[Kepviselok] Jelentkezési statisztikák, elemzések

Dukán András Ferenc dukan at ttkhok.elte.hu
2013. Ápr. 23., K, 22:35:02 CEST

Kedves mindenki!

Készítettem pár statisztikát a ma megjelent jelentkezési adatok alapján. A
levelet másolatban küldöm Horváth Erzsébetnek és Homonnay Zoltánnak,
hiszen elsősorban a tanárszakos adatok miatt készítettem a statisztikákat.
Ugyanakkor a válaszok küldésekor nézzétek meg, hogy csak a listákra menjen
ki, mert remélem, hogy számos kérdés és reakció érkezik, amivel nem
szeretném terhelni őket, de a tanárszakkal kapcsolatos véleményeket
továbbítani fogom a tanárképzési munkacsoportnak is.

Két táblázatot csatoltam.
Az első egy saját magam által a felvi.hu adatai alapján készített
statisztika. Ebben az alapszakoknál a tavalyi adatok is szerepelnek,
összehasonlításképpen. Idén a kapacitásszámok együttesen kerültek
megállapításra az államisokra és az önköltségesekre. (A részösztöndíj
megszűnt.) Ez ha jól sejtem közös ponthatárt is fog jelenteni, ami kicsit
megbonyolítja a helyzetet. Mindenesetre mivel nálunk eddig sem volt sok
költségtérítéses nem hiszem, hogy alapjaiban felforgatná a mi
rendszerünket, bárhogy is lesz. Általánosságban odaírtam, hogy az
alapszakokon a tavalyi és az idei adatok alapján (a tavalyi - táblázatban
nem feltüntetett - jelentkezőszámot is figyelembe véve) milyen tendenciák
várhatóak szerintem a pontszámok terén.

Az osztatlan tanárszakok most indulnak először és láthatóan megnőtt az
érdeklődés. Ugyanakkor a TTK-n az a sokat hangoztatott elmélet, miszerint
a TTK-s szakpárokra kell összpontosítani, megdőlni látszik. Ezt nem tartom
meglepetésnek, ugyanakkor az oktatók körében bizonyára sokakat meg fog
lepni. Az első helyes jelentkezőknek alig több, mint a fele "belsős"
szakpár.

Az alapszakos jelentkezés nagy vesztese a matematika és a környezettan.
Itt az első helyes jelentkezők száma nem éri el a kapacitásszámot. Az okok
véleményem szerint részben különböznek. Matematikán eddig is jelentős volt
a tanárszakosok aránya. Ez látszik is a tanári jelentkezésekben, az első
helyes jelentkezők több, mint fele matematikára jelentkezett. Ennek a
másik nyertese a fizika, hiszen a matematika-fizika messze a legnépesebb
TTK-s tanárszak, az eddig alig pár fizikatanárhoz képest.

Nem merem megtippelni, hogy hányan fognak "becsorogni" a tanárszakokra,
azok közül akiket nem vettek fel az elsődlegesen preferált szak(ok)ra.
Ugyanakkor nem várok egyelőre nagy létszámot ilyen tanárszakosokból.
Egyébként ha sok ilyen lenne, azt nagyon rossz tendenciának tartanám és
hosszú távon mindenképp fel kell készülni erre a veszélyre.

Általánosságban csökkent az érdeklődés a TTK-s képzés iránt létszám
szintjén, de ez a rekordalacsony felsőoktatási össz-jelentkezőszámból
adódik szerintem.

Egy szakunk van, ahova nominálisan ennek ellenére a tavalyinál többen
jelentkeztek, méghozzá jelentősen, ez a kémia. A siker okát nem tudom, de
mindenképpen figyelemreméltó és szerintem a ponthatár mérhető
emelkedésével is együtt fog járni.

A tanárszakosoknál nem részleteztem külön az önköltségeseket és az állami
ösztöndíjasokat, de természetesen itt is nagyrészt államis jelentkezések
dominálnak.

A második táblázat Papp Lajostól, a Pedagogikum Központ Oktatásszervezési
és Tanulmányi Főosztályának vezetőjétől származik, az osztatlan
tanárszakokról szóló fülön a saját számításaimmal kiegészítve. A tanári
mesterszaknál a T/D oszlop azokat a tanárokat jelenti, akik csak
kiegészítő képzésre jönnek, tehát nem adnak hozzá a jelenlegi országos
tanárlétszámhoz.

Még nagyon sok gondolatom volna, igyekeztem a legfontosabbakat leírni,
inkább várom a reakciókat, észrevételeket, kérdéseket. Most csak 1-2 órám
volt ezzel foglalkozni, sok helyen inkább az elmúlt évek tapasztalataira
és intuícióimra hagyatkoztam idősoros elemzések helyett az előző pár
bekezdésben.

Üdvözlettel:
Dukán András Ferenc
TTT delegált
Tanulmányi Csoport tag
Name: jelentkezesek_TMA_OTMA_130419_elemzesek1_TTK_DAF.xls
Type: application/vnd.ms-excel