[Kepviselok] [hook] FTT - beszámoló (fwd)

ELTE TTK HOK Elnok elnok at ttkhok.elte.hu
2003. Okt. 10., P, 07:55:22 CEST


Szerintem az elso napirendet erdemes lehet elolvasni.
A nyuzt kernem, hogy ha van ereje, akkor irjon rola az ujsagba.

				Gönci Balázs
			    az ELTE TTK HOK elnoke
---
E-mail: elnok at ttkhok.elte.hu
Tel (mobil): 06-30-5094599
Hallgatói iroda: 06-1-3722654

---------- Forwarded message ----------
Date: Fri, 10 Oct 2003 02:18:27 +0200
From: nagy.zoltan at hook.hu
To: hook at hook.hu
Subject: [hook] FTT - beszámoló


Tisztelt Kollégák!

A Felsöoktatási Tudományos Tanács (továbbiakban FTT) 2003. október 8-án 
tartotta elsö öszi ülésén. Az ülésröl szükségesnek látom kissé bövebben 
beszámolni, mivel igen fontos kérdések kerültek elö. A napirendböl számunkra 
elsösorban az elsö három napirendi pont érdekes:

1. Stark Antal gazdasági helyettes államtitkár beszámolója a magyar 
felsöoktatás tervezett költségvetéséröl a 2004 évben
2. A felsöoktatási reform (CSEFT-program) alakulása (Dinya László számolt be)
3. A 269/ 2000.(XII. 26.) számú a felsöoktatási intézmények felvételi 
eljárásának általános szabályairól rendelkezö Kormányrendelet tervezett 
módosításának ismertetése.


1. Stark államtitkár úr szerint 2004 az „erögyüjtés éve” lesz. Ez 
gyakorlatilag azt jelenti, hogy az OM költségvetése csökkenni fog, beleértve a 
felsöoktatási szférát is. Ez még a 2003-as 2.5%-os elvonást számítva is igaz. 
Számokban: 
Az OM idei 242,11 milliárdos költségvetése jövöre 225,2 milliárd lesz. A 
felsöoktatás költségvetése a 2003-as elvonás után 183,1 milliárd volt, a jövö 
évi terv 182,5 milliárd a beszámoló szerint. Ezt korrigálhatják ugyan a 
tervezett EU-s bevételek, illetve az intézmények eddigi kötelezö 5%-os 
befizetésének helyben hagyása (ez kb. 1.2-1.5 milliárd), de a felsöoktatás 
költségvetése reálértékben láthatólag csökkeni fog. Különösen igaz ez a 
müködési jellegü kiadásokra, hiszen a hallgatói juttatások közül (a kevés 
pozitívum egyike) a tervek szerint nö a lakhatási támogatás és a kollégiumi 
támogatás egy före jutó összege (33.000 Ft/fö/évröl 50.000 Ft/fö/évre).

A közalkamazotti bértábla nem változik, a javasolt 6-8%-os béremelést az 
intézmények úgy oldják meg, ahogy tudják. Elbocsátást az államtitkár nem tart 
elképzelhetönek, söt országosan 400 fös dolgozói létszámnövekedést vár 2004-
re. (Jelenleg 53000 dolgozik a felsöoktatasban)

Az intézmények kiadásai nönek (ÁFA-kulcsok növekedése – pl. útiköltségek, 
energiaadó, környezetterhelési adó közvetett kiadásnövelése, gázárkedvezmény 
megszünése stb.), ami összességében még nyilvánvalóbbá teszi a szféra 
költségvetési támogatásának reálértéken való jelentös csökkenését. Mivel bért 
nyilván nem fognak az intézmények csökkenteni, fel kell készülni a dologi és 
beruházási költségek kurtítására.

Meg kell jegyeznem, nem tartom elképzelhetetlennek, hogy, mivel az 
intézményeknek növelniük kell a saját bevételeiket, megpróbálják ezek egy 
részét a hallgatókra terhelni a költségtérítések, tandíj, egyéb díjak 
növelésével, eddigi intézményi kedvezmények megvonásával (bármilyen módon). 
Ezért mindenképpen eröteljesen ki kell állnunk az intézményekkel együtt (akár 
nélkülük ha kell), hogy a költségvetési törvény vitája során a felsöoktatás 
érdekei elötérbe kerüljenek, mert a szféra érdekérvényesítö ereje nem túl erös.

