[MaFLa] Élni a halál után

laczkos at bibl.u-szeged.hu laczkos at bibl.u-szeged.hu
Thu Jul 23 09:02:36 CEST 2020

Élni a halál után ...

Eltelt egy év; a régi kultúrákban még fontos volt a gyászév, ebben az
évben a közeli hozzátartozóknak feketébe kellett öltözniük, nem
szabadott mulatságra járniuk, vidám, zenét hallgatniuk, esetleg új
családot alapítaniuk stb. Kisgyerekként sokat gondolkodtam rajta, hogy
mi változik akkor, pont akkor, és miért pont ez a fordulópont?
Gyerekként számolgattam, hány nap és óra telt el, és azt gondoltam,
hogy ezek valamiféle misztikus számok lehetnek. Nem voltak azok. Ma
már tudom, hogy a veszteség miatti fájdalom enyhülése és az idő múlása
között van egy belső összefüggés. A gyász természete szerint. Ezekben
a napokban egy éve, hogy Heller Ágnes egyedül úszott be a Balatonba az
Akadémia balatonalmádi üdülőjében. Ez alatt az év alatt nagyon sokat
gondoltam rá, kellett is némi önuralom ahhoz, hogy az elején ne
akarjam fölhívni, aztán lassan rögzült, hogy ami most történik a
nagyvilágban, a magyar politikában és a barátaink életében, az már az
ő halála utáni történelmi korszakba tartozik. És aztán már egyre
ritkábban jutott eszembe, hogy most ehhez vagy ahhoz mit is szólna?
Mit szólt volna a koronavírus járványhoz, és hogy élte volna meg a
be-zártságot? Ő, akinek a mobilitás és az utazás egyfajta életterápia
is volt. Utazni, konferenciákon részt venni, minden konferenciára új
előadást írni - ez töltötte ki az életét. Ebből jött létre az öregkori
filozófiája: ,,itt szövök egy szálat, ott szövök egy szálat" - írta az
egyik könyvében. Azon töprengek, hogy vajon ez a szövögetés ment volna
az előadások nélkül is?  - Aztán mit szólt volna az MTA
kutatóintézeteinek elcsatolásához? Élete vége felé az MTA volt az
egyetlen intézményes kötődése; mindig részt vett az osztályüléseken,
az ott ülő kollégákat néha tréfásan ,,osztálytársaknak" nevezte. Még
tiltakozott a Lukács-szobor eltávolítása miatt, részt vett a
Lukács-archívum és a CEU megmentéséért vívott küzdelemben. Néha
csalódottan mondta, ,,nincs olyan rémhír, amely itt pillanatok alatt
ne válhatna valóra". És ebben ott éreztem a holokauszt idejének
tragikus tapasztalatait. - Aztán mit szólt volna az akadémiai
elnökválasztáshoz? Nem tudom, de biztosan nem nézte volna jó szemmel a
politika és a legfontosabb tudományos intézmény közötti határvonal
elmosásának irányába mutató nyilatkozatokat. És biztosan nem örült
volna a társadalom- és humántudományokat ért becsmérlő mondatoknak.
És mi mit tudnánk mesélni neki? Próbáljuk csak a jót mondani, és
elhallgatni az összes kétségünket. Örömteli hírekkel előállni.
Kilátásban van a Budapesti Iskola Archívum létrehozása, amely nem csak
levéltárként és könyvtárként, de tudományszervező központként is
működne. Megjelent néhány kötet: a nekrológokat tartalmazó könyv, egy
tanulmányokból készült válogatás, és a szegedi előadásokat összegyűjtő
kötet - ezeket szép figyelem kísérte. Kiosztásra került az első
Heller-díj, amelyet minden évben egy negyven év alatti filozófus vagy
filozófushölgy fog megkapni. A Magyar Filozófiai Társaság nagy
tisztelgő konferenciáját persze el kellett halasztani, és ez lett a
sorsa a Bécsben tervezett megemlékezésnek is. Ezeknek biztosan nagyon
örülne, és egy kicsit mosolyogva talán arra gondolna, hogy mindez csak
nehogy valamiféle ,,üzemmé" álljon össze. Ehhez hasonlót ugyanis már ő
is megélhetett Lukács halála után; nem mondta, de tudtuk, hogy ettől
sokat szenvedett. És jó lenne, ha ez nem ismétlődne - legalább ennyi
az első éves évfordulón.

Pécs - Budapest - Szűr, 2020. július 19-22.

Weiss János

SZTE Klebelsberg Konyvtar - http://www.bibl.u-szeged.hu
This message was sent using IMP: http://horde.org/imp/