[MaFLA] Filozófiai hatástörténet és kritika I., Felhívás
laczkos at bibl.u-szeged.hu
laczkos at bibl.u-szeged.hu
Tue Feb 14 13:45:56 CET 2023
Babes-Bolyai Tudományegyetem, Kolozsvár
Történelem és Filozófia Kar
Magyar Filozófiai Intézet
Filozófiai hatástörténet és kritika I.
Közelítések a szocializmus évtizedeinek filozófiai teljesítményéhez
A 2023-as tanévkezdő konferenciánk, a címében foglaltakkal
összhangban, a múlt század 40-es éveitől a 80-as évek végéig terjedő
időszak, a szocializmus filozófiai jelenségei, ezen belül elsősorban
az erdélyi magyar szellemi élet hozadékai, ezek előzményei és a
későbbi folyamatokra való kihatásai kutatására összpontosító
előadásokra ad alkalmat. Ezzel új konferencia sorozatot indítunk
útjára, amelynek évente sorra kerülő rendezvényei egy hosszabb távú
kutatási projekt keretében születő eredmények, tapasztalatok
bemutatására, megvitatására nyújtanak lehetőséget. Az erdélyi szellemi
környezetben jól artikulálódó összefüggések majdhogynem laboratóriumi
feltételeket kínálnak ilyen kutatások számára, az elért eredmények
viszont tágabb körben is hasznosíthatók. A tárgyterület viszonylagos
szűkre szabottságából adódó esetleges hátrányok a könnyebb
áttekinthetőség előnyével párosulnak.
A jelzett időszakban a filozófiai képzést és kutatást a marxista
filozófia hegemóniája, a társadalmi-politikai gyakorlatot uraló
ideológiai beállítódásnak való alárendeltség, a szellemi mozgástér
nagyfokú behatároltsága jellemezte. E tendencia azonban korántsem volt
egységes. A négy évtized folyamán több korszak különíthető el az
erőteljesen dogmatikus, a szellemi mozgásteret minimálisra korlátozó
időszakoktól az enyhülés jeleit mutató, a gondolkodás nagyobb
szabadságát biztosító, az újításra fogékonyabb, a kritikai attitűd
érvényesítését jobban toleráló időszakokig. A marxizmus szellemi
dominanciája nem mindig fejtett ki egyoldalúan uniformizáló hatást.
Nem zárta ki teljesen az újabb tudományos eredmények iránti
érdeklődést, sem az eltérő álláspontokkal folytatott ,,párbeszédre"
való hajlamot.
A hatvanas-hetvenes évek folyamán a visszafojtott szellemi energiák
szabadabbá váló áramlása filozófiai téren újszerű gondolatokat,
kérdésfeltevéseket, nyelvezetet eredményezett. Ismertté váltak a
marxizmuson belüli nyugati reformtörekvések, felfokozódott a fiatal
Marx filozófiai teljesítménye iránti érdeklődés, s mindez kiegészült a
kortárs marxista és polgári gondolkodók eszméi iránti fogékonysággal.
Voltak, akik az ötvenes évekre jellemző dogmatizmus veszélyeinek a
kritikai feltárásával, a saját álláspontjuk önkritikai
felülvizsgálatával próbálkoztak, mások a filozófiai hagyomány
újraértékelésével, és megint mások eredeti gondolatkonstrukciók
kimunkálásával kísérleteztek. Az egyetem padjaiból alighogy kikerült
fiatal értelmiségiek érdeklődése az úgymond - legalábbis a felszínen -
ideológiamentesnek tűnő tudományelméleti, kommunikációelméleti,
nyelvfilozófiai, episztemológiai kérdések felé fordult.
