[MaFLa] A Magyar Filozófiai Társaság állásfoglalása a NAT 2020-ról a középiskolai etika és filozófia tantárgyakkal kapcsolatban
Mária dr. Ludassy
ludassy.mariadr at upcmail.hu
Tue Feb 11 16:40:05 CET 2020
Az elnökség álláspontjával teljesen egyet értek és támogatom nyilvános megvitatását.
Ludassy Mária
ELTE BTK FILOZÓFIA
professor emeritus
> 1. február 11., 15:56-kor laczkos at bibl.u-szeged.hu mailto:laczkos at bibl.u-szeged.hu ezt írta:
>
>
>
>
>
> A Magyar Filozófiai Társaság állásfoglalása a NAT 2020-ról a
> középiskolai etika és filozófia tantárgyakkal kapcsolatban
>
> A Magyar Filozófiai Társaság elnöksége figyelemmel követi az új
> Nemzeti Alaptanterv megjelenése nyomán kibontakozó vitákat. Felelős
> értelmiségiként aggodalommal látjuk a más szakterületekhez tartozó
> problémákat is, ám ezek fölvetése elsősorban a megfelelő szakmai
> szervezetek kompetenciájába tartozik, amelyekkel szívesen
> konzultálunk, ha igényt tartanak rá. Semmiképp sem hallgathatunk
> azonban arról, hogy a NAT 2020 jelenlegi formájában komoly aggodalomra
> ad okot a középiskolai etika és filozófia oktatást illetően.
> A NAT 2020 bevezetése esetén fenyegető veszély az eddig a 11., illetve
> a 12. évfolyamokon tanított filozófia és etika tantárgy teljes
> ellehetetlenülése. A szabályozásban ezek a tárgyak a középiskolai
> szakaszban egyáltalán nem jelennek meg, az etika is csak az általános
> iskolánál szerepel. Mivel a NAT 2020 csökkenti a szabadon
> felhasználható órák számát, ezért előre látható, hogy még azok az
> iskolák sem tudnák megtartani a filozófiát, amelyek még az utóbbi
> években igen nehézzé vált helyzetben is kitartottak mellette, az etika
> pedig, amely a középiskolában jelenleg még kötelező a 11. évfolyamon,
> ugyanerre a sorsra jutna, mivel már nem szerepel sem a szabadon, sem a
> kötelezően választható tantárgyak sorában.
> Ugyanakkor hangsúlyozni kell, hogy a filozófia és az etika teljes
> eltűnése a középiskolai oktatásból ellentétben áll a NAT 2020
> szellemiségével és célkitűzéseivel.
> a) Az etika megmaradása a középiskolában már csak azért is különösen
> indokolt, mert az általános iskolai etika tananyag számos részlete
> igazából csak a már érettebb, 11.-es diákokkal dolgozható fel a
> megfelelő mélységben. Vagyis bár tartalmi szempontból üdvözlendő, hogy
> megjelennek a NAT-ban, szakmai-pedagógiai szempontból ezek helye
> továbbra is a középiskolában lenne.
> b) A Természetismeret tantárgyat a 11. évfolyamon a NAT 2020 kiemelten
> fontosnak tartja:
> ,,A természettudományos ismeretek és kiemelten a matematikai,
> természettudományos, mérnöki-műszaki és informatikai (a továbbiakban:
> MTMI) készségek fejlesztése érdekében a gimnáziumban a 11. évfolyamon
> azon tanulóknak, akik nem tanulnak emelt óraszámban vagy fakultáción
> természettudományos tantárgyat, egy jelenségek vizsgálatán alapuló,
> komplex szemléletmóddal oktatott, a természettudományos műveltséget
> bővítő tantárgyat kell felvennie, illetve a fenti elvek mentén
> oktatott természettudomány integrált, fizika, kémia, biológia,
> földrajz moduljai közül az egyiket heti két óra időkeretben."
