[Kepviselok] Választmány emlékeztető - 2006. február 21.

ELTE TTK HA Elnok alapelnok at ttkhok.elte.hu
2006. Már. 9., Cs, 18:59:35 CET

Tisztelt képviselõk!

Mivel nem voltam ott a február 21-i választmányi ülésen, így néhány
általam fontosnak tartott kérdésben szeretném kifejteni a véleményemet.
Már csak azért is, mert az emlékeztetõ alapján lényegesen más hangsúlyokat
látok, mint ami a választmányon elhangzott.

Elõre elnézést a mérhetetlenül hosszú levélért, az elsõ ******-os sor
utáni EHÖK-rõl szóló rész elolvasását viszont külön kérném a
választmány tagjaitól, ha vki csak azt olvassa az még nem olyan vészes.

Visszajelzéseknek is örülnék, elsõsorban nem listára javasolnám küldeni,
hacsak nem közérdekû.

> A harmadik kérdéshez kapcsolódó hozzászólások:
> Karcsai Balázs elmondta, hogy egyetemi szinten elég sokszor behódolunk az
> EHÖK-nek. Miért van ez? Miért nincs leszabályozva, hogy milyen álláspontot
> képviselünk az EHÖK-ben? Miért nem nyújtottunk be mi módosító javaslatot? Mi
> lenne, ha nem delegálnánk elegendo hallgatót?
Ezekre a kérdésekre csak azért válaszolok, mert az emlékeztetõben nem
jelentek meg válaszok, bár gondolom a választmányon azért ez megtörtént:

Az, hogy az EHÖK-nek a TTK HÖK gyakran behodól teljes félreértés és abban,
hogy ez nincs így biztosan egyhangú lenne mind a 8 kar. A TTK HÖK nagyon
markáns és következetes álláspontot képvisel EHÖK szinten, de
ettõl függetlenül néha meg kell tenni a szükséges engedményeket is,
különös tekintettel arra, hogy ha szavazásra kerül a sor elõre sejthetõ,
hogy kb. 5-4 arányba kisebbségbe kerülünk. Az, hogy az EHÖK-ben milyen
álláspontot képviselünk pontosan le van szabályozva. Az elnök a
közgyûlési, választmányi határozatokat képviseli, ha ilyen nincs, akkor
pedig információinak birtokában dönt arról, hogy mi az adott kérdésben a
TTK HÖK érdeke. Ezt azzal egészíteném ki, hogy jelenleg a kritikus
kérdések mindegyike a választmány elé került (1/3, kollégiumi HÖK ,stb.).
Végül pedig, az 1/3-dal kapcsolatosan a TTK HÖK beterjesztett
módosító javaslatot és gyakorlatilag majdnem egyedüliként felvállalta a
konfrontációt a többi karral.

> A negyedik kérdéshez kapcsolódó hozzászólások (EHÖK TTK HÖK viszony):
> Ónodi Ferenc elmondta, hogy ezt érzi az egyik legsúlyosabb problémának.A TTK
> HÖK az EHÖK-ben el van szeparálódva, és olyan úton halad, ami rossz.

Ez egyértelmû tévedés. A TTK HÖK az EHÖK-ben egyáltalán nincs
elszeparálódva. Az IK és a TTK közti ellentétek egyetemi kérdésekben nem
jönnek ki, gyakorlatilag nincsenek ilyenek, mivel az alapvetõ hozzáállás
azonos, valamint kifejezetten jó kapcsolatunk van a TÓFK-kal és a
TÁTK-val is. Az egyes ellentétek pedig sosem személyes alapon, hanem
szakmai
alapon alakulnak ki. A TTK HÖK-höz köthetõ személyek közül (Gabi, Márk,
én) egyikünk sem mondott ellent, képviselt más álláspontot csak dacból.
Példának okáért az elmúlt fél év mindkét kritikus kérdésében a választmány
által határozattal is megerõsített állásponot kéviselt a TTK (1/3, KHÖK),
így azt gondolom személyes ellentétekrõl idén már nem lehet beszélni.