A filozófia iránti igény az akadémiai szférán túlmenően a tágabb
kulturális környezetben is jelentkezett: filozófiai fogalmak és
gondolatok váltak ösztönzőivé különféle irodalmi, művészeti, közéleti
vitáknak; a filozófiai gondolkodásmóddal járó burkolt vagy nyíltan
vállalt kritikai attitűd nem-filozófiai képződményekbe is beépült,
helyet kapott az irodalomelméleti, irodalomkritikai szövegekben, a
szociológiai, szociográfiai, etnológiai, művészettörténeti
vizsgálódások módszertani koncepcióiban. E folyamatokra ösztönzőleg
hatott a filozófiatörténeti kutatások, szövegkiadások, könyvkiadás
megélénkülése, a kulturális sajtóban (Utunk, Korunk, Igaz Szó, A hét,
Tett) kifejtett publikációs tevékenység.
A zártabb vagy szabadabb légkör nyilván eltérő hatással volt azok
munkásságára, akik ebben az időben éltek. Tagadhatatlan, hogy a
korszak filozófiai életét erőteljes megosztottság jellemezte, mind a
résztvevők egyéni felkészültsége, szakmai tájékozottsága, mind pedig 2
gondolkodásmódjuk, alkotói törekvéseik, közéleti szerepvállalásaik,
nemzedéki hovatartozásuk tekintetében, ami a szakmai teljesítmények
tartalmi jegyeiben és színvonalában is visszatükröződött. Ezért a
szereplők felsorolása itt nemcsak igen hosszadalmas lenne, hanem
számos pontatlanságot is eredményezne. Csak az egyes teljesítményekre
irányuló konkrét kutatások mentén rajzolhatók meg ténylegesen e
szellemi tér markánsabb erővonalai, s a résztvevők ezek által
behatárolt személyes játékterei.
A szocializmus négy évtizedének a filozófiai tevékenységeit és azok
eredményeit mindmáig a hallgatás fala veszi körül. Az azóta eltelt
harminc év folyamán nem végeztek számottevő kutatásokat sem az
akadémiai szférában, sem azon kívül, nem írtak értékelő és kritikai
tanulmányokat, nem születtek monográfiák, s nem került sor e
filozófiai teljesítmények kapcsán a filozófiai hagyománnyal, illetve
az aktuális szellemi állapotokkal való hatásösszefüggések feltárására
és értelmezésére. Az egyre intenzívebbé váló történelmi és
irodalomtudományi kutatásokhoz képest a filozófia egyfajta
,,lemaradása" tapasztalható.
Az aktualitás szintjéről a filozófiai hagyomány folyamatára
visszatekintve egy törésvonal észlelhető, s egy hiányállapot
rajzolódik ki, ami egyszerre utal egy filozófiailag üresnek és
értéktelennek tűnő korszak beékelődésére, másrészt a 90-es évek
elejétől újrakezdődő filozófiai aktivitás hagyományon kívüliségére,
gyökértelenségére. Ebben nyilván közrejátszott a rendszerváltás
eufóriájában életre kelt elutasító magatartás mindenféle dogmatikus és
ideologikus elfogultsággal szemben, amihez gyakorta társultak a valós
kritikai szembenézést mellőző sommás, előítéletes, nivelláló,
többnyire semmitmondó ítélkezések, a kerülő magatartás, az
el-hallgatás bejáratott technikái, a vérszegény újraértékelési
próbálkozások elmarasztaló megítélése -, mondhatni a hallgatás
egyfajta konszenzusa. Emiatt máig tisztázatlanok e téren a releváns
kutatási, értékelési és értelmezési szempontok; a valós hatástörténeti
összefüggések kritikai feltárása helyett továbbra is a bejáratott
előítéletekbe való belefeledkezés, a spontán ráhagyatkozás a jellemző.
A vizsgálódások útjába szubjektíve is akadályt gördít az
elkerülhetetlen érintettségből adódó visszafogottság, de az objektív
tényállás is, hogy a teljességgel irányt váltott filozófiai
tájékozódások közepette a fiatalabb nemzedékek már alig kerülnek
ismertségi viszonyba a jelzett időszak szellemi teljesítményeivel, s
az érdeklődésük felébresztéséhez szükséges tudáskészlet is lassan
feledésbe merül.
