[MaFLA] Bacsó Béla (1952-2024)
Laczkó Sándor
laczkos at bibl.u-szeged.hu
Mon Mar 25 12:02:41 CET 2024
Bacsó Béla (1952-2024)
A Magyar Filozófiai Társaság megemlékezése
A magyar filozófiai életet, a Magyar Filozófiai Társaságot újabb
tragikus veszteség érte. Március 16-án hosszan tartó, súlyos betegség
után 71 éves korában elhunyt Bacsó Béla, az ELTE Esztétika tanszékének
hajdani tanszékvezető egyetemi tanára, az MTA doktora, Széchenyi-díjas
tudós-tanár, aki 2006-2010 között az MFT elnöke is volt. A már említett
Széchenyi-díj mellett több rangos kitüntetéssel ismerték el kiemelkedő
munkásságát, ezek közül külön is kiemelném a társaságunk 2020-ban
odaítélt Életműdíját. Hosszú lenne felsorolni, hányféle társaságnak,
bizottságnak volt valóban aktív tagja, vezetőségi tagja.
Az igen gazdag szakmai életút néhány állomását mindenképpen fontos
legalább felvillantani. Az ELTE-n 1977-ben szerzett
esztétika-magyar-népművelés szakon diplomát. A végzés után a Magyar
Színházi Intézetben dolgozott, ahonnan politikai okokból elbocsátották
(egyik aláírója volt a Charta 77-tel szolidáris magyar nyilatkozatnak).
Évekig szabadfoglalkozású íróként tevékenykedhetett, majd a 90-es
években került az ELTE Esztétika Tanszékére, amelynek 1997-től
tanszékvezetője is volt. Közben 1995-97 között a JPTE Esztétika
tanszékét is vezette. A szó nemes értelmében iskolateremtő professzor
volt, amit nem csak az mutat, hogy több mint 20 doktorandusz hallgatónak
volt a témavezetője, hanem az Esztétika Tanszék jelenlegi vezetőjének,
Darida Veronikának a visszaemlékezése is, amelyben többek között azt
emeli ki, hogy mennyire nyitott volt minden hallgatója számára, mennyire
nyomon követte, segítette őket induló pályájukon. Ez a mindig őszinte
emberség ugyanakkor elválaszthatatlan attól az elmélettől, kutatási
területtől, nevezetesen a hermeneutikától, amely számára nem egyszerűen
a megértés és értelmezés módszertana volt, hanem egzisztenciális
értelemben is vezérfonal. Első önálló kötetében (A megértés művészete –
a művészet megértése) is azt kérdezi: „Létezik-e emberibb feladat, mint
meghallani a másik szavát, legyen az akár kimondott vagy leírt szó?” Egy
másik tanulmánykötetében („Mert nem mi tudunk…”) a filozófia
szükségessége kapcsán hangsúlyozza: „A gondolat, amely nem ural, nem
elnyom, hanem engedelmeskedik, kiteszi magát annak, amitől a másik lét,
a másik léte megütköztet, amitől képessé válik meghallani a másik
szenvedésteli hangjait. A filozófia nem térhet ki ez elől.” Béla egész
élete ezt a nem uralni akarást, a műalkotások értelmezésén keresztül is
a bennük megszólaló másik ember hangjának meghallását példázza. Mint a
hermeneutika, főként annak művészetelméleti-esztétikai hozadékának egyik
legjelentősebb magyarországi meghonosítója, rendkívül sokat tett a 20.
századi és kortárs nemzetközi esztétikai-filozófiai irodalom magyar
nyelvű megjelentetéséért. Gondoljunk csak pl. az Athenaeum folyóirat
hiánypótló köteteire, vagy a szintén általa szerkesztett Az esztétika
vége – vagy se vége, se hossza, a Kép – Fenomén – Valóság vagy a Fenomén
és mű című kötetekre, vagy fontos művek fordításaira (Vajda Mihállyal,
Angyalosi Gergellyel, Kardos Andrással, Orosz Istvánnal közösen
Heidegger: Lét és idő; önállóan Heidegger: A műalkotás eredete).
