[Kepviselok] KOSZ ules - kollegiumi hok

ELTE TTK HA Elnok alapelnok at ttkhok.elte.hu
2005. Sze. 20., K, 11:24:19 CEST

Tisztelt Képviselõk!

Szeretném egy kicsit részletesebben kifejteni, hogy mi volt a TTK és az IK
képviselõjének (Gabi, Elchy), meg mellesleg nekem a problémám a KHÖK
létrejöttével, illetve kiegészíteném azt, hogy mi változna ha ez
megtörténne.

Egyrészt a munkaforma változás -> belsõ struktúra változás nem kötõdik
ahhoz, hogy KHÖK, vagy KÖSZ. A KÖSZ is mûködhet másképp, a KHÖK is
ugyanígy. Tehát az, hogy mennyire hatékony a munkavégzés ettõl a kérdéstõl
teljesen független.

Saját gazdálkodás: Ezt én személy szerint támogatom Gabi Elchy esetében
meg úgy gondolom hogy támogatják/elfogadhatónak tartanák.

Több pénz: Ez nyílván minden évben politikai alku része. Attól, hogy az
EHÖK kgy-n van szavazti joga valószínûleg jobban tudja érvényesíteni az
érdekeit, bár ezt a karokon keresztül is megteheti, hiszen szinte minden
karon van vezetõ beosztásban kollégista.

EHÖK kgy, EHÖK elnökségi szavazati jog: Ezzel van a fõ probléma. Jelenleg
ugye néhány hallgató kétszer szavaz mert két karra jár. Most azonban 3500
hallgató kapna plusz egy szavazatot (lényegesen több, mint ahány eddig
összesen az egész egyetem két szavazattal rendelkezik) a többiekhez
képest. Ez persze csak elvi kérdés, szerintem van egy nagyon fontos
gyakorlati hátrány is. Eddig minden kollégiumi kérdésben a karok közösen
védték a kollégista hallgató érdekeit, nem volt benne politika. Ha EHÖK
kgy-n, elnökségin folyamatosan meglévõ vitákban részt vesz a kollégium,
akkor ezek erõsen árthatnak késõbb annak, hogy egységesen álljon ki az
EHÖK egy-egy kollégiumi kérdésben.

Ezek azok a változások, amik egyáltalán meg lettek említve. Van még egy
lényeges változás:
Ha KHÖK-lesz, akkor az elnök egy személyben képviseli a kollégistákat.
Most a KÖSZ elnöke lényegében csak a KÖSZ álláspontját tudja képviselni,
arra folyamatosan rá van utalva. Ha elnök lesz, akkor a mentalitásától
függ, hogy miben kéri ki a KÖSZ/KÖSZnek megfelelõ felépítésû kgy
véleményét és mit érez napi ügymenetnek. Nálunk a TTK-n nem szokása az
elnöknek egyedül döntenie, egyeztet szinte minden kérdésben a
választmánnyal és a választmány véleményét képviseli. Ennek nem kell így
lennie a KHÖK-ben, mint ahogy jónéhány másik karon sincs így.

A másik fontos nem említett változás, hogy a KHÖK-nek, annak elnökségének
egyértelmûen joga lesz utasítania a kollégiumi DB-ket, hiszen alá fognak
tartozni. A kollégiumi DB-nek tehát azt kell eldönteniük, hogy ezt
vállalják-e a politikai hatalomért cserébe.

Biztos lejött a részletekbõl is, de azért ki is mondom így
összefoglalásként: Szerintem a kollégiumok számára érdemes a hatékonyabb
munkához biztosítani a gazdasági önállóságot, érdemes megreformálni a
jelenlegi struktúrát. Ezzel szemben a politikai hatalom csak ártana a
kollégiumi rendezvényeknek, DB-nek, bevinni oda is azt, amibõl bõven sok
van itt a karok közt.

Gönci Balázs