[Kepviselok] TTK HÖK és kari vélemény
ELTE TTK HÖK Elnök
elnok at ttkhok.elte.hu
2007. Júl. 25., Sze, 18:38:24 CEST
Tisztelt EHÖK Elnökség és Szenátusi Tagok,
Kari Tanácsunk állásfoglalásával egyetértünk, egy helyen javaslunk más,
bővebb megoldást:
arra a karra iratkozzon be a hallgató, ahol alapszakját végezte (más
intézményekből érkezőknél is egyszerű ennek megállapítása, tekintettel a
bemeneti követelményekre).
Indoklásul elmondtam:
- egy tanárképzésre egységes HKR megírása kerülendő, a gyakorlatban
nehézkesen, vagy egyáltalán nem alkalmazható, kidolgozása nincsen meg,
tovább bonyolítja a rendszert, a hallgatók életét
- nem szakos és/vagy kari identitás, hanem a könnyebb követelmények, a
szabályok közti válogatás fogja a hallgatókat vezérelni (ilyen pl a
tanulmányi és/vagy egyéb ösztöndíjak, kreditújrafelvételi díj)
- a kari Hallgatói Önkormányzatok felépítését, működését fogja előre nem
látható módon, hátrányosan befolyásolni
- átláthatatlanságokhoz, kiszámíthatatlansághoz vezet; elsődleges
hallgatói érdek pedig az állandóság és jogbiztonság (a kidolgozatlan és
fel nem készített szabályzatok ezt okozzák)
- más képzéseknél a szabad választás nincsen meg, így kérdezhetnénk azt
is: a tanárképzésnél ez mért lehet, ha szakmailag nem indokolt.
Kiemelnénk azt a véleményt, miszerint ha a fenti javaslat nem
érvényesül, akkor is indokolt még a fenti szempontok mellett újabbakkal
az, hogy ha egy hallgató mindkét szakját adott karon veszi fel, akkor
legyen annak a Karnak a hallgatója.
A kari állásfoglalásban fölhívnánk a figyelmet a TTT szerepére és
jogkörére vonatkozó részekre. amelyeket kiemelten fontosnak tartunk.
Az alábbiakban olvashatjátok a TTK kari tanácsának állásfoglalását,
amellyel a TTK HÖK is egyetért:
A Kari Tanács a tanár szak indításával kapcsolatos anyagot az alábbiak
szerint véleményezte:
A szakindítási kérelem alapos, jól összeállított, esetenként
túlrészletezett munka. A kérelem beadását a preambulumtól és néhány az
egyetem szervezeti szabályzatára vonatkozó résztől eltekintve a TTK Kari
Tanácsa támogatja, ugyanakkor megfontolásra ajánl néhány egyéb
észrevételt is.
Részletes véleményünk a következő:
1) Preambulum. A preambulum bár fontos kérdéseket részletez több esetben
olyan szabályokat rögzít le, amelyek a jelenlegi szabályozásnak
ellentmondanak, illetve kivitelezhetőségük bizonytalan. Semmiképpen sem
tartjuk helyesnek, ha ebben a formában a ha a MAB elé terjesztjük őket.
A preambulum francia bajusszal megjelölt bekezdésein végigmenve:
az első bekezdéssel egyetértünk.
a normatíva megosztása egyetemi belügy, a szakindítási anyagtól
függetlenül célszerű szenátusi határozattal rögzíteni. Hangsúlyozottan
ki kellene emelni, hogy az 1/3 arányú megosztás csak akkor képzelhető
el, ha az ELTE "drágább" szakjai valóban kiegészítő normatívához jutnak.
Amennyiben kiegészítő normatíva nincsen, az elosztás arányainak
megszabására a szakos normatíva és az adott kar által adott kreditek
szorzatát javasoljuk arányszámként.
A különböző szakmai modult felvevő hallgatók egységes HKR szerinti
kezelése nem biztos, hogy megvalósítható. A Szenátus döntése előtt
javasoljuk a kérdés részletekbe menő vizsgálatát. A szakindítási
anyaghoz ezt sem kellene csatolni.
