[MaFLa] felhívás

Szabó Gábor gsz at szig.hu
Sat Oct 23 16:49:25 CEST 2010

Továbbítom Zalán észrevételeit. Egyéb? G.

Szia!

Bocs, hogy csak ilyen keson reagalok. Balazs valaszaval nagyjabol
egyetertek. Egy par aprosag:

    5f6-8 Az itt említett tétel megfogalmazásában kvantorcsere
    (legalábbis pontatlanság) történt. A tétel csak annyit mond, hogy
    minden klasszikus valószínűségi mértéktérhez és benne fennálló (1
    darab) korrelációhoz van olyan kiterjesztett mértéktér, hogy (stb.).
    A továbbiakban ezt általánosítja 2 (azaz véges sok) korrelációra, de
    olyanról nincs is szó, mint amit a pontatlan megfogalmazás
    sugallhat, hogy minden klasszikus mértéktérnek van olyan
    kiterjesztése, amelyben az eredeti mértéktér összes korrelációjához
    van közös ok.

Ezt beszeltuk tegnap, nem ertem en sem, hogy mire gondol. Lehet, hogy a
szoveg ott nem optimalis, de szerintem ertheto.

    2. referensi vélemény:

    - Sajnos a (7.old) "A közös okrendszer" rész 1 bekezdés végén lévő
    megjegyzés állítása nem igaz. Ezt mindenképp ki kellene javítani,
    esetleg kihagyni. A megjegyzés állítása nem igaz, ugyanis (1)-(2)
    sőt (3) mellett is lehet az A és B független, hisz C=A választás
    esetén tetszőleges A és B – így a függetlenek is – teljesítik
    (1)–(3)-at. Sajnos nem elég ezt a trivi esetet kizárni, mert a
    következő összetettebb példa is cáfolja a megjegyzésben tett
    állítást: Legyen a [0,8]-intervallum az 1/8 Lebesgue mérték a hozzá
    tartozó valószínűségi mértéktérrel, legyen A=[1,5], B=[3,5] és
    C=[0,2]U[3,4]U[6,7] ekkor A és B független pedig (1)–(2) teljesül...

Balazs azt irta, hogy ezt ugy kezeljuk, hogy mondjuk ki, hogy C proper.
De szerintem a pelda, amit hoz, pont arra van, hogy ez a kibujasi
lehetoseg nem jarhato. A peldaban C proper lesz.... Nezegetve a peldat,
ugy tunik, hogy igaza van.

 > 5 old. 3 lábjegyzet: nem szigma-algebra-beágyazás kellene
Boole-algebra beágyazás helyett? Ha nem akkor jó lenne indokolni, hogy >
miért nem a természetes beágyazás fogalom szerepel itt.

Ez szerintem jogos. Egyszeruen a Boole-algebra beagyazas helyett irjunk
sigma-algebra beagyazast.

 >3.o. klasszikus valószínűségi mértéktér: ennél kicsit többet kell
mondani róla. Véges esetben ugyebár úgy működik, hogy vannak >bizonyos
elemi események (E), melyek egyenlő valószínűségűek, és X E
hatványhalmaza – hogyan lehet ezt végtelenre kiterjeszteni?
 >Mindenképpen fontosabb fogalom, mint hogy definíció helyett egy
példával lehessen bevezetni. Kérdés, hogy a kvantumvalószínűségi
 >mértéktér, amiről később ír a dolgozat egyszerűen általános
Kolmogorov-féle valószínűségi mezőt jelent-e, vagy mást.

Szerintem nem kellene jobban reszletezni, hogy mi az a sigma-algebra.
Aki nagyon kivancsi, a wikipedian megtalalja 2 masodperc alatt. Meg
talan ez van annyira elterjedt fogalom. Ugy ertem, hogy magat a fogalmat
lehet reszletezni, de hogy pontosan hogyan lehet vegtelenre
kiterjeszteni, az felesleges technikakat hozna be. Nem hiszem, hogy le
kellene irni a Caratheodory kiterjesztest, vagy valami ehhez hasonlot.
Talan elhiszik bemondasra is, hogy ezt meg lehet csinalni...

Z.