[MaFLA] Vajda Mihály 1935-2023
Laczkó Sándor
laczkos at bibl.u-szeged.hu
Thu Nov 30 10:31:08 CET 2023
Vajda Misu 1935-2023
A Magyar Filozófiai Társaság megemlékezése Vajda Mihályról.
Írta Gyenge Zoltán.
Lehetne az életrajzi adatokat sorjázni. De minek? Nekünk, akik ismertük,
Misu többet jelentett, mint egy Wikipédia szócikk, egy akadémikus,
professzor vagy jelentős tudós stb. Ő is azt mondaná: minek?
Amikor nemrég a Magyar Filozófiai Társaság díjátadóján beszélgettünk,
eszembe jutott, hogy 2017-ben a társaság elnökeként én adhattam át az
életmű díjat Misunak. A díjat a társaság akkor alapította, és az
elnökség minden vita és ellenszavazat nélkül elsőként Vajda Mihálynak és
Heller Ágnesnek ítélte. Mindketten kaptak életükben több elismerést,
mégis azt mondták, hogy ez számukra a legkedvesebb, mert ezt a hazai
szakma adományozta.
Aztán Ági rá két évre hirtelen elment. Misu pedig most. Nem véletlen,
hogy kettejükről együtt szólok, hiszen életük számtalan szálon kötődött
egybe, aztán külön, majd egybe, és megint csak külön, de soha nem
távolodva el attól az eredeti közegtől, amit a Budapesti Iskola névvel
szoktak illetni.
Misut csaknem negyven éve ismerem. Láttam, hogy csinál szinte a semmiből
Debrecenben filozófiát, hogy gyűlnek köréje egyre többen a tanítványok,
jelennek meg szellemi környezetében kiváló újságok, milyen energiával
veti bele magát az ideológia fogságából kiszabadulni látszó filozófiai
életbe. 1990-ben volt alkalmam Bécsben vele először hosszan beszélgetni.
Ő egy izgalmakban nem bővelkedő Husserl konferencián volt, én egy
izgalmakkal ugyancsak nem bővelkedő ÖAAD ösztöndíjjal az egyetemen. Nem
illett a szürkén elegáns, és unalmasan konzervatív professzori közegbe.
Holott a kisujjában több volt Husserlről, mint a komoly tudós
embereknek. Rendesen szét is trollkodta a konferenciát kiállhatatlan
viselkedésével – ezt egyik könyvemben már megírtam. Olvasta, nem
tiltakozott, csupán annyit jegyzett meg: állításommal szemben volt rajta
nyakkendő. Szerintem nem.
Misu ember volt, tetőtől talpig, egyenes és tisztességes. Amikor
elkezdődött a filozófus-hajsza, nem értette a helyzetet. Tudta, a
többiekkel együtt, tönkre akarják tenni, és igazán az fájt, hogy polgári
tisztességét vonták kétségbe. Azt hiszem nem a politikai vetülete volt
szörnyű számára, hanem a szakmai oldal néhány nyomorult
„árnyékegzisztenciájának” (Kierkegaard) az árulása. Szerencsétlenek,
egykor a nyomában lihegve próbáltak naggyá lenni, aztán amikor alkalmuk
adódott, „bátran” hátba döfni.
Szabad volt. Rá csak korlátozottan volt igaz Kant mondása, miszerint
„sok olyasmit gondolok, (...) aminek kimondásához sohasem fogom venni
magamnak a bátorságot; ám sohasem fogok olyat mondani, amit nem
gondolok.” Azt hiszem ő bártan kimondta, amit gondolt, nem érdekelték a
következmények.
A filozófia szenvedélye volt, tegyük hozzá: a filozófia éppen az, amit
szenvedély nélkül nem lehet csinálni. A filozófia veszélyes, mert
gondolkodás, azt nem szokták szeretni, a filozófus nevű lényt sem, mert
szabadon gondolkodik, ha megátalkodott, akkor kételkedik és kérdez,
egyszóval idegesítő fajzat, a tömegember számára leginkább. Hegel, aki
meglehetősen joviális tanár volt és nem egy lázadó szellem, mintha
elvesztené ataraxiás nyugalmát, amikor azt mondja: „a filozófia
természete szerint ezoterikus, egyáltalán nem a csőcselék számára
készül, és nem is alkalmas arra, hogy a csőcselék számára fogyaszthatóan
készítsük el.” Ezzel tehát ne is foglalkozzunk. A barátok és a
tanítványok között érezte jól igazán magát, bár egy ideje nem teljesen
egészségesen, de mindenhol ott volt szinte az utolsó pillanatig, ahol ők
jelen voltak. És most ez nagyon hiányzik, mondanám: piszkosul hiányozni
fog.
Misu szabálytalan volt, amennyiben nem is akart szabályt követni. Ő adta
a szabályt, komolyan, csendesen, és néha kiabálva. Például: „nagyon jó a
kérdés, csak fogalmam sincs, mi a válasz”. Esetleg: „mit tudom én!”
Vagy: „azért, mert csak!” Akadémiai székfoglalójában Sade márki
apropóján röpködtek a frivol kiszólások, hogy még Arany János is csak a
bajuszát csavargatta volna. Nem volt hajlandó igazodni a „fősodorhoz”,
beállni bármilyen sorba, ment hát előre a feje után, aztán őt kezdték
egyre többen követni. Kikerülhetetlen volt – bárhol és bármikor, ha
megjelent.
Bízzunk abban, hogy ott van már a többiekkel, Heller, Fehér és Márkus
társaságában, rendel egy pohár kadarkát vagy whiskyt, miközben Ági a
fehér borra esküszik, hisz az antihisztamin ugye? Miközben ő már tudja,
amit Szókratész csak sejt, hogy ti. ha ez az egész csak elköltözés innen
egy másik helyre, és ott vannak mind az egykori barátok, akkor „mi
lehetne nagyobb jó, bírák?” Igen, akkor ott van Ági, Fehér Feri és
Márkus. Meg persze Gyuri bácsi. És lehet kezdeni mindent elölről, mert
ugye a vizsgálódás nélküli élet nem emberhez méltó élet. Misu most
jellegzetes mozdulattal megigazítja a haját, érces hangon megszólal:
„Heller Ágnes Olga, te most hallgass!” – és nevet, azon a nagyon
szerethető, jellegzetes hangon. És mesél, egyre csak mesél szép meséket
Napnyugatról.
Rendben, Misu, elismerem, lehet, hogy volt rajtad nyakkendő. Azzal vagy
anélkül rohadtul fog mindannyiunknak hiányozni az a bátor és
nyughatatlan szellem, ami te voltál – ami te vagy.
More information about the MaFLa
mailing list