[Kepviselok] Elnöki beszámoló 2008. feb. 1.

elnok at ttkhok.elte.hu elnok at ttkhok.elte.hu
2008. Feb. 1., P, 03:35:51 CET

Elnöki beszámoló 2007 szeptember - 2008 január

Korábbi beszámolóimnak megfelelően ismét témakörökre bontva írom.
Bevezetésként azonban rendhagyó előszóval kezdem.

A nyári alakuló Küldöttgyűlésen megfogalmaztam, hogy célul tűztem ki a
koncepcionális  megújhodást és fiatalítást az önkormányzatban, vállalt
posztomon pedig az  utódnevelést. Az elmúlt időszakot - a megszokott
munkáim, feladataim mellett - ennek  szenteltem. Úgy gondolom ezt sikerült
megoldanom: az elmúlt egy évben meg tudtam  találni nemcsak azt a
személyt, hanem azt a tisztség- és képviselő gárdát, aki a  megkezdett
munkámat saját magáénak, követhetőnek vallja. Különösebb törés, ellentétek
 nélkül sikerült úgy fiatalodnia az önkormányzatnak, hogy az a közösség, a
közösségi  munka és a hallgatói érdekek javára vált.

Szenátus
A legutóbbi küldöttgyűlés óta eltelt időszak egyik legjelentősebb forró
pontja volt a  Szenátus, az azóta eltelt mintegy öt ülés. Többször
szólaltam föl és tettem  javaslatokat, a legtöbb esetben a kari
képviselettel egyetértésben. Javaslataimmal a  TTK-s hallgatók - és
amennyiben ezzel egyezett - kari érdekeket, szemléletet, a kari  tanács
határozatait kívántam szolgálni. Ahogyan azt egy kari tanácsi
hozzászólásomban  is kiemeltem: fontosnak tartom a kari képviselet minden
tagjának együttműködését.
Az alábbi kiemelt témákban tettem hozzászólást és javaslatokat a Szenátuson:
- a mesterszakok indításának állásáról: kértem a MAB által akkreditált
képzések  listáját, amit a rektorhelyettes be is nyújtott, különös
tekintettel a diszciplináris  szakokra
- a diszciplináris szakok felvételi követelményrendszerét, a javaslatomra
korábban  elfogadott IFT ütemterv szerint: erre kielégítő választ nem
kaptam (a kialakítás  késik; lásd még alább)
- a Pedagogikum SzMSz-ével kapcsolatban az Irányító Testület minősített
többségi  döntésére bíznám bizonyos költségvetési tételek elosztását:
javaslatom nem kapott  többséget
- az OMHV minimálkérdőív kialakítására tettem javaslatokat, amik nem
mentek át, de  karunkon alkalmazhatóak (lásd még alább)
- rákérdeztem a tanárképzés felvételi követelményeinek kialakítási
rendjére;  kifogásoltam azt
- a tanárszak indításával kapcsolatban, a költségtérítés mértékének
megállapítási  rendjére tettem kifogást (az EHÖK-kel egyetértésben),
illetve megkérdőjeleztem ezek  (és a föntiek alapján) az ebben jogosult
TTT működésének jóságát
A fenti problémák mellett fontos megemlíteni, hogy a Pedagogikum
megalakult, a  tanárképzési koncepció kiteljesedett, illetve létrejött a
Karrierközpont. Többek közt  Alapszabályunk módosítását is jóváhagyta a
Szenátus.

Mesterképzés
Az intézményfejlesztési terv értelmében az idei évvel kellett volna hogy
lezáruljon a  diszciplináris mesterszakok indítási procedúrája illetve
felvételi  követelményrendszerének kialakítása. Az előzetesen vártaknak
megfelelően a jelen  helyzetben ennek képe meglehetősen vegyes,
szakterületfüggő. A Hallgatói Önkormányzat  feladata ezen a területen -
amit minden lehetséges fórumon igyekeztem képviselni -,  hogy a
szakterület illetve szakos felelősök figyelmét felhívja e probléma
megoldásának égető szükségességére. Szakindítások kapcsán kiemelten fontos
a  szakirányok, a tantervi hálók kialakítása, együttműködésben a szakot
gondozó  szakterületekkel. Saját szakomon kidolgozott és javasolt modell
szerint az első  években a közös tárgyak, majd a szakirányos később a
szakdolgozati kreditek  következek.
A diszciplináris szakoknál már most fontos lenne ismerniük az
alapképzésben résztvevő  hallgatóknak a felvételi követelményeket. Itt
irányadónak - a gyors elkészítés és  átláthatóság, kiszámíthatóság mellett
- a diszciplináris szakokat indító, főbb  magyarországi
(természet)tudományegyetemek együttműködését tartom: ez szükséges  azért,
hogy a főbb képzési helyek, legnagyobb egyetemek egységes szempont- és
felvételirendszert kialakítva megakadályozzák azon elv érvényesülését,
hogy a  hallgatók a kisebb ellenállás felé haladva, a könnyebb bekerülés
lehetőségét keresik  a minőségi oktatás ellenében: hosszútávon ez a
hallgatónak sem lehet az érdeke,  minőségromláshoz vezet.

