[Kepviselok] tanulmányi ösztöndíj

Máté Csaba Sándor kollbiz at ttkhok.elte.hu
2012. Már. 7., Sze, 16:59:59 CET

Kedves Zsolt!

Másfél éves köbös tapasztalatom szerint eddig minden félévben hallottam,
hogy "idén sokkal kevesebb a zösztöndíj, biztos a zorbán meg a zsikkasztó
gerinctelen hökkentők" (nem politikai utalás, humor), holott a hallgatói
normatíva összege tudtommal 9 éve változatlan. (persze azóta a reálértéke
kb 25%-ot csökkent, dehát ez kit zavart valaha is).

A jelenség egyrészt abból adódik, hogy az ember (jobb esetben) minden
félévben más kurzusokat vesz fel, aminek a végén a felvevők általi
teljesítési eloszlása is változik. Az idő előrehaladtával már a kis
létszámos szakirányos tárgyakon az emberek (tapasztalatom szerint) többször
kapnak jobb jegyeket (mivel azt tanulnak, amit szeretnek jobb esetben).
Ebből következőleg az ösztöndíj évfolyamon belüli eloszlása egyenletesebb
lesz. Ez azt jelenti hogy az a 3 gyerek aki tavaly 7k-t kapott, az idén
10-et fog, aki eddig 19k-t kapott, az is 10et fog, mert a többiek is
feljöttek az átlagukkal mellé. A négy ember közül pedig nem a három fog
megkeresni téged hálálkozva hogy jaj de jó, hanem a másik fogja észrevenni
hogy baszki 9k-val kevesebb, itt valami dilibogyó van a dologban.

A másik dolog kedves Zsolt, amit te is tudhatnál fizikai, vagy statisztikai
tanulmányaidból, hogy fluktuációk minden rendszerben léteznek, ha tavaly
csak 2 ember szólt, de idén már 6, attól még az összes hallgató akit
képviselsz, az valahol 800-1000 között van, így nyilván nem tűnhet ez az
eltérés sem statisztikailag szignifikánsnak.

Mindemellett ott a szomorú magyar valóság, hogy 4-5 éve még nem hőbörögtél
volna annyit, ha 4k-val kevesebbet kapsz havonta, de most hogy egyre több
embernek kell fillérre beosztania a hallgatók között a pénzét, a negatív
irányú fluktuációk pszichológiai hatása nyilván felerősödik.

Rövid összefoglalóként becsomagolt szájfosásomnak ezzel véget is vetek.

Üdv

Tappancs