[MaFLa] A Magyar Filozófiai Társaság állásfoglalása a NAT 2020-ról a középiskolai etika és filozófia tantárgyakkal kapcsolatban
laczkos at bibl.u-szeged.hu
laczkos at bibl.u-szeged.hu
Tue Feb 11 15:56:26 CET 2020
A Magyar Filozófiai Társaság állásfoglalása a NAT 2020-ról a
középiskolai etika és filozófia tantárgyakkal kapcsolatban
A Magyar Filozófiai Társaság elnöksége figyelemmel követi az új
Nemzeti Alaptanterv megjelenése nyomán kibontakozó vitákat. Felelős
értelmiségiként aggodalommal látjuk a más szakterületekhez tartozó
problémákat is, ám ezek fölvetése elsősorban a megfelelő szakmai
szervezetek kompetenciájába tartozik, amelyekkel szívesen
konzultálunk, ha igényt tartanak rá. Semmiképp sem hallgathatunk
azonban arról, hogy a NAT 2020 jelenlegi formájában komoly aggodalomra
ad okot a középiskolai etika és filozófia oktatást illetően.
A NAT 2020 bevezetése esetén fenyegető veszély az eddig a 11., illetve
a 12. évfolyamokon tanított filozófia és etika tantárgy teljes
ellehetetlenülése. A szabályozásban ezek a tárgyak a középiskolai
szakaszban egyáltalán nem jelennek meg, az etika is csak az általános
iskolánál szerepel. Mivel a NAT 2020 csökkenti a szabadon
felhasználható órák számát, ezért előre látható, hogy még azok az
iskolák sem tudnák megtartani a filozófiát, amelyek még az utóbbi
években igen nehézzé vált helyzetben is kitartottak mellette, az etika
pedig, amely a középiskolában jelenleg még kötelező a 11. évfolyamon,
ugyanerre a sorsra jutna, mivel már nem szerepel sem a szabadon, sem a
kötelezően választható tantárgyak sorában.
Ugyanakkor hangsúlyozni kell, hogy a filozófia és az etika teljes
eltűnése a középiskolai oktatásból ellentétben áll a NAT 2020
szellemiségével és célkitűzéseivel.
a) Az etika megmaradása a középiskolában már csak azért is különösen
indokolt, mert az általános iskolai etika tananyag számos részlete
igazából csak a már érettebb, 11.-es diákokkal dolgozható fel a
megfelelő mélységben. Vagyis bár tartalmi szempontból üdvözlendő, hogy
megjelennek a NAT-ban, szakmai-pedagógiai szempontból ezek helye
továbbra is a középiskolában lenne.
b) A Természetismeret tantárgyat a 11. évfolyamon a NAT 2020 kiemelten
fontosnak tartja:
,,A természettudományos ismeretek és kiemelten a matematikai,
természettudományos, mérnöki-műszaki és informatikai (a továbbiakban:
MTMI) készségek fejlesztése érdekében a gimnáziumban a 11. évfolyamon
azon tanulóknak, akik nem tanulnak emelt óraszámban vagy fakultáción
természettudományos tantárgyat, egy jelenségek vizsgálatán alapuló,
komplex szemléletmóddal oktatott, a természettudományos műveltséget
bővítő tantárgyat kell felvennie, illetve a fenti elvek mentén
oktatott természettudomány integrált, fizika, kémia, biológia,
földrajz moduljai közül az egyiket heti két óra időkeretben."
Az etika tantárgy fő feladata a NAT 2020 értelmezésében is ,,olyan
ismeretek és értékek közvetítése, valamint kompetenciák
elsajátíttatása, amelyek hozzásegítik a tanulót, hogy tájékozott,
aktív és elkötelezett állampolgárrá, kisebb és nagyobb közösségeinek
felelős tagjává váljék". Ebből következően akkor járunk el
következetesen, ha ugyanilyen hangsúlyosan kezeljük a természet
egészén belül az ember sajátos helyzetére vonatkozó ismereteket is.
Ezért nagy szükség volna arra, hogy a 11. vagy a 12. évfolyamon a
természetismerethez hasonlóan kötelező legyen egy olyan tantárgy,
amely az embert állítja a középpontba, ,,komplex szemléletmóddal
oktat" és integrált tematikájú. Erre a filozófia és az etika alkalmas
önállóan is, de akár más területekkel integráltan is - pl.
pszichológiával, társadalomismerettel.
c) Az Állampolgári és társadalomismeret tantárgy természetesen nem
helyettesíti az Etikát a 9-12. évfolyamon, mert itt főként
jogi-társadalomtudományi, nem pedig erkölcsi kérdésekről és készségek
kialakításáról van szó. Itt egymást kívánatos módon kiegészítő
tárgyakról, illetve ismeretekről, készségekről kell beszélni.
d) Az Etikatanár szakot végzettek elhelyezkedési lehetőségeit
jelentősen szűkíti, hogy a középiskolában nem tudják tanítani az etikát.
Nem feledkezhetünk meg a filozófia és etika tantárgy megtartása
mellett szóló általánosabb érvekről sem, hiszen az európai kultúra
több ezer éves hagyományának az alapját jelenti mind a filozófia, mind
az etika, melyek ugyanakkor szinte mindegyik tanulói kompetenciát
fejlesztik, ráadásul nem egyoldalúan egyiket, vagy másikat, hanem a
tantárgy komplex jellegéből adódóan egymást kölcsönösen erősítve.
