[Kepviselok] Nyúz fõszerkesztõi vitaindító válasz

Karcsai Balazs giskard at ttkhok.elte.hu
2006. Jún. 12., H, 17:57:06 CEST

Kedves Képviselõ- és Szerkesztõtársak!

Itt az ideje, hogy fõszerkesztõjelöltként végre én is kivegyem részem a
Zoei által indított vitából. A késõi reagálásnak az volna az oka, hogy
mint minden TTK-s hallgatónak, nekem is egy igen kemény vizsgaidõszakban
van jelenleg részem, és esetleges jövõbeli fõszerkesztõségemre is
gondolva, nem szeretnék csúszni a tárgyaimmal. Ennek ellenére mindig,
mindenkinek megpróbálok a lehetõ legrövidebb idõn belül válaszolni a
következõ hetekben is.

Örömmel látom, hogy Zoei vitaindító levelére többen is válaszoltak, ami
azt is jelenti, hogy talán hasznos ez a közgyûlés elõtti írásos
eszmecsere. Ami azonban még inkább örömömre szolgál, hogy úgy látom, Zoei
több elgondolást is magáévá tett azokból, amelyeket az ezt megelõzõ
(szerkesztõségi és képviselõi levelezõlistás) leveleimben fejtettem ki a
Tétékás Nyúzzal kapcsolatban. Így remélhetõleg jó néhány alapvetõ
kérdésben közös, vagy hasonló álláspontot tudunk majd képviselni.

A levelezõlistákon kialakult megoldásnak megfelelõen elképzeléseimet
részben a Zoei által írt vitaindítóra és az azóta érkezett levelekre
reagálva fogom kifejteni. Mivel én sem szeretek hosszú leveleket olvasni a
pine nevû programmal, ezt az írást rtf formátumban is csatolom.

**********

Elöljáróban annyit szeretnék megjegyezni, hogy nem célom megváltani a
világot. Ennek oka, hogy sokévesnek mondható tapasztalataim alapján tudom,
hasonló vállalkozásokat ritkán koronáz siker. Nem akarom felforgatni a
jelenlegi Nyúzt, mert hiába a sok jó ötlet, jobbító szándék, ha a nagy
akarásnak egy hatalmas káosz lesz a vége. Úgy látom, a szerkesztõség
felkészületlen arra, hogy egyszerre változtassunk a külsõ megjelenésen, a
tartalmon és a stíluson, és nem is érzem ennek a teljes átalakításnak a
szükségességét. Azonban néhány dologban átgondolt, célirányos és
határozott változtatást szeretnék, amelyek mellett persze partner lennék a
szükséges vagy ésszerû módosítások megvalósításában, amennyiben van rájuk
kapacitás.

*** Forma ***

Nem szerencsés, ha évrõl évre változtatunk a Nyúz külsõ megjelenésén, a
jelenlegi megoldás pedig véleményem szerint megfelelõ, amit az alábbiakban
meg is fogok indokolni. Ráadásul úgy érzem, hogy jelenleg a szerkesztõség
újító kapacitását inkább a tartalmi változások elérésére kéne fordítani.

# Szerkezet #

A modulhálós szerkezet másfél éve került bevezetésre, amikor
tördelõprogramot váltottunk, és ennek köszönhetõen az újság sokkal
összeszedettebb, karakteresebb lett. Azóta megmutatkoztak ennek elõnyei és
hátrányai is. Valóban, a cikkek hossza és a képek mérete jelenleg erõsen
kötve van, de én ezt nem látom elõnytelennek. Természetesen a cikkek
íróival és a fotósokkal a jelenleginél hatékonyabban kell ismertetni, mik
is az elvárásaink ezen a téren (például levelezõlista, honlap, személyes
megbeszélés).

Én nem nevezném csalásnak a betûköz távolság visszafogott nyújtását vagy
összehúzását, persze ezt esztétikusan, az adott oldalon egységesen kell
megtenni. Eleinte én sem voltam boldog, hogy itt-ott meghúzták a
cikkeimet, de amint megtudtam, mik a karakterelvárások (cím, lead,
szöveg), igyekeztem ennek megfelelõen írni. Ez sokkal könnyebb, mint
elsõre gondolná az ember, és joggal elvárható a Tétékás Nyúz cikkíróitól.

