[MaFLA] Tamás Gáspár Miklós 1948-2023
laczkos at bibl.u-szeged.hu
laczkos at bibl.u-szeged.hu
Mon Jan 16 14:27:42 CET 2023
A Magyar Filozófiai Társaság megemlékezése
Tamás Gáspár Miklós
1948 - 2023
Tudtuk, hogy súlyos beteg; sejtettük, hogy nem sokáig lesz közöttünk.
Amiről a szélesebb nyilvánosság csak most, tavaly októberi nagy
podcast-interjújából szerezhetett tudomást, az szakmai körökben régóta
ismertnek számított. Nem akartuk, hogy anélkül menjen el, hogy mi, a
Társaság is elismerhettük volna a munkásságát. Tavalyelőtti, 2021-es
nagydíjunknak, a nagyszabású pályákat elismerő Életműdíjnak ő volt a
kitüntetettje. Az elismerést briliáns válaszban köszönte meg.
Szellemes volt, mint mindig; ironikusan és önironikusan fogalmazott,
ahogy megszoktuk tőle. Sziporkázó szereplése valahogy elfeledtette,
amit láttunk: hogy borzasztóan lefogyott, hogy szörnyen rosszul néz
ki. A covid különösen gonosz változatán éppen túl volt, azt
remélhettük, hogy valamilyen csoda folytán az áttétes rákot is
legyőzi. Hihetetlennek tűnt, amit négyszemközt mesélt, hogy az orvosa
legutóbb azzal köszöntötte, hogy Kész csoda, hogy maga egyáltalán még
él.
A megtestesült szabadság volt: szempontokra nem ügyelő,
óvatoskodásokat elutasító, aggályokat figyelmen kívül hagyó, az
egyrészt-másrészt érveléseket megtagadó szellem. Konzervatív
korszakában, arszlánosan elegáns öltözékben is ugyanolyan nonkomform
alaknak számított, mint a radikális marxizmus híveként, kötött
pulóvert húzva. Életének ironikus fordulata, hogy a csendes magyar
félforradalom áramában ő, az intézményektől zsigerileg irtózó
személyiség is intézményes szerepekre kényszerült: parlamenti
képviselő és akadémiai intézetigazgató lett. Mint a demokratikus
ellenzék ismert alakja, nem tagadhatta meg, hogy az új liberális párt
képviselője legyen; mint politikailag frekventált személyiség,
védelmet nyújthatott az akkor éppen az akadémiai intézményrendszer
részeként támadott filozófiai intézetnek. Kiválóan betöltötte mindkét
szerepét. Parlamenti szerepléseivel a megelőző század nagy retorikus
debattőrjeit idézte, az intézet élén toleráns-liberális vezetőnek
mutatkozott. Mára már történelmi messzeségbe hullott a csendes magyar
félforradalom, valószínűtlenül távolinak tűnik mindkét szerep és
mindkét intézmény: nincsenek parlamenti viták, ahogy parlament is alig
van, és nincs akadémiai intézményrendszer, ahogy az intézeti vezető
erényei közé sem igen számít a toleráns liberalizmus.
Filozófus sem intézményes értelemben volt: a nyilvánosság előtt működő
szabad értelmiségi esszéista szerepét alakította ki a maga számára.
