[Kepviselok] [Tcs] HKR _jegyzettám - vélemény

ELTE TTK HÖK Tanulmányi elnökhelyettes taneh at ttkhok.elte.hu
2009. Jan. 17., Szo, 17:40:33 CET

Kedves Képviselők, TCS-tagok és Yeti!

A levelem után olvasható Yeti véleménye a választmányi meghívóval kiment
előterjesztésről. Azt is olvassátok el.

Most pedig két dologra reagálnék:

1. Az elektronikus jegyzetelőállítás valóban háttérben van jelenleg,
ugyanakkor már folyik olyan pályázat beadása, amely ezt segítené.
(Egyébként ez is egy Kiadón keresztül)
A jegyzettámogatási normatíva karon maradt (nem lebecsülendő) részét pedig
fordíthatjuk elektronikus jegyzetek készítésére.

2. Az 51/2007-es kormányrendelet nem korlátozza elektronikus jegyzetekre a
felhasználást, és ez jelenleg nem is lehet senki célja.

"34. § (1) A 7. § ea) pontja szerinti rész FELHASZNÁLHATÓ a felsőoktatási
törvény 129. §-ának (4) bekezdése szerinti elektronikus tankönyvek,
tananyagok [...]"

Véleményem szerint ez megengedi az ilyen típusú felhasználást is, nem
korlátozza kizárólag erre. (felhasználható és nem "... használható fel")
És ha mégis ezt jelentené, akkor pedig ellentmond a 7. és 10. §-nak.

Ezzel párhuzamosan tapasztalat és tény, hogy ugyan 21. század, de az
emberek többsége mégis a papírra nyomott tankönyvekből és jegyzetekből tud
jól tanulni, főleg, ha sok szövegről van szó. Meg hát az egészségügyi
szempontok.

Véleményem szerint az Eötvös Kiadó részére biztosított összeg segítheti a
természettudományos tankönyvek és jegyzetek kiadását, nem kisebb mértékben
mint mondjuk a jelenlegi felhasználás.

Üdv:
Jánosi Attila

UI: Most következnek a Kormányrendelet és a HKR vonatkozó részei, utána
pedig Yeti már említett levele.

********
A jelenlegi szabályozás:

51/2007. Korm. rendelet

7. § A felsőoktatási intézmény a hallgatói juttatásokhoz rendelkezésre
álló forrásokat az alábbi jogcímeken használhatja fel:
ea) a jegyzet-előállítás támogatására, elektronikus tankönyvek, tananyagok
és a felkészüléshez szükséges elektronikus eszközök beszerzése, valamint a
fogyatékossággal élő hallgatók tanulmányait segítő eszközök beszerzésére,

10. § (5) A jegyzet-előállítás támogatására rendelkezésre álló összeget a
felsőoktatási intézmény jegyzetek előállítására, azok hallgatókhoz való
eljuttatásának segítésére, továbbá fogyatékossággal élő hallgatók
tanulmányait segítő eszközök beszerzésére használhatja fel. A támogatás
felhasználását a hallgatói önkormányzat előzetesen véleményezi, a
felhasználásról a rektor évente tájékoztatja a hallgatói önkormányzatot.

34. § (1) A 7. § ha) pontja szerinti rész felhasználható a felsőoktatási
törvény 129. §-ának (4) bekezdése szerinti elektronikus tankönyvek,
tananyagok és a felkészüléshez szükséges elektronikus eszközök
beszerzésére, amennyiben azt digitális tananyag előállítására,
beszerzésére vagy a fogyatékossággal élő hallgatók tanulmányait segítő
eszköz beszerzésére fordítja a felsőoktatási intézmény.
(2) Az (1) bekezdés szerinti részről az intézmény térítési és juttatási
szabályzata - a felsőoktatási törvény előírásai szerint a hallgatói
önkormányzat egyetértésével - rendelkezik.

Hallgatói követelményrendszer

95. §
(6) A tankönyv- és jegyzettámogatási, sport és kulturális normatíva 24
%-át a karok között a jogosult hallgatók létszáma arányában kell
felosztani, ami jegyzet-előállításra valamint elektronikus tankönyvek,
tananyagok és a felkészüléshez szükséges elektronikus eszközök beszerzése,
azok hallgatókhoz való eljuttatásának segítése, illetve fogyatékos
hallgatók tanulmányait segítő eszközök beszerzésére fordítható. A
fogyatékos hallgatók tanulmányait segítő eszközök beszerzésére fordítható
mértéket a Különös részben a kari HÖK egyetértésével a karok állapítják
meg, melynek mértéke nem lehet kevesebb, mint 30 %.