A képekkel kapcsolatban is hasonló dolgokat tudok mondani. Nagyon
igénytelen megoldásnak tartom a képek méretezésével való ügyeskedést,
amelyben Andrej is megerõsített. Annyira jellemzõ a Nyúzra a képek
formája, hogy vétek lenne ezen a stílusjegyen változtatni. A jelenlegi
helyzetben egyedül azt tartom hátrányosnak, hogy kizárólag téglalap alakú
képek tudnak megjelenni, bár láttam már a Nyúzban erre nagyon esztétikus
ellenpéldát. A fotósoknak pedig igenis tudniuk kell, hogy az újságnak mik
az elvárásai, hogy ez alapján komponálják meg a képeiket. Talán itt
érdemes megemlítenem, hogy lényegesnek tartom a fotósok, grafikusok
szerkesztõségi ösztöndíjból történõ rendszeres kifizetését, hiszen fontos
munkát végeznek, és ez biztosan további motivációt adna nekik. Az 1x1-es
képekrõl talán annyit, hogy a tördelõnek figyelnie kell arra, hogy ne a
.nagytotált. tegye be ekkora méretben, mert annak valóban nincs értelme.

Mindenképpen érdemes megtartani a modulhálós szerkezetet, bár tény, hogy
több, egyébként hasznos megoldást, mint például szalagcím vagy kiemelt
idézet, nehézkessé tesz, de cserébe egységes és összeszedett arculatot ad
az újságnak. Valamit valamiért. Igazat adok Gönci Balázsnak abban, hogy
sokkal elegánsabb, és nagyobb megbízhatóságot sugall így az újság, abban
pedig algival értek egyet, hogy a strukturálisan szigorúbb szerkezet
esztétikailag lazább érzetet kölcsönöz. Érdemes összehasonlítani a
jelenlegi Nyúzt a két évvel ezelõttivel, sokkal áttekinthetõbb és
karakteresebb. Azt is be kell látni, hogy egy szürkeárnyalatos, tizenhat
oldalas hetilap soha nem fog úgy kinézni, mint egy színes, képes magazin.

A kötött forma pedig magában hordozza annak megbontásának lehetõségét. Ha
ezt céltudatosan, ritkán és esztétikusan tudjuk alkalmazni, akkor kiváló
eszköz van a kezünkben a figyelemfelhívásra. Ennek egy visszafogottabb
esete volt például a Zoei által remekül betördelt képviselõjelölt
bemutatkozás.

# Esztétika #

A Faliújság kérdésében egyetértek Gönci Balázzsal abban, hogy ha minden
reklám kiemelkedik a többi közül, akkor valójában egyik sem. Bár ettõl még
meg lehet õket csinálni igényesen is. Abban viszont alginak van igaza,
hogy a hirdetések megtervezése és formába öntése nem a Nyúz
szerkesztõségének a feladata kell, hogy legyen. Úgy gondolom, a Zoei-féle
megoldás rengeteg idõt venne el a szerkesztésbõl, és túlzott mértékû
pluszfeladatot róna a tördelõre. Persze, fõleg HÖK rendezvények esetében
kötelességünk megtenni mindent, hogy az adott hirdetmény a lehetõségekhez
mérten minél jobban eljusson a hallgatókhoz. A hirdetéseknek pedig a
Faliújság vagy esetleg a hátlap a megfelelõ hely, szerencsétlen megoldás
volna beszúrni õket a cikkek közé.

