[Kepviselok] beszámoló _ 2009. március

ELTE TTK HÖK Tanulmányi elnökhelyettes taneh at ttkhok.elte.hu
2009. Már. 1., V, 17:07:11 CET

Kedves Képviselők!

Csatolva olvashatjátok az utóbbi KGY óta eltelt időről szóló két
beszámolómat. Az első (txt formátumban) a jutalomkeretre készült
beszámolót tartalmazza, a második (pdf-ben) a december eleje óta eltelt
időszak beszámolóját. Ez utóbbit a levelem végén formázatlanul is
olvashatjátok.

A beszámoló az eddigi beszámolóktól eltérően részletes, elkészítése nem
kevés időbe került, remélem, minél többen elolvassátok. A többiekhez
képest kicsit későn küldöm a beszámolót ugyan, de ennek okai a
beszámolóból is kiolvasható (nem lustálkodtunk szombaton sem), és remélem,
mindenkit kárpótol az információk bősége.

Kérdéseiteket továbbra is szeretettel várom.

Üdvözlettel:
Jánosi Attila

BESZÁMOLÓ A TANULMÁNYI ELNÖKHELYETTES 2008. DECEMBER 8. ÉS 2009. MÁRCIUS
1. KÖZÖTT VÉGZETT MUNKÁJÁRÓL

A megszokott módon tematikus bontásban olvashatjátok a fenn említett
időszakban végzett tevékenységemről szóló beszámolót. Az írás a teljesség
igényével készült, de sajnos nem térhet ki minden részletre.

I.A hallgatók tájékoztatása

Mivel jelenleg irodavezetőként is dolgozom, ezért a hallgatók közvetlenül
is el tudnak érni a Hallgatói Irodában kérdéseikkel, problémáikkal.
Részben ez is csökkenti a levélformában érkező kérdéseket, de segíti a
személyes kapcsolattartást a hallgatókkal. Számos apró kérdés merül fel az
Irodában, ezekre igyekszünk választ találni, ezzel a saját tudásunk is
gyarapszik.

A vizsgaidőszakban is folyamatosan igyekeztem frissíteni a honlapot:
vizsgaidőszaki hírek, félévkezdési információk, ill. az MSc-ről elérhető
anyagokat is összegyűjtöttem, ezek a linkek mind a HÖK mind a Kar
honlapján megjelentek. Előttünk áll még a megújult ttkhok.elte.hu új
struktúrájának véglegesítése és a weblap információkkal való feltöltése.

Igyekeztem összeállítani a kiküldendő infólevelek tartalmát, illetve ezzel
kapcsolatban a többi tisztségviselővel egyeztettem. Reményeim szerint az
infólevelek jelenlegi helyzete hamarosan megoldódik. Írtam cikkeket a
Nyúzba (vizsgaidőszaki információkról, félévkezdésről), illetve
megkezdődött a féléves terv kidolgozása, hogy milyen tanulmányis témákban
jelenjenek meg a félév folyamán cikkek az újságban. Ezen kívül segítettem
a kékben pompázó, Irodában elérhető TTK HÖK-ös Zsebnaptár elkészítésében
is (néhány információ összegyűjtése).

Sikeresnek ítélhetőek a felvételizni szándékozók megnyerésére irányuló
idei „propagandarendezvényeink”, a Nyílt Nap és az Educatio.
Időmhöz és erőmhöz mérten igyekeztem részt venni rajtuk, és segíteni az
előkészületekben (pl. eljárni az Educatio-t előkészítő bizottság
üléseire). Az elkövetkező években már valószínűleg sokkal előkészítettebb,
professzionálisabban megszervezett és jól hirdetett rendezvényekké növik
ki magukat – ennek előjelei már a mostani Nyílt Napon is
megmutatkoztak.

II. Bizottsági ülések

Mint a nemrég megjelent interjúban is olvashattátok, feladataim jelentős
részét a különféle bizottsági és tanácsülések jelentik.

Felkészültem és részt vettem a Választmány ülésein (december 9. és 19.,
január 9., 19. és 30, február 10., 17., 24.), tájékoztattam a választmányi
tagokat a felmerülő kérdésekről, a Kari Tanács anyagairól összefoglalót
készítettem, amit a képviselőlistára is kiküldtem, így a választmány és a
Kari Tanács tagjai könnyebben felkészülhettek az ülésekre. Tartottam egy
félévkezdő Tanulmányi Csoport ülést, ahol majdnem minden szakterület
képviseltette magát, megbeszéltük a felmerülő HKR anyagokat, átbeszéltük a
féléves ütemtervet, az elmúlt időszak jellegzetes hallgatói problémáit.
Ezen kívül tervbe vettük egy GYIK (Gyakran Ismételt Kérdések)
összeállítását, aminek az előkészítését Hamow Kamirán vállalta.

