[Eltenet-l] Re: portscan

Zoltan Kiraly kiraly at cs.elte.hu
1999. Ápr. 7., Sze, 19:15:19 CEST

Vidg vedelmeben: (bar decemberben egy hasonlo dontese utan nekem is
nagyjabal Marcell-evel egyezo volt a velemenyem)

1. Ha olyan helyen vagyok rendszergazda heti x oraban (azaz annyiert
kapok penzt), ahol ez az x ora eleg a normalis feladatok ellatasara,
akkor persze elvarhato, hogy a feladatokat rendesen es korultekintoen
lassam el, mindig raszanjak nehany orat a legkevesebb kart okozo
restrikciora, minden egyes usert tobb oran keresztul probalok
meggyozni/nevelni mielott tiltanek, stb.
Ha azonban hetente a fizetett x ora helyett 5x orat dolgozva is eppen
hogy csak mukodtetni birom a rendszert, akkor igyekszem minden
feladatot a leheto leggyorsabban megoldani, pl. gyorsan tiltani, es a
felhaborodas fuggvenyeben ebbol valamit visszavenni.
Az Elte-n tipikusan ez utobbi a helyzet, kiveve Vidg-t, aki alt. heti
10x orat dolgozik.

2. (Szorosan kapcsolodva). Egy normalis helyen a felhasznalok (na
persze nem kozvetlenul) megfizetik a rendszergazdat, es ezert
elvarjak, hogy az mindig a leheto legnagyobb mertekben a kedvukre
tegyen. Mint tudjuk az Elte nem ilyen hely. Szerintem a
hallgatosagnak kellene kezdemenyeznie, hogy az utanuk befolyo allami
fejpenz + befizetett tandijak egy bizonyos szazaleka igenis a
szamitogephalozatra, es ezen belul egy adott resz a rendszergazdak
megfizetesere forditodjon. Ekkor talan nem hagyna ott mindenki egy ev
utan a Halozatfelugyeletet es lenne elegendo ember is minden
feladatra.

3. Hozza kell meg tennem, hogy az sch.bme.hu domain-t mi (cs.elte.hu)
mar legalabb egy eve kitiltottuk (kiveve ssh) a suru betoresi
kiserletek miatt. En igenis allitom, hogy annak idejen eleg sokat
probaltam levelezni ottani illetekesekkel, de az esetek 90 %-aban az
derult ki, hogy a sch.bme.hu egy felelos nelkuli ontorvenyu halozat,
ahol nagyjabol mindenkinek mindent szabad, es az egyetlen ember, ahol
reklamalhatok, eppen az, aki betort hozzam.

Kiraly Zoltan