Abban sokan egyetértünk, hogy a címlapra valami frappáns dolognak kell
kerülnie. Mindenképp szükséges, hogy a címlaphoz kapcsolódjon cikk az
újságban, de azt, hogy ez mindig egy kiemelt heti téma köré épüljön, nem
tartom elõnyösnek, mert túlzott mértékben megkötné a kezünket. Mint egy
régebbi levelemben írtam, fontosnak tartom, hogy a Nyúzban grafikák,
rajzok is megjelenjenek. Akár csak önmagukban, közéleti vagy szórakoztató
jelleggel, akár cikkekhez kapcsolódóan, illusztráció vagy karikatúra
formájában. A példa okáért, mindenki unásig ismeri, hogy néz ki a dékán a
fotókon, de az biztosan érdekelné az olvasókat, hogyan látja õt a
karikaturista. Természetesen tisztában vagyok vele, hogy erre a feladatra
igen nehéz megtalálni a megfelelõ embert. A fotók terén is érdekes,
fantáziadús, meghökkentõ képekre egyaránt szükség van.

*** Tartalom ***

Az újság jelenlegi közéleti és szórakoztató részre való felosztása és a
fele-fele arány továbbvihetõnek látszik. Én pusztán annyiban szeretnék
változtatni, hogy a közéleti cikkek is szórakoztatóbbak legyenek,
természetesen megtartva hitelességüket.

# Közélet #

Mindenki tudja, hogy a közéleti cikkek mondanivalója jelenleg nagyon
csekély mértékben jut el a hallgatókhoz. Zoei-val ellentétben én igenis
tudok, és akarok is javítani a közéleti cikkek szerény olvasottságán.
Pontosan az a feladatunk, hogy elérjük ennek emelkedését. A közéleti
cikkek csoportján belül szét kell választani a tisztségviselõk által írt,
tanulmányi, szociális és egyéb információk átadását szolgáló cikkeket, és
a szerkesztõség által készített tudósító és elemzõ írásokat, mert a kettõ
teljesen más.

A tisztségviselõk tájékoztatói véleményem szerint jobban eljutnának a
hallgatókhoz, ha nem egyoldalas cikkben, idõnként humoros próbálkozásokkal
akarnák közvetíteni õket. Ez néha sikerül, de általában nem. Pedig itt
olyan fontos információk vannak, amelyeknek mindenképpen célba kellene
érniük, de sokszor elvesznek a betûtengerben. Ezért jobbnak látom, ha az
egyes információk jól elkülönülõ pontokba szedve, lényegre törõen
kerülnének be az újságba. Ettõl még az adott tisztségviselõ lehet kreatív,
példa erre a Gönci Balázs elnöksége alatt megjelent Négyes-, ötös-, hatos-
stb.- fogat elnevezésû rovatocska. A továbbiakban a szerkesztõség által
írt közéleti cikkekrõl lesz szó.

Valóban elkerülhetetlen alapkérdés, hogy kiket akarunk tájékoztatni és
mirõl. Ahogy már nagyon sokszor elmondtam, a mi célunk nem lehet más, mint
hogy a TTK-s hallgatóknak készítsük az újságot, és csak másodsorban a
TTK-s oktatóknak, vezetõknek, harmadsorban az ELTE-s polgároknak, és
legutolsósorban a kormányoknak, ellenzékeknek és az egyetemen kívüli
népnek. Hiszen a Nyúz teljes mérékben a TTK-s hallgatók pénzébõl készül
el. Azt pedig, hogy milyen témákat írunk meg, milyen stílusban és milyen
temperamentummal, leginkább ennek a függvénye kell, hogy legyen. A Tétékás
Nyúznak véleményem szerint egyetlen alapelvet kell követnie: nem írunk
hazugságot. Ami mellett persze ott kell lennie a lojalitásnak a TTK HÖK, a
TTK és az ELTE felé, a véleménynyilvánítás szabadságának és a TTK-s
öntudat, közösségi érzés fejlesztésének is.