December 11-én és február 19-én részt vettem az EHÖK Tanulmányi
Bizottságának ülésén (OMHV tapasztalatok, vizsgaidőszak, féléves tervek
javaslatok, felmerülő nehezebb kérdések megvitatása kerül itt terítékre).
A februári ülés második feléről személyes program miatt el kellett jönnöm,
itt Lakó Viktória helyettesített. Részt vettem továbbá a január 28-i EHÖK
elnökségi ülésen, amelyen Jancsó Tamást helyettesítettem rövid ideig
(Fazekas Marianna rektorhelyettes asszonnyal találkozott); így volt
szerencsém egy darabig a sport- és kulturális pályázatok bírálásának
menetét.

Az beszámolt időszakban két Kari Tanács ülés volt (dec. 10, február 18.):
az általános személyi kérdéseken kívül decemberben útjára indítottuk a
Tudománykommunikáció a természettudományban című mesterszakunkat, a
februári ülésen pedig egy nagyobb adag SZMSZ és HKR módosítást tárgyaltunk
meg (minket kevésbé érintő kérdéseken túl a jegyzettámogatás helyzete,
oklevélminősítés és szakirányválasztás időpontja) és az Egyetem könyvtári
stratégiájáról mondhattuk el a véleményünket.

Két alkalommal ült össze a Tanulmányi és Oktatási Bizottság (jan. 19,
február 26.).
- Több fordulóban, többek között a TOB-on tárgyaltuk az oklevélminősítés
kérdését. Végül kis (de nem lényegi) különbséggel az Önkormányzat
javaslata került elfogadásra.
- Megújult a költségtérítés-csökkentés kérelmének űrlapja; Konczné Remler
Tímea alkotott egy pályázati adatlapot, amit ezentúl kötelező lesz
kitölteni. A bírálás is ez alapján ment. Sokkal kevesebb kérvény érkezett
be, ami lehetővé tette, hogy helyenként igen nagy engedményeket tegyünk
– differenciáltan.
- Elkezdtük a köztársasági ösztöndíj és a Kar Kiváló Hallgatója
pontozásának felülvizsgálatát, és egy felhívás/tájékoztató fog hamarosan
készülni a KKH-hoz, amit Homonnay dékánhelyettes úrral fogunk elkészíteni
ketten, majd a TO honlapján lesz elérhető (és mi is hirdetni fogjuk)

Hároméves szünet után február 12-én összeült Karunk Jegyzetbizottsága,
ahol egy nagyon fontos TÁMOP jegyzetfejlesztési pályázaton kívül,
megtárgyaltuk a 2007. és 2008. év beszámolóját a jegyzettámogatási
normatíva felhasználásáról és tankönyv és jegyzetelőállításokról és
rendelésekről. A beszámolót az 5 oktatóból és 5 hallgatóból álló Bizottság
végül a következő ülésre halasztotta (ez március 5-én lesz), hogy a még
tisztázásra váró kérdésekre is választ kapjunk.

A tárgyalt időszakban nem ült össze a Tanárképzési- és Tanártovábbképzési
Tanács, de a tanárképzéssel kapcsolatban azért zajlik az élet, bár csak a
felszín alatt. A TTK Szakmódszertani Tanácsa megtárgyalta a tanári
mesterszak iskolai gyakorlataira vonatkozó előterjesztést, de azóta a TTT
elé ez nem került. Január 13-án részt vettem egy TTK-PPK egyeztetésen a
tanárképzésről, ezen bár nagyszámú oktató vett részt Karunkról, és csak 4
küldött a PPK-ról, jelentősebb előremozdulást nem sikerült elérni, s
inkább az derült ki, hogy egyes kérdésekben a kar oktatói eléggé
alultájékozottak (a megbeszélésen Michaletzky dékán úr, Homonnay Zoltán és
Mikonya György dékánhelyettesek, Tasnádi Tanár úr, Papp Lajos PPK
hivatalvezető vettek többek között részt, a hallgatói részről pedig
jómagam). Több fronton is konfliktus látszik körvonalazódni a tanári MA
jogosultságait illetően a PPK és a szakmai karok között. Ennek
fejleményeiről majd később tudok beszámolni.