>
> Az etika tantárgy fő feladata a NAT 2020 értelmezésében is ,,olyan
> ismeretek és értékek közvetítése, valamint kompetenciák
> elsajátíttatása, amelyek hozzásegítik a tanulót, hogy tájékozott,
> aktív és elkötelezett állampolgárrá, kisebb és nagyobb közösségeinek
> felelős tagjává váljék". Ebből következően akkor járunk el
> következetesen, ha ugyanilyen hangsúlyosan kezeljük a természet
> egészén belül az ember sajátos helyzetére vonatkozó ismereteket is.
> Ezért nagy szükség volna arra, hogy a 11. vagy a 12. évfolyamon a
> természetismerethez hasonlóan kötelező legyen egy olyan tantárgy,
> amely az embert állítja a középpontba, ,,komplex szemléletmóddal
> oktat" és integrált tematikájú. Erre a filozófia és az etika alkalmas
> önállóan is, de akár más területekkel integráltan is - pl.
> pszichológiával, társadalomismerettel.
> c) Az Állampolgári és társadalomismeret tantárgy természetesen nem
> helyettesíti az Etikát a 9-12. évfolyamon, mert itt főként
> jogi-társadalomtudományi, nem pedig erkölcsi kérdésekről és készségek
> kialakításáról van szó. Itt egymást kívánatos módon kiegészítő
> tárgyakról, illetve ismeretekről, készségekről kell beszélni.
> d) Az Etikatanár szakot végzettek elhelyezkedési lehetőségeit
> jelentősen szűkíti, hogy a középiskolában nem tudják tanítani az etikát.
>
> Nem feledkezhetünk meg a filozófia és etika tantárgy megtartása
> mellett szóló általánosabb érvekről sem, hiszen az európai kultúra
> több ezer éves hagyományának az alapját jelenti mind a filozófia, mind
> az etika, melyek ugyanakkor szinte mindegyik tanulói kompetenciát
> fejlesztik, ráadásul nem egyoldalúan egyiket, vagy másikat, hanem a
> tantárgy komplex jellegéből adódóan egymást kölcsönösen erősítve.
>
> Filozófia
> o A filozófia olyan komplex tantárgy, amely a szaktudományok sajátos
> perspektíváit kiegészítve interdiszciplináris megközelítést tesz
> lehetővé; egyszersmind olyan integratív módszert is nyújt a diákok
> számára, mely segíti őket a világban való eligazodásban, megalapozott
> döntések meghozatalában.
> o Rendkívül élvezetes a filozófia és az etika felvetéseivel való
> találkozás a fiatalok számára. Valódi élmény tud lenni, mert pont az
> addig összegyűjtött (az iskolából és az egyéni életükből származó)
> tapasztalatokra való reflexió lehetőségét jelentik.
> o A filozófia megadja az addig tanult ismeretekre való reflektálás
> lehetőségét, legyenek ezek az ismeretek akár természettudományosak,
> akár humán területről származók. Ezzel segít betetőzni, összegezni, és
> elmélyíteni az addig tanultakat. Az is elsőrendű fontosságú, hogy az
> érvelést és a logikus gondolkodást is messzemenően gyakoroltatja.
> Ugyan a ,,klasszikus" (nagy) tantárgyakban is követelmény az érvelés
> és a vita készségének elsajátíttatása, illetve elmélyítése, de a
> túlméretezett tananyag és a hagyományos transzferálási módok miatt
> erre nincs idő és alkalom.
> o A diákokat inspirálja és segíti, hogy kialakíthassák önálló
> világszemléletüket, ami a korai ifjúkorban hatékonyan támogatja őket a
> felelős felnőttlétre való átállásban.
> o Önreflexióra serkent, ugyanakkor a beszélgetések, a különböző témák
> közös megvitatása miatt fejleszti a közösségeket.
> o A gyermekfilozófia nemzetközi tapasztalatai, mérései is azt
> támasztják alá, hogy a filozófiát iskolai keretek között művelő diákok
> teljesítménye más tantárgyakból is 30-40%-kal jobb.
> (http://www.origo.hu/kultura/20150713-oktatas-iskola-gyerekek-filozofia-kepzes.html)
> o A magyar kultúra filozófiai kultúra is, minden ellenkező vélekedés
> dacára. A Nemzetközi Filozófiai Diákolimpiákon rendre előkelő
> helyezést érnek el magyar diákok, többször szereztek aranyérmet is. A
> Baltic See elnevezésű esszéversenyem legutóbb a Czuczor Gergely Bencés
> Gimnázium egyik diákja végzett az élen.
