[MaFLa] Lukacs itt es amott

Nagypál László lnagypal at vax.mtak.hu
Tue May 24 09:30:32 CEST 2011

T. Lista!

Laikuskent szolok hozza a vita egyik vonatkozashoz.

   Brit es tengerentuli irodalmarok felreeso tanszekeken szoktak meg olvasni, nem ritkan idezni is Georg(e) Lukacs [lukaks] muveit.
   Tenap lattam peldaul egy recenziot (Modern Language Review, Jan 2011, p. 205), melyben ketszer is hivatkoznak a Tortenelmi regeny c. muvere. (Angolul ez csak 62-ben jelent meg). O"k amott - radikalis tanszekekeiken - talan az itteni tortenelmet nem tudjak elegge, vagy nem hiszik el.

   Multkor bekesen levelezgetek egy amerikai emeritussal a Lollardokrol, mire kiderul, hogy a jovialis prof.-nak eros rejtett sztalinista szimpatiai vannak. (Nem ez volt az elso ilyen esetem.)
   Ha valaki New Jerseyben felnove latja az ottani kapitalizmus mindennapi visszassagait, akkor konnyen tavoli szep eszmek fele fordul, es hazugsagnak veli az ottani hivatalos velemenyformalok allitasait. Szukseguk van hiedelmekre a muvelt embernek is.

   Multkor Upton Sinclair Goose Step c. muvebol olvastam kb. harminc oldalt, mely olyasmirol szol, hogy a huszas evekben elejen a nagytoke hogyan probalja (eroszakosan is) ervenyesiti erdekeit az amerikai kozoktatasban.
  Kozben pedig a szerzonek fogalma sincs arrol, hogy a SZU-ban a gyakorlatban mi zajlott ugyanakkor, mely iranyban eszmeileg rokonszenvet nyilvanit.

  Itthon meg mintha csak a tortenelmi, kozeleti szerep erdekelne a legtobb embert, hogy valoban hany embert is csinalt ki Lukacs (vagy valamely privilegizalt tanitvanya) a szellemi eletbol.
Georg Lukacs vagy Lukacs Gyorgy muveit minta kevesbe, sot alig olvasna(n)k mar. (Vagy egyelore).

Udvozlettel:

NpL
(egy konyvtaros)