A hallgatók különböző karra való beiratkozását szabályozni kellene, a
hallgatói választást ugyanis valószínűleg döntően befolyásolnák a karok
különböző ösztöndíjszámítási szabályai. Javasoljuk, hogy ha egy hallgató
mindkét szakját adott karon veszi fel, akkor legyen annak a Karnak a
hallgatója. Minden bizonnyal ez sem a MAB elé tartozó kérdés.
Helyesebbnek látnánk, ha a tanári mesterszakért felelős egység a TTT
lenne, és nem a PPK. A TTT adminisztrációját az eddigiekhez hasonlóan
lebonyolíthatná a TaToK.
A pedagógus- és tanárképzést irányító testületek összetételére vonatkozó
javaslatokkal egyetértünk. Feltétlenül tisztázni kellene azonban a
különböző Bizottság (Tanácsok) szerepét. Jelenleg a Pedagógusképzési
Tanács feladata csak a tanári szakos képzéstől eltérő szakokra terjed
ki. A mostani javaslat szerint, amely az összetételt kibővítené a taári
szakos képzésben résztvevő többi karok képviselőivel, miközben
megtartaná a már delegáló Karok esetében a jelenlegi összetételt,
arányos képviselet jönne létre. Meggondolandó azonban, hogy a pedagógus
(és tanárképzés) igen széles területén --- tanító, óvópedagógus,
gyógypedagógus, pedagógia szakos plusz tanári szak --- a
döntéselőkészítéseket célszerű-e egyetlen testületre bízni. Javasoljuk a
tanári szak leválasztását, ez tartozzék a TTT-hez, a többi pedig a
Pedagógusképzési Tanácshoz.
2) A Preambulum és a szakindítási anyag sem részletezi pontosan az 5.
félév karok közötti munkamegosztását. Javasoljuk, hogy a
munkamegosztásról annak anyagi következményeivel együtt a
mentortanárképzést is beleértve készüljön pontos előterjesztés.
3) A/1 adatlaphoz
A 4. pontban az oklevélben szereplő szakképzettségek jobban
áttekinthetők lennének műveltségterületek szerinti csoportosításban.
Az 5. pont második bekezdésének első alpontjában a szakmai gyakorlat
időtartamát a második és harmadik alponthoz hasonló módon elsősorban
kreditben kellene megszabni.
Az 5. pont második bekezdésének második alpontjában a szaktárgyi
gyakorlat leírása túlrészletezett, a 13 egyenrangú alpont között elvész
a gyakorlat fő célja a legalább 15 órányi önállóan megtartott tanóra..
Javasoljuk a pont átrendezését.
A 8. pontban a tanári mesterszakért felelős oktató és a
szakképzettségekért felelős oktatók intézményi hatáskörét és
együttműködését kell bemutatni. Az alpont túlméretezett, teljesen
felesleges a szabályzat mellett a TTT ügyrendjének beidézése. Ez azért
sem célzerű, mert a preambulum szerint a TTT összetételét változtatni
kívánjuk.
4) Az A/2 adatlaphoz
Az 5. pontban az indítási létszámokat tartalmazó táblázat áttekinthetőbb
lenne, ha a szakokat műveltségterületek szerint sorolná fel. A biológia
tanári indításra tervezett létszám nem egyezik a biológia szakmai
modulban megadott létszámmal.
5) Az A/3 adatlapon az oktatói adatlapokon PhD fokozatú oktatók
disszertációjának címe nem szerepel.
6) A Preambulum 4. francia bekezdésével kapcsolatban a Hallgatói
Önkormányzat javasolja, hogy a hallgatók a BSc végzettségük szerint
iratkozzanak be a Karokra. A kari Tanács a javaslatot ellenszavazat
nélkül, 1 tartózkodás mellett elfogadta.
A biológia és földrajzszakmai modulok B adatlapjait megküldtük Papp
Lajos oktatási igazgató úrnak a sajtóhibák javításával.
(A Kari Tanács a határozatot ellenszavazat és tartózkodás nélkül hozta.
A részszavazások eredményét a hangfelvétel tartalmazza.)
Üdvözlettel:
--
Szenes Áron
elnök
ELTE TTK HÖK
További információk a(z) ttkhok-kepviselok levelezőlistáról