[Kepviselok] választmány anyagaihoz: 2. Irodai számítógépek

Szenes Aron aeron at ttkhok.elte.hu
2008. Feb. 11., H, 11:52:56 CET

Kedves Képviselők,

a múltkori választmányon elhangzottakat foglalnám össze és javasolnám
megfontolásra.

Korábban, a múlt év végi déli hali számítógépeinek fejlesztésekor merült
föl bennem a gépek működésének hatékonyabbá tételére. A tavaly év végi
fejlesztéseket elromlott eszközök illetve a számítógépek memóriájának
bővítésére fordítottuk. Amikor Dudi a múlt héten elutazott, mind a nyolc
gép működött, ennek ellenére egy hét sem telt el, és több gép sem jó már.

Nem gondolom, hogy a működésképtelenséget a gépben lévő gyenge hardver
okozza.

*** Ezért az a javaslatom, hogy az eddig használt Windows XP operációs
rendszer helyett Linuxra térjünk át. ***

Ezt a javaslatomat már a vizsgaidőszakban elmondtam Dudinak, aki "sokat
gondolkodott" rajta, és úgy döntött, hogy maradjunk az xp-nél. Ezt
megindokolta, hogy miért, nem akarom idézni, majd ő elmondja.
Megjegyezném tovább, minden szakmai elismerésem az övé, de a
döntéshozatal végső soron nem az ő dolga, persze javaslatot tehet.
Nélküle én nem akartam "parancsuralmi" módon döntést hozni, mégha nem is
értettem egyet vele. De most itt a lehetőség a Választmány és a
képviselők (és az irodát használó hallgatók) előtt, hogy döntsenek.

Ennyit a háttérről.
Konkrétan mik az érvek a Linux mellett?
Először is, mire használjuk a gépeket:
- szövegszerkesztés, táblázatkezelés, prezentációkészítés
- internet
- levelezés
- esetleg grafikai munka
A fentiekre tökéletesen megfelelő Linux alkalmazások vannak, amik
semmiben vagy szinte semmiben különböznek a windows-os változattól.
Ugyanakkor a Linux:
- kevesebb hardverigény
- stabilabb
- biztonságosabb
- jobb támogatás (frissítések)
- valóban hálózati használtra készült
- valóban többfelhasználós rendszerre készült
Azt gondolom, a mi szempontunkból a két utolsó érv a legerősebb. Az
előbbieket ki lehet váltani költséges hardverfejlesztésekkel, ami nem
indokolt, ha a fenti feladatok elvégzésére bőségesen elegendő a mostani
eszközpark (amit fejleszteni érdemes, az pl a monitorok, hogy a
szemünket kíméljük).

A problémáink jelentős része abból adódik, hogy sokan, sok gépet
használunk, vannak személyes beállításaink, saját dolgaink. Ezek elérése
és kezelése is könnyebbé, gyorsabbá válik.

Talán egyetlen hátrányként azt tudnám elmondani, hogy az új rendszert
meg kell ismerni. Ez sok hiedelemmel ellentétben nem túl bonyolult
feladat, sokszor csak máshova kell kattintani, vagy máshogyan néz ki
egy-egy ikon vagy bejelentkezési/desktop felület. Hosszútávon a
befektetett tanulás is megtérül, mert kevesebb lesz a szívás.
Ez szerintem igaz lesz az informatikusunk munkájára is. Akinek kell,
annak tartson egy előadást, gyorstalpalót a használtról.

Megjegyezném továbbá, hogy egyetlen gép, a Nyúz szerkesztésre és
elnökhelyetteseknek dedikált gépen kell hogy legyen majd Windows IS, az
Indesign tördelőszoftver miatt.

A megfelelő Linux disztribúció kiválasztását én az informatikusra
bíznám, hiszen neki kell telepítenie, karbantartania, a problémákat
megoldani rajta.

Javaslom a választmányi tagoknak, akik a döntéshozók ebben a kérdésben,
hogy szakmai érveket vegyenek figyelembe és hosszútávú szempontokat
ebben a kérdésben, ne pedig a lustaság és/vagy a felhasználókról
feltételezett hozzá nem értés legyen a mérvadó.

Üdvözlettel:

Szenes Áron