[MaFLa] A Magyar Filozófiai Társaság állásfoglalása a NAT 2020-ról a középiskolai etika és filozófia tantárgyakkal kapcsolatban

Mária dr. Ludassy ludassy.mariadr at upcmail.hu
Tue Feb 11 16:40:05 CET 2020


Az elnökség álláspontjával teljesen egyet értek és támogatom nyilvános megvitatását.
Ludassy Mária
ELTE BTK FILOZÓFIA
professor emeritus

>        1. február 11., 15:56-kor laczkos at bibl.u-szeged.hu mailto:laczkos at bibl.u-szeged.hu ezt írta:
> 
> 
> 
> 
> 
>     A Magyar Filozófiai Társaság állásfoglalása a NAT 2020-ról a
>     középiskolai etika és filozófia tantárgyakkal kapcsolatban
> 
>     A Magyar Filozófiai Társaság elnöksége figyelemmel követi az új
>     Nemzeti Alaptanterv megjelenése nyomán kibontakozó vitákat. Felelős
>     értelmiségiként aggodalommal látjuk a más szakterületekhez tartozó
>     problémákat is, ám ezek fölvetése elsősorban a megfelelő szakmai
>     szervezetek kompetenciájába tartozik, amelyekkel szívesen
>     konzultálunk, ha igényt tartanak rá. Semmiképp sem hallgathatunk
>     azonban arról, hogy a NAT 2020 jelenlegi formájában komoly aggodalomra
>     ad okot a középiskolai etika és filozófia oktatást illetően.
>     A NAT 2020 bevezetése esetén fenyegető veszély az eddig a 11., illetve
>     a 12. évfolyamokon tanított filozófia és etika tantárgy teljes
>     ellehetetlenülése. A szabályozásban ezek a tárgyak a középiskolai
>     szakaszban egyáltalán nem jelennek meg, az etika is csak az általános
>     iskolánál szerepel. Mivel a NAT 2020 csökkenti a szabadon
>     felhasználható órák számát, ezért előre látható, hogy még azok az
>     iskolák sem tudnák megtartani a filozófiát, amelyek még az utóbbi
>     években igen nehézzé vált helyzetben is kitartottak mellette, az etika
>     pedig, amely a középiskolában jelenleg még kötelező a 11. évfolyamon,
>     ugyanerre a sorsra jutna, mivel már nem szerepel sem a szabadon, sem a
>     kötelezően választható tantárgyak sorában.
>     Ugyanakkor hangsúlyozni kell, hogy a filozófia és az etika teljes
>     eltűnése a középiskolai oktatásból ellentétben áll a NAT 2020
>     szellemiségével és célkitűzéseivel.
>     a) Az etika megmaradása a középiskolában már csak azért is különösen
>     indokolt, mert az általános iskolai etika tananyag számos részlete
>     igazából csak a már érettebb, 11.-es diákokkal dolgozható fel a
>     megfelelő mélységben. Vagyis bár tartalmi szempontból üdvözlendő, hogy
>     megjelennek a NAT-ban, szakmai-pedagógiai szempontból ezek helye
>     továbbra is a középiskolában lenne.
>     b) A Természetismeret tantárgyat a 11. évfolyamon a NAT 2020 kiemelten
>     fontosnak tartja:
>     ,,A természettudományos ismeretek és kiemelten a matematikai,
>     természettudományos, mérnöki-műszaki és informatikai (a továbbiakban:
>     MTMI) készségek fejlesztése érdekében a gimnáziumban a 11. évfolyamon
>     azon tanulóknak, akik nem tanulnak emelt óraszámban vagy fakultáción
>     természettudományos tantárgyat, egy jelenségek vizsgálatán alapuló,
>     komplex szemléletmóddal oktatott, a természettudományos műveltséget
>     bővítő tantárgyat kell felvennie, illetve a fenti elvek mentén
>     oktatott természettudomány integrált, fizika, kémia, biológia,
>     földrajz moduljai közül az egyiket heti két óra időkeretben."