Fontosnak tartom viszont, hogy elmondjam szerintem mi az az alapvetõ,
hozzáállásbeli, ha úgy tetszik ideológiai különbség, ami meglehetõsen
gyakorivá teszi a nézetkülönbségeket.
A TTK HÖK gyakorlatában elsõsorban a megegyezés és a vita dominál, ahol a
cél egy közös mindenki által elfogadható megoldás megtalálása, függetlenül
az aktuális erõviszonyoktól. Azaz bizonyos dolgokat akkor sem tesz meg a
HÖK, ha mondjuk megtehetné és úgy gondolja, hogy meg is kéne tenni,
viszont másokból az erõs ellenérzéseket váltana ki. Azaz szeretjük, ha az
általunk véghezvitt cselekvések a lehetõ legszélesebb körben elismertek.
(Ez persze nem jelenti azt, hogy néhány alkalommal nem él a TTK HÖK az
erõbõl keresztülviszem ha tudom gondolkodásmód nyújtotta lehetõségekkel,
de azért lehetõség szerint kerüljük.)

A BTK HÖK gyakorlatában viszont sokkal dominánsabb az erõbõl való
érdekérvényesítés, kisebb gátat jelent ha az általuk képviselt álláspont
sokaknak nem tetszik. (És ez természetesen a BTK HÖK esetében sem jelenti
azt, hogy ne törekednének megegyezésre, sõt Szávai István az elmúlt fél
évben számos részletkérdésben engedett olyankor is - véleményem szerint
sokszor Melinda hatására -, amikor láthatóan többségben volt az õ
álláspontja.)

Mindezek mellett még hangsúlyoznám, hogy számos közös hallgatói érdek
esetén az EHÖK tökéletesen egységes és mindegyik hallgatói önkormányzat
nagy hatákonysággal, egymást segítve lép fel. Ilyen például a Nyúzos
újságirói tanfolyam, mellyel a TTK HÖK támogatja a többi kart, vagy az
elnökségin folytatott egyeztetés, hogy milyen fejlesztésekre van szükség
az ELTE-n a jobb hallgatói szolgáltatás érdekében, a karrierközpont, ahol
a BTK és a TTK alapítványa együttmûködik. Azaz ellentétben a tavalyi
tanévvel egyértelmûen megvan a szakmai együttmûködés.

Összefoglalásként tehát annyit, hogy bár sokkal nagyobb zajjal járnak azok
a kérdések, ahol a TTK HÖK eltérõ álláspontot képvisel, mint az EHÖK, ezek
súlyukban kisebbek, de legalábbis nem nagyobbak, mint azok melyeknél
teljes az egyetértés. Természetszerû persze az is, hogy a konkrét kérdések
mellett mindenkinek a fejében ott van, hogy hét hónap múlva lévõ
választáson nagy valószínûséggel nem egy jelölt lesz és a fent említett
szakmai munkán kívül, attól _egyértelmûen függetlenül_  ezen a téren
is tesz lépéseket, mindkét fél.

> Az ötödik kérdéshez kapcsolódó hozzászólások (IK TTK kapcsolata):

A vezetõképzõrõl már számos alkalommal beszéltünk, én az IK és a TTK
kapcsolatáról írnék pár szót, már csak azért is, mert a megalakulás
elõttõl tudtam végigkövetni a folyamatokat. Egy rövid történeti
áttekintéssel kezdeném és azzal, hogy leírom Leventének és nekem mik
voltak a céljaink, amikor kialakítottuk, végiggondoltuk ezt (kb. három
éve). A történeti áttekintést azért érzem fontosnak, mert így talán jobban
érthetõek a folyamatok.

Történeti áttekintés

Az IK a TTK HÖK-bõl vált ki, azaz a korábbi informatika SZACS alakult
HÖK-é. Ez a SZACS már a kari HÖK-ké alakulást megelõzõen is kivételezett
helyzetben volt, azaz a többi SZACS-nál nagyobb képviseleti aránnyal
rendelkezett a TTK HÖK közgyûlésében és az utolsó idõkben már erõteljesen
a karrá alakulás kötötte le a figyelmüket, elkészültek a kezdeti
szabályok.

