[Kepviselok] Vélemény a Ftv-ről

Pálfy Gyula gypalfy at ttkhok.elte.hu
2010. Nov. 11., Cs, 00:00:37 CET

Sziasztok!

Átnéztem az új felsőoktatásái törvénytervezetet, meghallgattam pár
véleményt. Alább - Attila korábbi kérésére, és a HÖOK e heti
vezetőképzőjére tekintettel - röviden megosztanám veletek véleményemet,
kérdéseimet. A HÖOK vezetőképzőjén részt vevők tudják majd továbbítani
adott esetben.

- Az egyik legnagyobb kérdés az, hogy vajon mit fognak csinálni a
kormányrendeletek és miniszteri rendeletek adta lehetőséggel? Hiszen ez a
törvény szinte csak alapelveket fogalmaz meg, sok általánosságot és
rendeletek útján kívánja szabályozni a többi - még ki nem dolgozott, vagy
el nem mondott - részletet. Ez eléggé antidemokratikus lépés és
gondolkodásmód. Igaz, hogy könnyebb lesz ily módon a törvény merevségét
kikerülve javítani a hibákon, de akkor legyenek szívesek elmondani, hogy
mit s hogyan szeretnének majd szabályozni a rendeletek útján (így lesz már
ígéretünk legalább, amire lehet hivatkozni).

- Tetszik, hogy a felvételi feltétele két emelt szintű érettségi, valamint
hogy van - ugyan fizetős - nulladik évfolyam is.
- Szintén jó szerintem, hogy megadják az egyetemeknek a döntési
szabadságot az osztatlan és a kétszintű képzés között (ez nyugaton is sok
helyen így működik tudtommal). Névlegesen talán ez azt jelenti, hogy
valaki a középiskola után egyből - egy 5 éves - mesterszakra jelentkezik.

- Jó ötletnek tartom a kétféle BSc létrehozását (akadémiai és gyakorlati),
viszont nem tudom, miért jó, hogy nem kötelező záróvizsgázni a gyakorlati
BSc után. Inkább a követelményt kell másmilyen szintre beállítani (ez a
felsőoktatási intézmény feladata), nem központilag megszűntetni.

- Viszont nem értem, miért nem kötelező a mesterképzés végén záróvizsgát
tenni (bár lehet, hogy rosszul értelmeztem a szöveget - ez máshol is
előfordulhat, minthogy jogi ismereteim enyhén szólva nem hiánytalanok).

- Fontos, hogy a pedagógusképzés során az 5. év után abszolutóriumot
akarnak adni, és ezzel megszűnik a jogviszony. Milyen lesz a 6. gyakorlati
félévben a hallgató jogállása?

- Ugyanígy nem látom megoldva azt a kérdést, hogy a BSc-MSc átmenet során
a jogviszony megszűnik akkor is, ha ugyanabban az intézményben folytatja a
hallgató a tanulmányokat. Ezt fontos lenne kezelni.

- Én (sem) értek egyet azzal, hogy a szociális juttatásokat
teljesítményhez kössék (azaz 15 kr eléréséhez), mivel ez a tanulmányok
elején még nem/nehezen teljesíthető. Szerintem egy olyan kitételt kéne
tenni utána, hogy ha két félév után nem éri el a 15 kr-et, akkor nem
kaphat szociális támogatást (bár ez lehet, hogy most is így van? mivel
átkerül költségtérítéses kategóriába).

- A Hallgatói Önkormányzatnak a tanulmányi és vizsgaszabályzatban is
egyetértési joga kellene, hogy legyen a véleményezési jog helyett (persze
nem tudom, most hogy van).

Kb. ennyi jutott eszembe egyelőre. Kíváncsi vagyok a HÖOK vezetőképző
fejleményeire.

Üdv,
Gyula