> 
>     Az etika tantárgy fő feladata a NAT 2020 értelmezésében is ,,olyan
>     ismeretek és értékek közvetítése, valamint kompetenciák
>     elsajátíttatása, amelyek hozzásegítik a tanulót, hogy tájékozott,
>     aktív és elkötelezett állampolgárrá, kisebb és nagyobb közösségeinek
>     felelős tagjává váljék". Ebből következően akkor járunk el
>     következetesen, ha ugyanilyen hangsúlyosan kezeljük a természet
>     egészén belül az ember sajátos helyzetére vonatkozó ismereteket is.
>     Ezért nagy szükség volna arra, hogy a 11. vagy a 12. évfolyamon a
>     természetismerethez hasonlóan kötelező legyen egy olyan tantárgy,
>     amely az embert állítja a középpontba, ,,komplex szemléletmóddal
>     oktat" és integrált tematikájú. Erre a filozófia és az etika alkalmas
>     önállóan is, de akár más területekkel integráltan is - pl.
>     pszichológiával, társadalomismerettel.
>     c) Az Állampolgári és társadalomismeret tantárgy természetesen nem
>     helyettesíti az Etikát a 9-12. évfolyamon, mert itt főként
>     jogi-társadalomtudományi, nem pedig erkölcsi kérdésekről és készségek
>     kialakításáról van szó. Itt egymást kívánatos módon kiegészítő
>     tárgyakról, illetve ismeretekről, készségekről kell beszélni.
>     d) Az Etikatanár szakot végzettek elhelyezkedési lehetőségeit
>     jelentősen szűkíti, hogy a középiskolában nem tudják tanítani az etikát.
> 
>     Nem feledkezhetünk meg a filozófia és etika tantárgy megtartása
>     mellett szóló általánosabb érvekről sem, hiszen az európai kultúra
>     több ezer éves hagyományának az alapját jelenti mind a filozófia, mind
>     az etika, melyek ugyanakkor szinte mindegyik tanulói kompetenciát
>     fejlesztik, ráadásul nem egyoldalúan egyiket, vagy másikat, hanem a
>     tantárgy komplex jellegéből adódóan egymást kölcsönösen erősítve.
> 
>     Filozófia
>     o A filozófia olyan komplex tantárgy, amely a szaktudományok sajátos
>     perspektíváit kiegészítve interdiszciplináris megközelítést tesz
>     lehetővé; egyszersmind olyan integratív módszert is nyújt a diákok
>     számára, mely segíti őket a világban való eligazodásban, megalapozott
>     döntések meghozatalában.
>     o Rendkívül élvezetes a filozófia és az etika felvetéseivel való
>     találkozás a fiatalok számára. Valódi élmény tud lenni, mert pont az
>     addig összegyűjtött (az iskolából és az egyéni életükből származó)
>     tapasztalatokra való reflexió lehetőségét jelentik.
>     o A filozófia megadja az addig tanult ismeretekre való reflektálás
>     lehetőségét, legyenek ezek az ismeretek akár természettudományosak,
>     akár humán területről származók. Ezzel segít betetőzni, összegezni, és
>     elmélyíteni az addig tanultakat. Az is elsőrendű fontosságú, hogy az
>     érvelést és a logikus gondolkodást is messzemenően gyakoroltatja.
>     Ugyan a ,,klasszikus" (nagy) tantárgyakban is követelmény az érvelés
>     és a vita készségének elsajátíttatása, illetve elmélyítése, de a
>     túlméretezett tananyag és a hagyományos transzferálási módok miatt
>     erre nincs idő és alkalom.
>     o A diákokat inspirálja és segíti, hogy kialakíthassák önálló
>     világszemléletüket, ami a korai ifjúkorban hatékonyan támogatja őket a
>     felelős felnőttlétre való átállásban.
>     o Önreflexióra serkent, ugyanakkor a beszélgetések, a különböző témák
>     közös megvitatása miatt fejleszti a közösségeket.
>     o A gyermekfilozófia nemzetközi tapasztalatai, mérései is azt
>     támasztják alá, hogy a filozófiát iskolai keretek között művelő diákok
>     teljesítménye más tantárgyakból is 30-40%-kal jobb.
>     (http://www.origo.hu/kultura/20150713-oktatas-iskola-gyerekek-filozofia-kepzes.html)
>     o A magyar kultúra filozófiai kultúra is, minden ellenkező vélekedés
>     dacára. A Nemzetközi Filozófiai Diákolimpiákon rendre előkelő
>     helyezést érnek el magyar diákok, többször szereztek aranyérmet is. A
>     Baltic See elnevezésű esszéversenyem legutóbb a Czuczor Gergely Bencés
>     Gimnázium egyik diákja végzett az élen.