Tizenkét tanulmánykötetében (hogy csak néhányat említsünk: Határpontok,
1994.; A szó árnyéka – Paul Celan költészetéről, 1996; „Mert nem mi
tudunk”, 1999; „Az eleven szép”, 2006; Az elmélet elmélete, 2009; Kép és
szó, 2019; Esztétika és műértés, 2023.) szinte felmérhetetlen
erudícióval, új horizontokat nyitva értelmezi újra a filozófia- és
esztétikatörténet „klasszikusainak” (pl. Arisztotelész, Kant, Hegel,
Schleiermacher, Heidegger) és persze a modern hermeneutika
megalapozójának, Gadamernek bizonyos írásait. Ahogyan saját maga
fogalmazta, „nem egy végső/rögzített nyelvbe foglalt értelem, hanem a
megértendő/a dolog felőli meg-megújuló kikérdezettség” alapállása
mozgatta ezeket, a szó eredeti értelmében vett esszéket, „kísérleteket”.
A továbbgondolásra serkentő elméleti megfontolások mellett ezekben a
kötetekben és különböző folyóiratokban legalább ilyen fontosak a
konkrét, irodalmi és képzőművészeti alkotásokhoz kapcsolódó
műértelmezései. Kortárs műveket (pl. Nádas, Eszterházy, Térey János)
éppúgy invenciózusan elemez, mint a görög tragédiákat, Goya festészetét
vagy Thomas Mannt. Ezekben az interpretációkban mindig érvényesül az
elméletileg is hangoztatott elv, az intentio operis, a szöveg
megfellebbezhetetlen elsőbbsége. A műalkotás esztétikailag és
létvonatkozásait is tekintve „megütköztető és magával ragadó” jellegét
állítják elénk írásai, hiszen a művészet – Gadamerrel szólva – Zuwachs
an Sein, ’létben (létünkben) való gyarapodást’ jelent valamilyen,
sokszor fel sem mérhető módon.
Az életmű néhány fontos állomásának, gondolatgazdagságának felvillantása
után föltétlen szólnom kell Bacsó Béla emberi tartásáról, a kifejezés
legmagasabb értelmében vett „népművelő” (mindenféle pejoratív
mellékzönge nélkül, sokkal inkább a Bildung, képzés, művelődés
értelmében). A Másikra való, mindenféle előítélet nélküli nyitottságot e
sorok írója számára többek között azzal fejezte ki, ahogyan egy fiatal,
számára akkor még ismeretlen főiskolai oktató kérésére önkéntelen
természetességgel vállalta, hogy a hermeneutikáról az egri főiskola
szakkollégiumában előadást tart. Az egy előadást azután még három
követte hallgatói kérésre, láthatóan élvezve az egyébként nem esztétika-
vagy filozófia szakos hallgatók és tanáruk fokozatosan kibomló
érdeklődését. E felvillanyozó előadások jelentették számomra is a
hermeneutika iránti elköteleződést.
Egy „jó emberrel” kapcsolatban, amilyen Béla volt, főleg a gyász
megrendültségében, nehéz megfelelő jelzőket találni arra, hogy milyen is
volt. Nagyvonalú, elegáns, másokon segítő, empatikus. Igen, remélhetőleg
ezek is felidézik alakját, de nekem mindig is az igaz embert jelentette,
aki akaratlanul is a schilleri morális szépet nyilvánította ki írásaiban
és tevékeny életében. A bölcs szerint az igaz ember úgy éli meg minden
óráját, mintha az lenne számára az utolsó. Bacsó Béla így élt, hiszen
súlyos betegséggel küzdve is igyekezett terveit megvalósítani, s így
legalább a Paul Klee-ről szóló könyvét sikerült befejeznie. Most már
rajtunk áll, hogy a „dialógusban lenni” hermeneutikai alapelvét legalább
a műveivel, írásaival kapcsolatban elevenen tartsuk, ugyanakkor nem
elfeledkezve arról, amit Béla Kleist művészete kapcsán írt. „Mert nem mi
tudunk, elsősorban egy bizonyos állapotunk az, ami tud” – olvassuk
Kleistnél. Bacsó Béla reflexiója erre most különösen fájdalmasan
hangzik: „…az emberi állapot nyelvi uralhatatlansága, az állapot
megszüntethetetlen egzisztenciális többlete – amin persze éppannyira
értjük a fel nem ismerésből fakadó, készülő tragédiát –, az elmondandó
és a kimondható közti szakadék felszámolhatatlan.”
Nyugodjon békében!
Loboczky János
More information about the MaFLa
mailing list