Azt már jóval bonyolultabb kérdésnek találom, hogy mirõl kell írni, és
mennyit. A hozzászólóknak igazuk van abban, hogy a TTK-s hallgatókat az
egyetemi történések ugyanúgy érdekelhetik, mint a kariak, ebben meg kell
találni az egyensúlyt. A TTK HÖK ügyeirõl azonban a Tétékás Nyúz eddig
igen keveset tudósított, szeretném, ha ez a továbbiakban másként lenne.
Itt nem csak arról van szó, hogy többet írunk a közgyûlésekrõl, meg
esetleg a választmányról, hanem például megírjuk, hogy a kari tanácson
vagy az EHÖK-ben milyen álláspontot képviselt a TTK HÖK, és miért.
Emellett szeretném, ha a hallgatók jobban megismerhetnék azokat, akik
képviselik õket, így idõrõl idõre cikkek jelennének meg az egyes
szakterületek munkájáról. Azt is fontosnak érzem, hogy az Önkormányzat
elnöke többször megjelenjen az újságban, mint az utóbbi két évben, hiszen
õ a HÖK arca, és szükséges, hogy a hallgatók lássák, foglalkozik velük.

Általában a közéleti cikkek tekintetében kívánatosnak tartom, hogy a
problémákra, vitákra, kényes kérdésekre koncentráljunk, hiszen az, hogy
minden a lehetõ legnagyobb rendben folyik, nagyon keveseket érdekel. A
fontos változásokról mindig hírt kell adni, emellett pedig szeretném, ha
írások jelennének meg azokról az eseményekrõl, amelyek vitákat váltanak ki
a hallgatókat érintõ kérdésekben, legyenek azok egyetemi vagy kari
szintûek, de vonatkozik ez a hallgatói önkormányzat belsõbb ügyeire is.

A cikkeknek mindenekelõtt hiteleseknek és korrekteknek kell lenniük, de
emellett mindig érdekesen kell tálalni az információt. Lényeges, hogy ha
vannak alternatív vélemények, akkor azok is helyet kaphassanak az
újságban. Általában is fontos, hogy megjelenhessen a vélemény. Az a
vélemény, amit egy hallgató képviselhet, amit a cikk szerzõje, a Tétékás
Nyúz vagy a TTK HÖK képvisel. Nem látom megfelelõnek azt a megoldást, hogy
leírjuk szárazon, mi történt, és utána esetleg egy keretben megjelentetünk
róla pár személyesebb gondolatot, mert ehhez túlzottan csekély a
rendelkezésre álló terjedelem, ráadásul a többség nem szívesen kezd el
olvasni olyan írásokat, amelyekrõl már elõre tudja, hogy unalmasak
lesznek. Az ülésekrõl történõ beszámolók esetében kívánatos, hogy a
szövegfolyamokat érdekes, nem pedig semmitmondó fényképek színesítsék,
illetve minden közéleti cikk esetében jó ötletnek tartom, hogy
megkérdezzük az érintetteket is, hogyan vélekednek egy-egy problémáról.

Jelenleg a közéleti cikkeknek nem a közérthetõségével vannak problémák,
hanem a nagy részük egyszerûen érdektelen, vagy legalábbis annak látszik.
Nem szabad hülyének néznünk az olvasókat, értik õk a cikkeket, csak
legtöbbször nincs meg bennük az érdeklõdés az adott téma iránt. A TTK-s
hallgatók kellõképpen értelmiségiek ahhoz, hogy egyazon cikkben meg tudják
állapítani, mi a tény, és mi a vélemény, ezért nem kell élesen elhatárolni
a kettõt egymástól. Persze lehet külön, keretes írásban is véleményt
nyilvánítani, de ebben az esetben szükséges, hogy mind a vélemény, mind a
stílus egyéni legyen. Különös hangsúlyt szeretnék fektetni az ilyen
glosszák és hasonlók rendszeresítésére, és szeretném, ha ezeket mindig
valaki olyan írná, aki egyrészt tehetséges ezen a téren, másrészt
határozott véleménye van a kérdésben.