A fent említetteken kívül részt vettem egy Földrajz-Földtudományi Intézeti
Tanácson, és előtte való nap egy megbeszélésen, ahol az igazgató és
igazgatóhelyettes asszonyokkal átbeszéltük a napirendi pontokat. Az IT-n
végzett munkánk sikeresnek ítélhető. Ezen kívül voltam egy OHÜB ülésen
(febr. 12.) és részt vettem a Környezettudományi Centrum oktatói
értekezletén (dec. 16.)

III. Aktuális ügyek és problémák (a fenn említetteken kívül)

Lakó Viktóriának segítettem az MSc Tájékoztató elkészítésében. Felvettem a
kapcsolatot az oktatókkal, igyekeztem én is átnézni a beérkezett
anyagokat, és a tanárszakról szóló rész egy részének megírását és a
megszerkesztését vállaltam. Segítettem az anyag olvasószerkesztésében is.

Jelentős ügy volt a hónap folyamán a jegyzettámogatási normatíva
megváltozása. Egyetemi szándék a keret egy részének központosítása, erre
írtunk egy javaslatot Baranya Tibor EHÖK alelnökkel közösen (január 12.),
ami kisebb mértékben módosult Rónay főtitkár úr nyomán, végül a februári
SZMSZ módosítási csomag részeként tárgyalta a februári KT. [Kari
jegyzetnormatíváról l. a jegyzetbizottságnál írottakat]

Február elején megtörtént a Felvételi Bizottság és a mesterszakos
felvételi vizsgabizottságok hallgatói tagjainak delegálása a
Dékánhelyettes Úr felé. A tagok összevadászása január hónapban történt.
Itt is köszönöm annak, aki vállalta.

A kurzusfelvételi időszakkal előjöttek a közismeretik problémái. A
Gazdaság és Menedzsment és a Minőségbiztosítás tárgyakra minden félévben
kevés a hely. Így a most végző BSc-s évfolyam egy része annak ellenére sem
jutott be az órára, hogy már végezne tanulmányaival. Mindenképpen
szükséges az ETR rangpontszámításának felülvizsgálata, mert más helyeken
is problémát okozott ez. A problémát úgy oldottuk meg, hogy minden
harmadévest, aki nem jutott be a kurzusra, létszámon felül a TO felvette.

A február hónap meghatározó élményét jelentették a méltányossági kérelmek
bírálása. A TOB döntése értelmében ettől a félévtől kezdve egyrészt
határidő köti a jogviszonyt érintő kérvények leadását (többé-kevésbé),
másrészt a dékánhelyettes úron és az illetékes szak oktatóin kívül a
jómagam is elmondhatom a véleményemet a beadott kérvényekről. Ez az utóbbi
hónapban jelentősen megnövelte a személyes találkozóink számát a
dékánhelyettes úrral.

Igyekeztem kivenni a részemet az Alapszabály-módosítás előkészítésében
(ennek végeredményét mindenki láthatta a képviselőlistán). Részt vettem az
előkészítő üléseken, a választmányi hétvégén (ahol ez volt az egyik
sarkalatos pont), végül Jancsó Tamással közösen a tegnapi nap folyamán
(febr. 28.) öntöttük véglege formába a módosítási tervezetet.

Megkezdtük a kreditfelvételi díj csökkentését célzó HKR módosítás
előkészítését. Folyt néhány előzetes tárgyalás a kari vezetéssel, és
jelentős időt fordítottunk a kérdéssel kapcsolatos mindenféle információk
összegyűjtésére. A jövő hét folyamán benyújtjuk a szövegszerű módosítási
javaslatot, és lezajlik egy vita a Tanulmányi és Oktatási Bizottság ülésén
(márc. 5, csütörtök). A döntést a március 18-i Kari Tanács fogja meghozni.

IV. Vezetőképzés

A választmányi hétvégén is szó esett az Önkormányzat vezetőképzési
elveiről, illetve korábban is folytattam már beszélgetéseket a
tisztségviselőkkel, hogy mit tartanak fontosnak. Hosszú távon fontos a
mentorrendszer és a mentorképzés helyének megtalálása a rendszerünkben. És
idén tavasszal is tervezünk a bevont képviselőjelöltek, a frissebb
képviselők és a HÖK iránt érdeklődő mentorok számára továbbképzéseket.

Igyekeztem szerepet vállalni a később meghiúsult háromkari vezetőképző
szervezésében, február folyamán pedig folyamatosan dolgozunk a Bárczi-TTK
vezetőképzőn is, ezzel kapcsolatban is nagyrészt már készen vannak a
tervek és a program, de folyamatosan javul.

Idén is lesz (március végén) bevonótábor, melynek szervezését Kürtösi
Szilvia gazdasági biztossal vállaltuk.

Budapest, 2009. március 1.

Üdvözlettel:

     Jánosi Attila