokra és
dilemmákra. Úgy látjuk, hogy ennek a hiánynak a betöltéséhez sokat
hozzátehet a tematikus folyóiratszám, ahol a bemutatásra kerülő látásmód és
a hozzá kapcsolódó jó gyakorlatok új kezdeményezéseket hívhatnak életre.
A lapszámba olyan gyakorlati fókuszú és elméleti munkákat várunk, amelyek
esettanulmányokon, regionális és történeti példákon, esetleg összehasonlító
elemzéseken keresztül mutatják be a kritikai pedagógia gyakorlati
alkalmazását és annak kontextusát. Továbbá várunk olyan elemző munkákat is,
amelyek a kritikai pedagógiai megközelítés módszertanát, dilemmáit,
kritikáit vizsgálják.
*Lehetséges fókuszok:*
- Oktatási projektek és kísérletek, alulról szerveződő kezdeményezések
esettanulmány jellegű bemutatása;
- Kritikai pedagógia a világban, kiemelten a közép-kelet-európai régióra
koncentrálva, gyakorlati megvalósulásokon keresztül, történelmi példák
bemutatása;
- A hagyományos oktatási rendszer és a kritikai pedagógia
megközelítéseinek, konkrét példáinak összehasonlítása, a kritikai pedagógia
alkalmazási lehetőségei a közoktatásban;
- A kritikai pedagógia elméleti dilemmáinak, módszertanának elemző
bemutatása, a szemlélet kritikáinak elemző bemutatása, mi van a kritikai
pedagógia után
A kéziratok legfeljebb 500 szavas absztraktját és a szerzők 100 szavas
önéletrajzát kérjük a szerk at fordulat.net e-mail címre küldeni *2020. január
20-ig*. A szerkesztőség a cikkek bekerüléséről 2020. január végén dönt.
Az elfogadott, körülbelül 40.000 karakter (egy ív) hosszúságú cikkek
leadási határideje 2020. május 31. Bármely felmerülő kérdésre a Fordulat
szerkesztősége a szerk at fordulat.net e-mail címen keresztül szívesen
válaszol.
Mellékletek ter
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <https://listbox.elte.hu/mailman/private/mafla/attachments/20191203/dbae9ca6/attachment.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: F28_CfP_Kritikai pedagógia.pdf
Type: application/pdf
Size: 114502 bytes
Desc: not available
URL: <https://listbox.elte.hu/mailman/private/mafla/attachments/20191203/dbae9ca6/attachment.pdf>
More information about the mafla
mailing list