Teoretikusan mélyen átgondolt és gyakorlatilag csillámlóan betöltött
szerep volt ez. Hogy tiszteletet parancsoló monográfiák, vaskos
könyvek és terjedelmes értekezések helyett karcsú esszéket, rövid
újságcikkeket és koncentrált blogbejegyzéseket ír? Zsigeri ellenségei
kaján gyűlölettel, rajongó hívei - ne tessék tévedni, sokan vannak ők
is - mentegetőzve emlegették ezt föl. Pedig a filozófiától éppen nem
számít idegennek ez a műfajválasztás. A filozófia gazdag egyetemes
történetétől sem, szerény magyar hagyományától sem. Az európai
filozófia hagyománya nem csupán a tudományos Arisztotelésszel indul:
az irodalmias Platónnal is. Az újkori modern filozófia pedig éppen nem
egyetemi tanszékeken születik: szalonokban és társaságokban jelenik
meg, röpiratok oldalain és lapok hasábjain formálódik ki. A szerény
magyar hagyomány pedig? Benne sem lehet szembeállítani egymással a
magas tudományt az alacsony irodalmias esszéisztikával és a még
alacsonyabb újságírással. Sok előd mutatkozik itt is. Például az előző
századforduló kiemelkedő intézményépítője, Alexander Bernát, akinek az
életműve nem csupán a többszázra tehető, számon tartott
tudományos-filozófiai munkájából áll: az azok árnyékában született
többezernyi, elfeledett újságcikkéből is. Vagy a századelő zsenije, a
fiatal Lukács, akinek szintéziskereső, reprezentatív filozófiájába
éppúgy beletartozik a ,,tudományos" drámakönyv és a ,,szisztematikus"
heidelbergi művészetfilozófiai kézirat, mint az ,,irodalmias"
esszégyűjtemény és az ,,esszéisztikus" regényelmélet. Vagy, mondjuk, a
két háború közötti korszakban Prohászka Lajos, aki nem csupán a maga
korának szellemes bölcselője: éppenséggel legjelentősebb esszéistája
is; fő műve, a vándort és a bujdosót szembeállító híres nagyesszé akár
egy Adyba oltott Hegel munkája lehetne.
Hogy most búcsúzunk tőle, emlékeznünk kell rá: az európai bölcselet és
a magyar filozófia fontos hagyományához kapcsolódik az ő munkássága is.
Csillámló személyiség volt, aki a személyes társalgásban mindig
elragadott, írásaival viszont gyakran irritált. Egyszerre volt
mágikusan vonzó és diabolikusan taszító. Roppant korkritikai
elemzéseiben nem csupán a maga igazában bizonyos gondolkodó szólalt
meg: a nyilvánosságot mindig fölbolygatni remélő botrányhős meg a
nézeteivel mindegyre egyedül maradó közszereplő is. Így lehetett
egyszerre magabiztos, erőszakos és rezignált. Szenvedélyesen és mohón
olvasott: mindig mindent tudnia kellett, kényszeresen követte a
világháló legobskúrusabb regisztereit, folyamatosan figyelemmel
kísérte a szellemi alvilág legfölháborítóbb aljasságait is.
Megszállott vitázó volt, online közleményeinek kommentáradatába,
kivételes gesztussal, gyakran maga is bekapcsolódott.
Már megérhette saját klasszicizálódását. Régen várt nagy gyűjteményes
kötete - az elmúlt két évtizedben eredetileg angolul született,
marxista politikafilozófiai tanulmányainak roppant válogatása -
kivételes olvasói érdeklődést gerjesztett és szövevényes visszhangot
keltett. Konferenciák díszelőadójának kérték föl, nézeteinek
vitatására önálló konferenciákat szerveztek, életútinterjúkat
készítettek vele. Ha munkássága klasszicizálódott is, ő maga nem vált
klasszikussá mégsem. Nem tudott megöregedni, haláláig fiatal maradt:
mindig fölforgató nézeteket hangoztató, folyamatosan lázadó fiatal.
Pár éve fogadalmat tett, hogy fölhagy a napi politikai események és
folyamatok közvetlen reflexiójára vállalkozó publicisztikákkal. A
,,puzsérok korában", mint emlegette, nincs helye az ő teoretikus
munkálkodásának. Visszatért a filozófiához, megint terjedelmesebb
esszékkel kezdett jelentkezni. Újraolvasta a nagy német idealistákat,
a modernitás politikájának születésével foglalkozó, átfogó munkát
tervezett, Társaságunk két évvel ezelőtt közgyűlésén elhangzott
előadásában a cancel culture lucidus bírálatát adta. Fogadalmát
azonban nem tudta következetesen megtartani: nem volt képes
megtartóztatni magát, mégis-mégis, újra meg újra közéleti elemzéseket
is közölt. Bizonyosak lehettünk benne: ha a minket körülvevő
szürreális önkényuralom éppen különösen fölháborító intézkedést jelent
be, csakhamar az ő megszólalása is olvasható lesz majd a Mércén, a
444-en, a hvg.hu-n vagy az ÉS-ben.
Most pedig, íme, árván maradtunk, hűséges és lelkes olvasói.
Perecz László
------------------------------------------------------
SZTE Klebelsberg Konyvtar
More information about the MaFLa
mailing list