Tanárképzés
Továbbra is reménytelen küzdelmet folytatunk mindenfajta fórumon a
szakmaiság  megőrzésére. Sikertelen volt a tanári mesterszak felvételi
követelményeiben az  általunk megfelelőnek tartott szakmai rész arányának
biztosítása. Kisebb sikert  azonban elértünk a felvételi rendszerben, ahol
továbbra is az alapképzéshez képest  aránytalan a pedagógia érvényesülése.
Sajnálatos a tanári alkalmassági vizsga hiánya.

OMHV
Kísérletet tettem az OMHV papíros formájának kialakítására, kiegészítve a
minimálkérdőívet TTK-s sajátosságokkal, illetve elkészítve a gyakorlatokra
illetve  laboratóriumokra kialakított ívvel. Ennek megvalósítása nem elvi,
hanem gyakorlati  akadályokba ütközött. A minimálkérdőív kialakításánál
pontosításokat tettem (pl a  szakirodalom, segédanyagra vonatkozóan; vagy:
az oktatói mumka árnyaltabb  jellemzésére).
Az EHÖK kezdeményezte kampányt elvben támogattam, Választmányunk anyagi
támogatás  megítélésének lehetőségét is kezembe adta, a kampány és a többi
kar álláspontja  azonban olyan stádiumban volt, hogy a támogatás
felajánlását semmilyen mértékben nem  láttam indokoltnak.
A kampány azóta elindult, nyilvánvaló költségvonzatokkal, de ennek
támogatására  semmilyen konkrét ajánlatot - a fentiek miatt - nem tettem.

Kulturális és közösségi programok
Programok szempontjából gazdag időszakot tudhatunk magunk mögött. Talán
minden idők  legnagyobb volumenű gólyabálja zajlott le, emellett olyan
kisebb rendezvények is,  mint a gólyaavatók, egy nemzeti parkos túra.
Részvételem ezeken jórészt protokoláris jellegű volt, de volt, amelyik
szervezésében  is részt vettem.
Aláírtam több száz gólyabáli meghívót.
Megkezdtük és előkészítettük a 2008. évi nagyrendezvényeket,
együttműködésben más  kari hökökkel.
A Kari nyílt napon megtartottam szokásos plenáris és szakos előadásaimat.

EHÖK
Továbbra is töretlenül jó a munkakapcsolat. Majd' minden elnökségin részt
vettem,  amikor nem, helyettesítésemről (egy-két kivétellel) gondoskodtam.
Részt vettem a Közművelődési pályázatok bíráló bizottságában, ahol szakmai
érvekkel  álltam a pályázatok mellé, támogatva olyan törekvéseket, mint a
szakmai kirándulások,  nyári iskolák, kulturális és tudományos programok,
kiadványok.
Támogattam az egyetemi szintű rendezvényeket, összegyetemi érdekeket.
Kifogásolhatónak tartom azonban ezek elfogadottságát illetve az
együttműködést e  téren a campuson.
Protokoláris és közösségi rendezvényeken vettem részt.

Napi működés és választmányok
A Választmányok ideje drámaian lerövidült, gördülékenyen tudunk dolgozni.
Továbbra is törekedtem a rugalmasságra, a belső pályáztatást figyelembe
véve a  határidők lazább kezelésére. Olykor azonban az ésszerűség
korlátain belül kellett  mardnunk, és nem tárgyaltunk kisebb pályázatokat.
Ilyenkor igyekeztem a finanszírozás  más módját megtalálni. Többször,
szükséges esetekben éltem jogkörömmel (20E  forintig), amit aztán a
Választmány elé is bevittem.
Átalakítottam, megreformáltam a jutalomkeret pályázati rendszerének
kiírását és  bírálati rendjét. Bírálatkor kisebb súrlódást csak
félreértésekből volt  tapasztalható. Külön bíráltam a gólyatábori
jutalomkereteket, saját hatáskörből, de  ezt a Választmánnyal is
megvitattam, javaslatukra módosítottam, és továbbítottam ez  EHÖK felé.

Zárszóként.
Egy újfajta vezetési stílust, vezetési modellt képviseltem az
Önkormányzatban. A  szalonképes külső és az erős belső váz után
szükségesnek tartom ezt egy új belső  tartalommal feltölteni. Remélem, ez
a feltöltődés nem fogja a többit gyengíteni.  Megkezdtünk egy
közösségépítő munkát, amit folytatni kell.

Szenes Áron
elnök