> Etika
> o A fenti érvek túlnyomó többsége az etikára is érvényes, már csak
> azért is, mert az etikát Szókratész óta a filozófia részének
> tekintették. További érvek az etika mellett:
> o Az etikaórákon számos eset, szituáció rekonstruálása, feldolgozása,
> elemzése révén a diákok bátorsága, képessége az önálló döntéshozatalra
> érezhetően fejlődik már egy tanév alatt is, mivel lehetőségük nyílik
> az ezzel kapcsolatos készségek, jártasságok elsajátítására, amire a
> klasszikus (nagy) tantárgyak keretében tipikusan nincs lehetőségük.
> o Az etikaórák is lehetőséget biztosítanak arra, hogy felismerhessék
> korunk azon megoldandó problémáit, kihívásait (mint amilyenek pl. a
> technika és a mesterséges intelligencia által támasztott új
> élethelyzetek, emberi képességkiterjesztés, a biológia és
> orvostudomány által támasztott új helyzetek, klímaproblémák stb.),
> amelyeknek megoldása javarészt a következő generációkra vár. Ennek
> tudatosítása, illetve erre való felkészítésük a jelen felnőtt
> generáció erkölcsi felelőssége.
> o Folyamatosan emelkedik az etika tantárgyból érettségizők száma,
> mivel ez projektalapú érettségi. Ennek jelentősége:
> o alkotó, kutató jellegű munka során készíti el egy diák a
> projektmunkáját, ami mindig olyan témából készül, amelyhez személyes
> viszonya van (egy őt érintő, vagy a környezetében aktuális etikai
> probléma feldolgozását várjuk el).
> o a megírás során olyan készségeket szerez, amelyek az egyetemi
> képzésben és a munkaerőpiacon is mozgósíthatók.
> o Az elkészített projektet a szóbeli vizsgán meg kell védenie, s ez az
> autonóm kiállás egyik első nagy próbája.
> o Ebben az értékzavaros világban a fiatal felnőtt diákok egyéni
> útkeresésük, identitásuk kialakítása során igénylik az erkölcstan
> órákra épülő, de azok anyagán túl is lépő, a legsajátabb korosztályos
> problémáikra érdemben reflektáló etika stúdium jelenlétét a
> középiskolában.
>
> Konklúzió
> Mindezek alapján vállalva szakmai és erkölcsi felelősségünket nem
> térhetünk ki annak nyomatékos hangsúlyozása elől, hogy a filozófia és
> etika tantárgyaknak nevesítve kell szerepelniük a középiskolai
> időszakra vonatkozó elgondolásokban, táblázatokban. Ugyancsak
> elsőrendű fontosságú, hogy a filozófia és etika tantárgyaknak továbbra
> is legyen kidolgozott kerettantervük, és hogy minden más módon is
> biztosítva legyen, hogy a középiskolás diákok érettségit tehessenek
> filozófiából és etikából.
> Tehát még ha a NAT 2020-ba nem kerülnének is be a 2. pontban javasolt
> módon az etika és filozófia tantárgyak megmaradását egyértelműsítő
> mondatok, még akkor is elengedhetetlen, hogy a még nyilvánosságra nem
> hozott kerettantervek között meglegyenek a filozófia és az etika
> kerettantervei. Hiszen ha ez elmarad, akkor e két tantárgy óhatatlanul
> eltűnik a köznevelésből, megfosztva az eljövendő generációkat az
> emberi-erkölcsi tartás kifejlesztésének igen nagyhatású eszközeitől.
>
>
> ------------------------------------------------------
> SZTE Klebelsberg Konyvtar - http://www.bibl.u-szeged.hu
> This message was sent using IMP: http://horde.org/imp/
>
>
> _______________________________________________
> MaFLa - Hungarian philosophers' mailing list
> Archives & Help: http://phil.elte.hu/mafla
>
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <https://listbox.elte.hu/mailman/private/mafla/attachments/20200211/198c1e67/attachment.html>
More information about the mafla
mailing list