A hallgatókat ugyanakkor legeröteljesebben és legközvetlenebbül az utazási 
kedvezmények tervezett csökkentése érintené. A kormány elöterjesztése szerint 
az eddigi általános utazási kedvezmény 67.5%-ról 57.5%-ra csökkenne. Az 
iskolába járást szolgáló helyközi havi bérletjegy kedvezménye 86%-ról 84%-ra, 
a helyi közlekedési bérlet kedvezménye 67.5%-ról 60%-ra mérséklödne. További 
kormányzati javaslat, hogy a utazási kedvezmények eddigi százalékos (arányos) 
kompenzációja alakuljon fix-összegüvé, ami elörevetíti a hallgatói 
kedvezmények további csökkenését (pl. a közlekedési társaságok díjemelésével…).

A fenti bejelentések döbbent csendet, majd felzúdulást váltottak ki az FTT-n. 
Az a javaslat, hogy ki kell iktatni a rendszer eddigi pazarlásait sem talált 
egyetértésre. Az államtitkar azon javaslata, hogy célszerü (az olcsóbb) 
hallgatói munkaeröt igénybe venni egyes területeken pedig nyilván ellentmond 
annak, hogy ne legyenek elbocsátások.

A nagyon kevés pozitívum közé tartozik, hogy a hallgatói munkavégzés adómentes 
lesz a minimálbér összegéig.

A magam részéröl úgy vélem, hogy az utazási kedvezmények az egyik 
legfontosabb, legnépszerübb hallgatói kedvezmény a nagyon mobilis, sokat utazó 
felsöoktatásban. Így semmiképpen sem engedhetünk ebben a kérdésben. Úgy látom, 
hogy számíthatunk a szakszervezet és (remélem) az intézmények támogatására is. 
Azt mindenesetre jeleztük, hogy arra számítsanak, ezen a téren nem tartunk 
elképzelhetönek engedményeket a hallgatók részéröl.


2. A CSEFT programot koordináló Operatív Csoport mandátuma 2003. december 31-
ig tart. Hamarosan elkészül a kormány elé terjesztendö verzió, és elindultak a 
jogszabály-elökészítés elsö munkálatai is. Az elöterjesztés tárgyalása (az 
anyag fent van az OM honlapján) során ismét sikerült vitába kerülnünk az OM-
mel a hallgatók szerepét illetöen. Az az álláspont, hogy a hallgató vásárló 
(megrendelö) a felsöoktatásban nyilvánvaló tévedés, ahogy láthatólag más a 
gazdaság területérö átemelt fogalom használata is téves, illetve eröltetett a 
koncepció elöterjesztöi részéröl. Ezt Dinya úr továbbra sem volt hajlandó 
belátni. Ugyanakkor az Igazgató Tanácsok összetételére benyújtott módosító 
javaslatunk, a Puskás Péter kollégám által javasolt „norvég modell” okozott 
némi meglepetést és felkeltette az FTT figyelmét (láthatólag nem sokan 
ismerték...). Az egyéni hallgatói jogérvényesítés területén ugyanakkor a 
voucher-rendszer kétségtelenül eröteljes fegyver lehet.

3. A felvételi kormányrendelet módosításának hatályba lépése 2005-ben történne 
meg. Az elöterjesztésben megjelent a Magyar Bálint által felvetett bekerülési 
könyebbség (80%-os ponthatár) a rászorultak számára. A jelenlévök közül ezt 
senki nem támogatta (magam sem), felszólalásombam jeleztem, hogy ez láthatólag 
kevéssé kidolgozott javaslat, amely ténylegesen nem alkalmas a probléma 
megoldására. Javasoltam, hogy a középiskolai felkészítést kell inkább 
erösíteni (mentori rendszer, kollégiumi féröhely biztosítása stb.), hiszen 
általában is problémát okoz az elégtelen felvételi felkészítés.


A Felsöoktatási Tudományos Tanács valószínüleg rendkívüli ülést is szentel 
majd októberben a felsöoktatási reformkoncepciónak októberben.

Amennyiben a fentiekkel kapcsolatban további kérdés merülne fel, szívesen 
válaszolok.

Üdvözlettel

Nagy Zoltán
elnökségi tag


----------------------------
fel(le)iratkozás, levél a hook-lista at hook.hu -ra (un)subscribe hook





További információk a(z) ttkhok-kepviselok levelezőlistáról