[Kepviselok] Választmány 2005. szeptember 27. - előterjesztések

szerveh at ttkhok.elte.hu szerveh at ttkhok.elte.hu
2005. Sze. 27., K, 01:26:36 CEST

Az EHOK SZMSZ, es KHOK mukajahoz kapcsolodo vitaanyagot is kikuldom nektek
a valasztmanyi eloterjesztesre reagalva, azert, hogy lassatok az
ellenvelemenyeket is:

Tisztelt KÖSZ tagok!

Az alábbi vitaanyagot átküldtem Kóré Andrásnak a hétvégén, hogy
beszéljünk róla és fontolja meg. Mivel egyrészt válasz nem érkezett,
másrészt ezek a folyamatok bőven túlmutatnak rajtunk, ezért úgy
döntöttem, hogy Ti is tanulmányozzátok és gondoljátok át mindazt, ami
benne foglaltatik!

Vitaanyag:

Egyrészt a munkaforma változás -> belső struktúra változás nem kötődik
ahhoz, hogy KHÖK, vagy KÖSZ. A KÖSZ is működhet másképp, a KHÖK is
ugyanígy. Tehát az, hogy mennyire hatékony a munkavégzés ettől a
kérdéstől teljesen független.

Saját gazdálkodás: Ezt én személy szerint támogatom,hiszen nagyobb
mozgásteret ad, több rendezvényt lehet szervezni.

Több pénz: Ez nyílván minden évben politikai alku része. Attól, hogy az
EHÖK kgy-n van szavazti joga valószínűleg jobban tudja érvényesíteni az
érdekeit, bár ezt a karokon keresztül is megteheti, hiszen szinte minden
karon van vezető beosztásban kollégista.

EHÖK kgy, EHÖK elnökségi szavazati jog: Ezzel van a fő probléma.
Jelenleg ugye néhány hallgató kétszer szavaz mert két karra jár. Most
azonban 3500 hallgató kapna plusz egy szavazatot (lényegesen több, mint
ahány eddig összesen az egész egyetem két szavazattal rendelkezik) a
többiekhez képest. Ez persze csak elvi kérdés, szerintem van egy nagyon
fontos gyakorlati hátrány is. Eddig minden kollégiumi kérdésben a karok
közösen védték a kollégista hallgató érdekeit, nem volt benne politika.
Ha EHÖK kgy-n, elnökségin folyamatosan meglévő vitákban részt vesz a
kollégium, akkor ezek erősen árthatnak később annak, hogy egységesen
álljon ki az EHÖK egy-egy kollégiumi kérdésben. Azt javaslom, hogy az
EHÖK elnökségében legyen egy szavazati jog, az EHÖK KGYban ne. Már csak
azért sem, mert így lesz hallgató,akinek 3-szoros(!!) szavazati joga
lehet, másrészt ne legyen a KÖSZ karok ütközőpontja a politikában. Az
EHÖK KGY-ban így is lehet érvényesíteni az akaratunkat, illetve az
elnökség az, ami leginkább meghozza a stratégiai döntéseket, nem a KGY,
így elég elnökségi szavazati jog. Illetve András ígérte, hogy majd
valamit kitalálunk a háromszoros szavazati jog ellen.Itt közlöm, hogy
valószínüleg ezt nem tudjuk megtenni, illetve előtte gondolkozzunk, ne
utána, ha már ekkora változtatást eszközlünk!

Ezek azok a változások, amik egyáltalán meg lettek említve. Van még egy
lényeges változás:

Ha KHÖK-lesz, akkor az elnök egy személyben képviseli a kollégistákat.
Most a KÖSZ elnöke lényegében csak a KÖSZ álláspontját tudja képviselni,
arra folyamatosan rá van utalva. Ha elnök lesz, akkor a mentalitásától
függ, hogy miben kéri ki a KÖSZ/KÖSZnek megfelelő felépítésű kgy
véleményét és mit érez napi ügymenetnek.(!!) Nálunk a TTK-n nem szokása
az elnöknek egyedül döntenie, egyeztet szinte minden kérdésben a
választmánnyal és a választmány véleményét képviseli. Ennek nem kell így
lennie a KHÖK-ben, mint ahogy jónéhány másik karon sincs így.A mostani,
és akár a következő elnökök hiába ígérik a folyamatos konzultációkat,
semmi nem zárja azt ki, hogy egyszemélyes döntéseket hozzon. Most az
EHÖK KÖSZ egy alulról építkező szervezet, ezért tud messzemenően
demokratikus lenni és egyenlően kezelni mindenkit(valamint nem érzem
működésképtelennek, mint ahogyan egyesek ezt sugallják). Amennyiben ezt
megváltoztatjuk, akkor mindez felborul.

A másik fontos nem említett változás, hogy a KHÖK-nek, annak
elnökségének egyértelműen joga lesz utasítania a kollégiumi DB-ket,
hiszen alá fognak tartozni. A kollégiumi DB-nek tehát azt kell
eldönteniük, hogy ezt vállalják-e a politikai hatalomért cserébe.
Véleményem szerint a mostani, önálló (mivel minden kollégiumban
specifikus problémák/környezet van) DB-k rendszere működőképes, nem kell
bolygatni, tehát NE utasíthathassa őket az elnök.

Biztos lejött a részletekből is, de azért ki is mondom így
összefoglalásként: Szerintem a kollégiumok számára érdemes a hatékonyabb
munkához biztosítani a gazdasági önállóságot, érdemes megreformálni a
jelenlegi struktúrát. Ezzel szemben a politikai hatalom csak ártana a
kollégiumi rendezvényeknek, DB-nek, bevinni oda is azt, amiből bőven sok
van itt a karok közt.

Remélem, meg tudtam néhány olyan pontot világosítani számotokra, amik
szerintem eddig jótékony homályban maradtak, de a sorok között ott
vannak. Kérlek benneteket, ezt fontoljátok meg, mert bár az
átalakítással sokat nyerhetnek a kollégiumok, a túlzott központosítási
törekvések (főképp, hogy nem mindig lehet tudni, mennyire "odaillő"
elnöke lesz a KÖSZ-nek) és a politikai hatalom belecsempészése többet
árt, mint használ, hiszen a mostani, baráti, konszenzusos munkát elviszi
egy olyan irányba, ami a kari hallgatói önkormányzatok között uralkodik.

Felteszem a kérdést, amit Andrisnak már néhányszor:

Kell az az állapot nekünk? Mert szerintem nem.

Tisztelettel:

Ónodi Ferenc
ELTE KCSSK TTK DB
Elnök