Az IK HÖK alapvetõen három különbözõ csapatból alakult meg.
Egyik a TTK HÖK info SZACS-a és hozzájuk kötõdõ személyek voltak, kb. a
képviselõk fele tartozott ide, az elsõ kgy-n, a másik az IKON kör tagjai,
harmadik pedig a volt TFK HÖK-böl az IK-ra került hallgatók. Az elsõ belsõ
konfliktus abból adódott, hogy a volt SZACS úgy érezte, hogy a TFK-sok, az
IKON körrel összefogva el szeretnék foglalni a HÖK-öt. Ez akkoriban nem
csak egy IK-s kitaláció volt, a TTK HÖK-ben is felmerült, hogy majd jönnek
a TFK-sok és többségbe akarnak kerülni. (Az akkori szavazólapokon ezért
nem csak a szak, hanem az is megjelölésre került, hogy fõiskolai képzésre
jár-e vki, ezzel akartuk motiválni az egyetemi szakokra járókat, hogy ne
rájuk szavazzanak.) Ezek a félelmek egyébként pár hónap alatt megszüntek,
mind nálunk, mind az IK-n azzal, hogy megismertük egymást már sokkal
inkább partnernak tudtuk tekinteni a másikat. Ez viszont nem oldotta fel
azt, hogy a személyes sértõdések, különösen az IK-n, ahol a választási
rendszerbõl adódóan a félelmek is erõsebbek voltak, megmaradtak.

Péter, amikor megválasztották meglehetõsen kezdõ HÖK-ös volt, ami nem is
meglepõ egy új HÖK-ben. Az elsõ idõszakban a HÖK-ben minden energiát az
alapvetõ infrastruktúra megteremtése kötötte le (erre sem a TÁTK, sem a
PPK HÖK-nek nem volt szüksége, mindegyükeknek volt irodája, igaz a TÁTK
HÖK iroda meglehetõsen kicsi volt). Ezzel párhuzamosan olyan alapvetõ
problémákat kellett megoldani, melyek nálunk fel sem merülhettek (a TO, a
kari adminisztráció is felkészületlen volt, ráadásul iroda hiányába a
szoctám leadás sem triviális). A hallgatók mellesleg a TTK irodájához
kötõdtek, így még az iroda megléte után is külön feladat volt az
átszoktatásuk az új irodába. Véleményem szerint ezeknek a problémáknak a
megoldásán folyamatosan dolgoztak az IK HÖK-ben, azonban lassabban haladt
minden, mint ahogy elvárták volna egymástól így számos hátráltató
személyes ellentét alakult ki, melyek feldolgozását az IK HÖK azóta sem
tette meg. Sokan ezek miatt vagy teljesen abbahagyták a munkát, vagy fél
szívvel végezték azt, ami aztán tovább növelte a feszültségeket, persze
lokális javulásokkal, de minden áttörés nélkül.
Se Péter, se Elchy nem volt képes az embereket személyesen motiválni, a
korábbiakból egyértelmûen következõ személyes emberi problémákat felszínre
hozni és helyükön kezelni illetve a tõlük eltérõ gondolkodású emberekkel
együttdolgozni VAGY végleg elküldeni. (Véleményem szerint mindkettõ
megoldás, hogy vki melyiket választja vezetõi stílustól függhet.) Az
ebbõl adódó huza-vona szintén sokat árt/ártott az IK HÖK-nek.
Amit viszont ilyenkor mindig nagyon fontos tudatosítani, hogy mindez
egyáltalán nem jogosít fel senkit, hogy a meglévõ problémákat érzelemdús
felszólamlásokkal tovább erõsítse.

Miért érdemes az IK és a TTK HÖK-nek együtt dolgoznia?

Röviden azért, mert stabilitást és biztonságot adunk egymás számára. Ezek
véleményem szerint olyan, hosszútávon érvényesülõ értékek, melyeket
egyáltalán nem negligál egy rosszul sikerült vezetõképzõ, vagy néhány
személyes konfliktus.

Mit értek biztonság és stabilitás alatt?