114. §
(1) A tankönyv- és jegyzettámogatásra, illetve elektronikus tankönyvek,
tananyagok és a felkészüléshez szükséges elektronikus eszközök
beszerzésére és azok hallgatókhoz való eljuttatásának segítésére, valamint
a fogyatékos hallgatók tanulmányait segítő eszköz beszerzésére
rendelkezésre álló támogatásból (24 %) fogyatékos hallgatók
eszközbeszerzésére fordítható keretet a Különös részben a kari HÖK
egyetértésével a karok állapítják meg, melynek mértéke nem lehet kevesebb,
mint 30 %.
(2) A keret éves felhasználásáról a kar vezetője tanévenként beszámolót
készít, amelyet megküld a kari hallgatói önkormányzat elnökének, és a
rektornak.

A TTK kari különös rész 577. § a kari összeg felhasználását a
Jegyzetbizottság hatáskörébe utalja.

**********************************

YETI LEVELE:

> [...]
> jegyzettámogatásról.
> Nem csak burkolva van benne a szabályzatban, hanem magyarázatként ott
van,
> hogy ez lényegében az Eötvös Kiadónak menne ez a pénz.
>
> Nézzük, mennyi megy el erre éves szinten:
> kb. 20.000 áll. tám. hallgató X 11.950 Ft X 24% X 50% = 28.680.000 Ft.
>
> Én azt gondolom, hogy ez nem jó támogatási cél.
>
> Mire is lehet a normatívát elkölteni?
> - jegyzetkiadásra
> - elektronikus jegyzetkiadásra
> - fogyatékos hallgatók támogatására
>
> A javaslat szerint menne 30% a fogyatékos hallgatók támogatására, 50% a
jegyzetkiadásra, 20% pedig karokra létszámarányosan.

> Sajnos sehol sem látom azt, hogy az egyetem akár egyetlen forintot is
költene _elektronikus_jegyzetek elkészítésére.

> Én nem hiszem el, hogy ma, 2009-ben, a XXI. században, amikor egyre
nagyobb az informatika, a számítástechnika térhódítása, komolyan
mindenféleképpen papír alapú jegyzeteket kellene csak előállítani.

> Miért is kell papíralapú jegyzetet gyártani? Kell a pénz az oktatónak a
megírt munkáért cserébe, és ezt nyilván a kiadó a szerződés (jogdíj)
alapján adja.

> Ha elektronikus a jegyzet, akkor nincs szükség kiadóra, a pénz egyből
vándorolhat az oktatóhoz, aki megírta a jegyzetet.
> Nem kell fizetni a kiadót (aki ugyebár haszonért dolgozik), a kiadó
boltját stb.
> És a jegyzetet gyakrabban lehet frissíteni.
>
> Nyilván egyszerű megoldani, hogy csak azok férhessenek hozzá, akik erre
jogosultak, sőt talán erre sincsen szükség, hiszen, ha megvan a jegyzet,
akkor máris fizethető az oktató, példányszámtól függetlenül (és mivel
nincs gyártási költség, nincs a szokásos értelemben vett megtérülési
ráta
> - azaz nem kell milliókat áldozni az esetleges rossz jegyzetre).
>
> És ugye akkor ezek a jegyzetek elektronikusan lényegében ingyen
lennének.

> A jegyzetek esetleges kinyomtatásából további bevétel érhető el (mert ma
már van olyan pdf, ami nem nyomtatható ki, csak jelszóval).

> És ha kicsit tovább olvassuk egyébként az 51/2007-es rendelet szövegét,
akkor rájöhetnénk, hogy mi is van benne tovább...

> [...]
önkormányzat egyetértésével - rendelkezik."

> Egyrészt szerintem ez azt jelenti, hogy az egyetem ezt a pénzt, ha
jegyzetre fordítja, akkor _csak_ elektronikus jegyzetre fordíthatja, és
természetesen mindezt a HÖK egyetértésével.

> Tehát szerintem:
> - a javaslat ellentmond a kormányrendeletnek, hacsak az Eötvös kiadó nem
elektronikus jegyzeteket szeretne csinálni
> - a javaslat nem segíti elő az elektronikus jegyzetek előállítását,
miközben szerintem ez fejlesztendő cél
> - kevés a garancia, hogy az Eötvös kiadó ténylegesen azokra a
jegyzetekre
> költi a pénzt, amelyek szükségesek lennének (pl. hiánycikk) a
> hallgatóknak.
>
> A távlati cél szerintem az lehetne, hogy egy virtuális jegyzetboltban
lehessen letölteni (ellenőrzött keretek között, másolásvédelemmel) az
aktuális jegyzeteket.
> Mert a hallgató inkább felmegy az évfolyamhonlapra, és letölti a társa
jegyzetét, mintsem hogy megvegye a könyvet...