>     Etika
>     o A fenti érvek túlnyomó többsége az etikára is érvényes, már csak
>     azért is, mert az etikát Szókratész óta a filozófia részének
>     tekintették. További érvek az etika mellett:
>     o Az etikaórákon számos eset, szituáció rekonstruálása, feldolgozása,
>     elemzése révén a diákok bátorsága, képessége az önálló döntéshozatalra
>     érezhetően fejlődik már egy tanév alatt is, mivel lehetőségük nyílik
>     az ezzel kapcsolatos készségek, jártasságok elsajátítására, amire a
>     klasszikus (nagy) tantárgyak keretében tipikusan nincs lehetőségük.
>     o Az etikaórák is lehetőséget biztosítanak arra, hogy felismerhessék
>     korunk azon megoldandó problémáit, kihívásait (mint amilyenek pl. a
>     technika és a mesterséges intelligencia által támasztott új
>     élethelyzetek, emberi képességkiterjesztés, a biológia és
>     orvostudomány által támasztott új helyzetek, klímaproblémák stb.),
>     amelyeknek megoldása javarészt a következő generációkra vár. Ennek
>     tudatosítása, illetve erre való felkészítésük a jelen felnőtt
>     generáció erkölcsi felelőssége.
>     o Folyamatosan emelkedik az etika tantárgyból érettségizők száma,
>     mivel ez projektalapú érettségi. Ennek jelentősége:
>     o alkotó, kutató jellegű munka során készíti el egy diák a
>     projektmunkáját, ami mindig olyan témából készül, amelyhez személyes
>     viszonya van (egy őt érintő, vagy a környezetében aktuális etikai
>     probléma feldolgozását várjuk el).
>     o a megírás során olyan készségeket szerez, amelyek az egyetemi
>     képzésben és a munkaerőpiacon is mozgósíthatók.
>     o Az elkészített projektet a szóbeli vizsgán meg kell védenie, s ez az
>     autonóm kiállás egyik első nagy próbája.
>     o Ebben az értékzavaros világban a fiatal felnőtt diákok egyéni
>     útkeresésük, identitásuk kialakítása során igénylik az erkölcstan
>     órákra épülő, de azok anyagán túl is lépő, a legsajátabb korosztályos
>     problémáikra érdemben reflektáló etika stúdium jelenlétét a
>     középiskolában.
> 
>     Konklúzió
>     Mindezek alapján vállalva szakmai és erkölcsi felelősségünket nem
>     térhetünk ki annak nyomatékos hangsúlyozása elől, hogy a filozófia és
>     etika tantárgyaknak nevesítve kell szerepelniük a középiskolai
>     időszakra vonatkozó elgondolásokban, táblázatokban. Ugyancsak
>     elsőrendű fontosságú, hogy a filozófia és etika tantárgyaknak továbbra
>     is legyen kidolgozott kerettantervük, és hogy minden más módon is
>     biztosítva legyen, hogy a középiskolás diákok érettségit tehessenek
>     filozófiából és etikából.
>     Tehát még ha a NAT 2020-ba nem kerülnének is be a 2. pontban javasolt
>     módon az etika és filozófia tantárgyak megmaradását egyértelműsítő
>     mondatok, még akkor is elengedhetetlen, hogy a még nyilvánosságra nem
>     hozott kerettantervek között meglegyenek a filozófia és az etika
>     kerettantervei. Hiszen ha ez elmarad, akkor e két tantárgy óhatatlanul
>     eltűnik a köznevelésből, megfosztva az eljövendő generációkat az
>     emberi-erkölcsi tartás kifejlesztésének igen nagyhatású eszközeitől.
> 
> 
>     ------------------------------------------------------
>     SZTE Klebelsberg Konyvtar - http://www.bibl.u-szeged.hu
>     This message was sent using IMP: http://horde.org/imp/
> 
> 
>     _______________________________________________
>     MaFLa - Hungarian philosophers' mailing list
>     Archives & Help: http://phil.elte.hu/mafla
> 
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <https://listbox.elte.hu/mailman/private/mafla/attachments/20200211/198c1e67/attachment.html>


More information about the mafla mailing list