A jelzett korszak filozófiai teljesítményeire irányuló kutatás
többféle kérdéssorral szembesülhet. Az első arra vonatkozik, hogy
vajon a szocializmusban, az ideológiai dominancia árnyékában nem
szünetelt-e a filozófiai kreativitás? Nem egy teljességgel
elfelejthető, a filozófiatörténeti kutatás és a filozófiatörtént-írás
számára semmilyen feladatot sem kínáló időszakról van-e szó? Az
akkoriban filozófia címén művelt tevékenységek eredményei releváns
filozófiai produktumoknak tekinthetők-e egyáltalán? E korszakot
kutatva vajon nem kerülünk-e hamis illúziók csapdájába, filozófiát
keresve egy filozófia nélküli korban (avagy egy filozófiátlan korban)?
Egy újabb kérdéssor azonban a másik irányból is kínálkozik. Hiszen
számot kell vetnünk a jelzett gondolkodásmód erőteljes
kiképzettségével, kulturális és társadalmi szervesülésével,
paradigmatikusságával, és nem utolsó sorban a posztmarxista művekben
és attitűdökben való továbbélési képességeivel. Kérdés tehát, hogy e
korszak kutatása során a filozófiai életnek és társadalmi-kulturális
kihatásainak nem éppen egy kivételes jelentőségű és intenzitású
időszaka körvonalazódik a hatástörténeti vizsgálódás számára? Vajon a
filozófiai kutatás kihagyhatja (avagy a perifériára tolhatja) a
filozófia paradigmatikussá válásának ezt a létező, és gyakorlatilag is
megélt esetét? Vajon nem éppen ennek mellőzése folytán táplálunk
(önmagunk iránt is) hamis illúziókat?
A kérdések egy további sora a mi irányunkból tevődik fel: Vajon
mindaz, ami a szellemi életben négy évtizeden át történt, a
rendszerváltási fordulattal nyomtalanul múlt el? A három évtizeddel
ezelőtti filozófiai megújulás folyamatai az előző időszak
teljesítményeinek semmilyen hatását nem viselik magukon?
Elvonatkoztathatunk-e az ilyenszerű 3
hatásösszefüggésektől, amikor úgy tesszük fel a kérdést, hogy hogyan
gondolkodunk a filozófiáról és hogyan művel(het)ünk manapság filozófiát?
Végül egy negyedik kérdéssor - az előbbiek egyfajta foglalataként -
arra vonatkozik, hogy milyen sajátos kutatásmódszertani problémák
merülnek fel a jelzett időszak filozófiai jelenségei tanulmányozása
során? Mennyiben szolgáltatnak a vizsgált jelenségek maguk is inherens
szempontokat saját filozófiai minőségük kritikai megítéléséhez? Vajon
a bennük felellhető releváns filozófiai tartalmak nélkül sikerülhet-e
a mai világunkban életképes filozófiai kultúrát kifejlesztenünk és
megalapoznunk?
E kérdésekre való válaszkeresések szándékával útjára indított
hosszútávú filozófiai kutatási projekt voltaképpen kettős célt követ:
egyszerre irányul a szocializmus időszakában képződött filozófiai
hagyaték tartalmi/személyi/kulturális hozadékának a feltárására,
értelmezésére, értékelésére, illetve, ezen keresztül, e vizsgálódás
módszertani hozadékának a beazonosítására és a mai viszonyok közötti
hasznosíthatóságára.
Az évente megszervezésre kerülő konferenciák jó alkalmat
biztosíthatnak az elért kutatási eredmények bemutatására,
megbeszélésére, kölcsönös értékelésére és közzétételére.
Az idei konferenciánk tervezett időpontja: 2023. november 18.
A konferenciánkra március 31-ig várunk jelentkezéseket munkacímekkel,
a bbte.mfi at gmail.com e-mail címre.
Az előadások magyar és angol nyelvű absztraktjai beküldési határideje
szeptember 15.
A konferencia szervezőbizottsága nevében:
Dr. Demeter Márton Attila egyetemi docens, intézetvezető
Dr. Gergely P. Alpár egyetemi adjunktus
Dr. Veress Károly emeritus professzor
Kolozsvár, 2023. február 6.
------------------------------------------------------
SZTE Klebelsberg Konyvtar
More information about the MaFLa
mailing list