[Kepviselok] [kul] az emberi jogok megsertese Belaruszban

ELTE TTK HOK Kulugyi Biztos kulbiz at ttkhok.elte.hu
2005. Dec. 5., H, 23:58:20 CET

---------- Forwarded message ----------
Date: Mon,  5 Dec 2005 12:10:48 +0100
From: schoberl.marton at hook.hu
To: hook at hook.hu
Cc: kulugy at hook.hu
Subject: [kul] az emberi jogok megsertese Belaruszban

Tisztelt Kollégák!

Mint arról korábban értesítettem a lista tagjait, az ESIB legutóbbi, novemberi
Közgyûlésén a tagság a szervezet 2006-os elnökségébe választotta a belarusz
Tatsiana Khomát.
Minszkbe történõ hazaérkezését követõen belarusz kollégánkat intézménye, a
Belarusz Állami Közgazdaságtudományi Egyetem (BSEU) rektora értesítette, hogy
felfüggeszti tanulmányait, és kizárja az egyetemrõl, indokolva mindezt azzal,
hogy megsértette azt a szabályt, amely szerint egy felsõoktatási hallgatónak
jeleznie kell az intézményének, ha külföldre távozik. Kollégánk továbbá öt nap
haladékot kapott, hogy kiköltözzön a kollégiumból, amely haladékot késõbb aznap
délutánra (!) változtattak.
Tatsiana mellett európai szintû kampány kezdõdött, az ESIB tagszervezetei, így
a HÖOK is levélben tiltakoznak a BSEU rektorának lépése ellen, de így tett a
Német Rektori Konferencia, illetve a Svéd Királyság Oktatási Minisztere is, aki
egyébként különösen kemény hangú levélben állt ki az "utazási szabadság, így az
emberi alapjogok megsértése" ellen.
Friss információ, hogy az Európai Egyetemek Szövetsége (EUA, az európai rektori
konferencia) felfüggesztette a BSEU tagságát, illetve minden olyan
tagintézményét, amelyik kapcsolatban áll a minszki egyetemmel, a kapcsolat
felülvizsgálatára és felfüggesztésére szólított fel.

Ezúton arra kérek mindenkit, hogy írja alá, illetve terjessze a következõ
linket, ahol a norvég országos szervezet, az StL aláírást gyûjt Tatsiana Khoma
mellett, és követeli visszavételét a BSEU hallgatóinak sorába:

http://www.stlweb.no/signatures.asp

Tájékoztatásul küldöm az EUA elnöke, a Bécsi Egyetem rektora, Georg Winckler
professzor a BSEU rektorának írt levelére mutató linket is:

http://www.eua.be/eua/jsp/en/upload/letter_30Nov.pdf

üdvözlettel,

Schõberl Márton
elnökségi tag