[Kepviselok] valasztmany tandij

ELTE TTK HA Elnok alapelnok at ttkhok.elte.hu
2006. Aug. 27., V, 17:44:27 CEST


Sziasztok!

Tandíjjal kapcsolatosan írnék pár szót, mert bár igyekszem ott lenni a 
választmányon 15 órától a mentoros programon is ott kell lennem ez a 
napirend pedig ki tudja mikor kerül sorra.

Mivel a TTK HÖK eddig is törekedett a korrekt tájékoztatásra minden téren 
(pl.: diákhitel), ezért fontosnak tartanám, hogy akár támogatja a 
választmány a tüntetést/tandíjat, akár nem a TTK HÖK adjon lehetõséget 
minden hallgatónak a saját vélemény kialakítására az információkat a maguk 
teljességében bemutatva. Az alábbiakban leírnám azokat az információkat, 
melyek szerintem tények, így a kommunikáció során feltétlenül ismertetni 
kell.

1. A jelenleg tervben lévõ és megszületett döntések alapján az egy 
hallgatóra jutó támogatási összeg 2008-ban (azaz a tandíj fizetésének elsõ 
idõpontjában), természetesen a befizetett tandíj összegének levonását 
követõen, nominálisan nagyobb lesz, mint a mosotani míg reálértékben közel 
a jelenlegi támogatásnak fog megfelelni. Ennek az az oka, hogy egy évben 
jelenleg 91.000 Ft támogatás jut egy hallgatóra, míg 2008-ban a törvények 
alapján számolható várható támogatás 125-135 eFt lesz, a tandíj -105 eFt, 
melynek felét +52,5 eFt-ot tanulmányi támogatásként, 30% adókedvezményként 
31500 Ft-ot kap vissza a hallgató (és családja), így egyenlegként 104-114 
eFt-ot kapunk. Ez jól láthatóan több mint a 91 eFt és több mint az idei 
súlyozott átlagként megkapható 101 eFt-os támogatás. Elõbbit alapul véve 
reálértékben kicsit nõ, utobbi alapul véve reálértékben kicsit csökken a 
támogatás mértéke.

2. Függetlenül attól, hogy jelenleg a tandíj bevezetésével együtt járó 
törvényi változások még anyagi szempontból is elõnyösek (nem 
beszélve arról, hogy a törvényekben a normatíva növekedése immár 
garantált), a tandíj fogalmának bevezetésével megjelenik a kockázata a 
késõbbi emeléseknek is, valamint a tandíjt, mint intézményt elvilleg is el 
lehet utasítani.

3. A tandíj rendszerének kialakítása a HÖK-ök és a HÖOK megkérdezése 
nélkül zajlott.

4. A jelenlegi rendszer számos késõbb mindenképp javítandó hibát tartalmaz 
(pl.: Nem biztosítja a lehetõséget a tandíj lineáris csökkentésére, azaz 
felsõ 15% semmi, utána pedig egy legalábbis érthetetlennek tünõ éles ugrás 
kell, hogy következzen legalább a tandíj összegének felére.)

5. Nem látszik jelenleg a diákhitel havi összegének növelésére való 
szándék.

6. A jelenlegi rendszer nem tesz különbséget azok között a szakmák között 
melyekkel a jövõben várhatóan jól lehet keresni és azok között melyeket 
jelenleg is inkább érzelmi, semmint anyagi okokból választanának a 
hallgatók. (pl.: gyógypedagógus/orvos/tanár képzés kontra mérnök, vagy 
informatikus képzés)

7. A kevésbbé jól tanuló közepes anyagi helyzetben lévõ hallgatók 
továbbtanulását jelentõsen megnehezíti, igaz cserébe a jól tanuló, rossz 
szociális helyzetben lévõkét ugyanilyen jelentõsen megkönnyíti. Probléma 
viszont, hogy ezen állítást megalapozó modelszámítások nem készültek, így 
igazából csak az biztos, hogy a nagyobb pénzmozgás miatt lesz akinek 
lényegesen nehezebb és lesz akinek lényegesen könyebb lesz a tanulmányokat 
sikeresen elvégezni.

Kb. ezek amiket én fontosnak és tényszerûnek tartok. Legfontosabbnak az 
elsõ pontot érzem, hiszen miközben mindenki mindenfélét mond, általában 
elfelejti hozzátenni, hogy támogatás és adókedvezmény formájában több mint 
a befizetett összeg 100% jön vissza, tehát a tandíj lényegében a pénzek 
átcsoportosítása.

Balázs


További információk a(z) ttkhok-kepviselok levelezőlistáról