Azt, hogy ha az egyik kar valamilyen szempontból hátrányos helyzetben,
gondban van, akkor a másik, aktuális elõnyök reménye nélkül, akár hosszabb
távon is hajlandó egyoldalúan segítséget nyújtani, annak tudatában, hogy
ez egy hónap múlva, vagy két év múlva, vagy tíz múlva, megfordulhat és
akkor remélhetõleg a másik karon is lesz vki aki tudatában ennek az
alapgondolatnak hajlandó viszonozni ezt a korábbi segítséget. Azaz ezek
számomra olyan célok, melyek nem jól megfoghatók, ráadásul semmilyen
garancia nincs arra, hogy fordított helyzetben valaha viszonzásra
kerülnek. Viszont, és ez nagyon fontos, a nyújtott segítség akkor sem ment
kárba, hiszen annak köszönhetõen IK-s hallgatóknak jobb lett. Igaz nem
TTK-sok, akiket nekünk közvetlenül képviselnünk kell, de csak azért nem,
mert annak idején a TTK (karra gondolok) kikényszerítette az Informatika
szakterület kiválását.

Miért kell ehhez közös vezetõképzõ, közös gólyabál?

Leventével az IK HÖK megalakulása elõtt folytatott beszélgetések során
elsõdleges félelmünk az volt, hogy szupi, hogy most így együtt üldögélünk
a lépcsõn és közösen gondolkodunk, de ez egyáltalán nem garantálja, hogy
két év múlva a két HÖK-ben dolgozók megtegyék ugyanezt. Ennek alapozását a
személyes kapcsolatok és a közös élmények kialakításában láttuk
lehetségesnek. Mondván, hogy nehezebb azt utálni, akivel rendszeresen
találkozol, mint azt, akit sosem látsz. Bár akkor még nem láttuk,
nehezebb, de koránt sem lehetetlen. Ennek ellenére nem érzem, hogy az
alapkoncepció hibás lenne, hiszen jelenleg még csak beszélünk a
problémákról és remélhetõleg ezt követõen a megoldás nem a teljes
elkülönülés lesz.

Amiket leírtam, nagyon kényelmes úgy értelmezni és torzítani, hogy
nyeljen le a TTK mindent, mert egyszer majd talán jó lesz. Csakhogy
ez nem ezt jelenti, a közös gondolkodás nem jelenti azt, hogy nem
vitatkozunk a másikkal, csak azt jelenti, hogy semmiképp sem állunk fel az
asztaltól sértõdötten, és azt, hogy kertelés nélkül a másik szemébe
mondjuk a problémát, nem pedig levélben, vagy a saját döntéshozó
testületünkben morgunk.

Természetesen közvetlen elõnyök is vannak, de azok úgy is számos
alkalommal elhangzanak így viszonylag felesleges lenne nekem is leírnom.

Köszönöm mindenkinek a figyelmét, akik végigjutott a levélen.

Gönci Balázs

U.i.: Válaszolnék két kérdésre, melyre a választmányi emlékeztetõben nem
szerepel válasz (csak a kérdés):

Szenes Áron: Választhatnánk bármely más kart is: Igen, csakhogy az IK mind
helyileg, mind gondolkodásban a lehetõ legközelebb áll hozzánk. Egy BTK-s
jellegû karnál azt is meg kéne tanulnunk, hogy ami nekünk érv, az nekik
csak duma és fordítva (ezt sarkítottam, a lényeg, hogy érezhetõen más a
gondolkodásmódunk). A TÁTK-val pedig szintén együttmûködünk, bár
alapvetõen csak egyetemi kérdésekben.

Vizeli András: Mi volt a szakmai oka, hogy a Campus Agreemantet
meghosszabbítottuk? Azt nyílván nem tudom, hogy a kgy-n ki miért szavazott
igennel, azt igen, hogy miért tettem volna ezt.
Ez pedig a fenti véleményem szerint meglévõ hosszú távú érdekeken túl,
valamint a triviális erõteljesebb érdekérvényesítési képesség megörzése
mellett (EHÖK-ben) mindkét kar hallgatói számára jobb programokat tudunk
szervezni. (Mert lehet, hogy úgy érezzük, milyen szuper jók vagyunk,
emlékeim szerint pl gólyabálon is a szervezõk több mint 1/3 közel fele az
IK-ról volt. És persze mi vagyunk a "profik" ebbõl talán egyértelmû, hogy
nem így sikerült volna a gólyabál az IK HÖK nélkül.)