Filozófia
o A filozófia olyan komplex tantárgy, amely a szaktudományok sajátos
perspektíváit kiegészítve interdiszciplináris megközelítést tesz
lehetővé; egyszersmind olyan integratív módszert is nyújt a diákok
számára, mely segíti őket a világban való eligazodásban, megalapozott
döntések meghozatalában.
o Rendkívül élvezetes a filozófia és az etika felvetéseivel való
találkozás a fiatalok számára. Valódi élmény tud lenni, mert pont az
addig összegyűjtött (az iskolából és az egyéni életükből származó)
tapasztalatokra való reflexió lehetőségét jelentik.
o A filozófia megadja az addig tanult ismeretekre való reflektálás
lehetőségét, legyenek ezek az ismeretek akár természettudományosak,
akár humán területről származók. Ezzel segít betetőzni, összegezni, és
elmélyíteni az addig tanultakat. Az is elsőrendű fontosságú, hogy az
érvelést és a logikus gondolkodást is messzemenően gyakoroltatja.
Ugyan a ,,klasszikus" (nagy) tantárgyakban is követelmény az érvelés
és a vita készségének elsajátíttatása, illetve elmélyítése, de a
túlméretezett tananyag és a hagyományos transzferálási módok miatt
erre nincs idő és alkalom.
o A diákokat inspirálja és segíti, hogy kialakíthassák önálló
világszemléletüket, ami a korai ifjúkorban hatékonyan támogatja őket a
felelős felnőttlétre való átállásban.
o Önreflexióra serkent, ugyanakkor a beszélgetések, a különböző témák
közös megvitatása miatt fejleszti a közösségeket.
o A gyermekfilozófia nemzetközi tapasztalatai, mérései is azt
támasztják alá, hogy a filozófiát iskolai keretek között művelő diákok
teljesítménye más tantárgyakból is 30-40%-kal jobb.
(http://www.origo.hu/kultura/20150713-oktatas-iskola-gyerekek-filozofia-kepzes.html)
o A magyar kultúra filozófiai kultúra is, minden ellenkező vélekedés
dacára. A Nemzetközi Filozófiai Diákolimpiákon rendre előkelő
helyezést érnek el magyar diákok, többször szereztek aranyérmet is. A
Baltic See elnevezésű esszéversenyem legutóbb a Czuczor Gergely Bencés
Gimnázium egyik diákja végzett az élen.
Etika
o A fenti érvek túlnyomó többsége az etikára is érvényes, már csak
azért is, mert az etikát Szókratész óta a filozófia részének
tekintették. További érvek az etika mellett:
o Az etikaórákon számos eset, szituáció rekonstruálása, feldolgozása,
elemzése révén a diákok bátorsága, képessége az önálló döntéshozatalra
érezhetően fejlődik már egy tanév alatt is, mivel lehetőségük nyílik
az ezzel kapcsolatos készségek, jártasságok elsajátítására, amire a
klasszikus (nagy) tantárgyak keretében tipikusan nincs lehetőségük.
o Az etikaórák is lehetőséget biztosítanak arra, hogy felismerhessék
korunk azon megoldandó problémáit, kihívásait (mint amilyenek pl. a
technika és a mesterséges intelligencia által támasztott új
élethelyzetek, emberi képességkiterjesztés, a biológia és
orvostudomány által támasztott új helyzetek, klímaproblémák stb.),
amelyeknek megoldása javarészt a következő generációkra vár. Ennek
tudatosítása, illetve erre való felkészítésük a jelen felnőtt
generáció erkölcsi felelőssége.
o Folyamatosan emelkedik az etika tantárgyból érettségizők száma,
mivel ez projektalapú érettségi. Ennek jelentősége:
o alkotó, kutató jellegű munka során készíti el egy diák a
projektmunkáját, ami mindig olyan témából készül, amelyhez személyes
viszonya van (egy őt érintő, vagy a környezetében aktuális etikai
probléma feldolgozását várjuk el).
o a megírás során olyan készségeket szerez, amelyek az egyetemi
képzésben és a munkaerőpiacon is mozgósíthatók.
o Az elkészített projektet a szóbeli vizsgán meg kell védenie, s ez az
autonóm kiállás egyik első nagy próbája.
o Ebben az értékzavaros világban a fiatal felnőtt diákok egyéni
útkeresésük, identitásuk kialakítása során igénylik az erkölcstan
órákra épülő, de azok anyagán túl is lépő, a legsajátabb korosztályos
problémáikra érdemben reflektáló etika stúdium jelenlétét a
középiskolában.
Konklúzió
Mindezek alapján vállalva szakmai és erkölcsi felelősségünket nem
térhetünk ki annak nyomatékos hangsúlyozása elől, hogy a filozófia és
etika tantárgyaknak nevesítve kell szerepelniük a középiskolai
időszakra vonatkozó elgondolásokban, táblázatokban. Ugyancsak
elsőrendű fontosságú, hogy a filozófia és etika tantárgyaknak továbbra
is legyen kidolgozott kerettantervük, és hogy minden más módon is
biztosítva legyen, hogy a középiskolás diákok érettségit tehessenek
filozófiából és etikából.
Tehát még ha a NAT 2020-ba nem kerülnének is be a 2. pontban javasolt
módon az etika és filozófia tantárgyak megmaradását egyértelműsítő
mondatok, még akkor is elengedhetetlen, hogy a még nyilvánosságra nem
hozott kerettantervek között meglegyenek a filozófia és az etika
kerettantervei. Hiszen ha ez elmarad, akkor e két tantárgy óhatatlanul
eltűnik a köznevelésből, megfosztva az eljövendő generációkat az
emberi-erkölcsi tartás kifejlesztésének igen nagyhatású eszközeitől.
------------------------------------------------------
SZTE Klebelsberg Konyvtar - http://www.bibl.u-szeged.hu
This message was sent using IMP: http://horde.org/imp/
More information about the mafla
mailing list