Úgy tapasztaltam, hogy a stílus és szabadszájúság egy nagyon kényes
kérdés, nem is a szerkesztõségben, hanem inkább az Önkormányzat
vezetésében. Nagy a félelem, hogy valami olyan jelenik meg az újságban,
amely sértheti valakinek (kari vagy egyetemi vezetõnek, más kar
polgárának) a véleményét, önérzetét. Természetesen ezekre tekintettel kell
lenni, annál is inkább, hogy nem árt a TTK HÖK szövetségeseivel jó
kapcsolatot ápolni. Persze azért mindennek meg van a határa, így az
udvariaskodásnak, tekintettel levésnek és behódolásnak is. Nem szabad,
hogy mindez a hiteles tájékoztatás és a szabad véleménynyilvánítás
rovására menjen, hiszen ez a szabad sajtó megcsúfolása volna. Én egy a
jelenleginél fiatalosabb, modernebb, vagányabb, harcosabb nyelvezetet
szeretnék. Ha véleményünk van, akkor merjük azt megírni, természetesen a
kulturáltság, jóhiszemûség és megfontoltság határain belül. Nem szabad,
hogy a Nyúz felelõs kiadóját még egyszer perbe foghassák, vagy ha igen,
akkor csak a felperes biztos vereségének terhe mellett.

Valóban lényeges, hogy olyan cikkíróink legyenek, akiknek neve láttán az
olvasó tudja, milyen írásra számíthat, és szívesen, érdeklõdve olvassa el
azt. Tudom, hogy a jelenlegi gárdára lehet építeni ilyen téren, csak
kicsit jobban meg kell nekik engedni, hogy kibontakozhassanak. Gönci
Balázs véleményét én még annyival egészíteném ki, hogy az is ugyanolyan
fontos, hogy ha valaki rendszeresen olvassa a Nyúzt, akkor egy írásról
akár név nélkül is meg tudja állapítani, ki a szerzõje.

# Mindenmás #

A szórakoztató rovatokról addig én sem szeretnék nyilatkozni, amíg nem
egyeztettem az összes rovatvezetõvel. Annyit azonban már most biztosan
tudok, hogy sokkal több beszámolóra van szükség az Önkormányzat által
szervezett rendezvényekrõl. A jelenlegi egy-két hasáb lényegében semmire
sem elegendõ, én el tudom képzelni, hogy egy gólyabálról kétoldalas,
fényképes riportot közöljünk, és több véleményt is megjelentessünk
(például a résztvevõk meginterjúvolásával, körkérdésekkel). Emellett
szerencsés lenne, ha a nagyobb HÖK rendezvények elõtt beharangozó cikkeket
jelentetnénk meg, amolyan kedvcsináló és népszerûsítõ jelleggel.

A Nyúz Online szép kezdeményezés volt, de még ha nem is született halva,
pár hónapnál sajnos nem húzta tovább. Én nem vagyok annyira optimista,
hogy bátran kijelentsem, ezentúl dõlni fognak a jobbnál-jobb írások, és
virágozni fog az Online. Sõt, úgy gondolom, a jelenlegi szabad kapacitást
inkább a papíros változat jobbítására kell fordítani, mint a Nyúz Online-t
erõnek erejével életben tartani, annál is inkább, hogy egyáltalán nem
vagyok meggyõzõdve a kizárólag webes változatban megjelenõ cikkek magas
olvasottságáról. Természetesen a nyomtatott újság elektronikus
változatának továbbra is fel kell kerülnie a Nyúz honlapjára.

Végsõ soron szeretném elérni, hogy az olvasók várják azt a pillanatot,
amikor a következõ Nyúzt a kezükbe vehetik. Természetesen ehhez elsõsorban
érdekes cikkekre és nagy elismertségre van szükség, de azért egy kicsit rá
is lehet segíteni. Ennek jegyében célszerû volna néhány mondatnyi ajánló a
következõ szám tartalmából. Ez azért is elõnyös volna, mert szükségessé
tenné a hosszabb távra történõ tervezést.

**********

Remélem, elképzeléseim kedvezõ fogadtatásra találnak, érdeklõdve várom a
véleményeket, hozzászólásokat, kérdéseket és kritikákat.

Üdvözlettel:

Karcsai Balázs (giskard)
--------- következ? rész ---------
A non-text attachment was scrubbed...