[Kepviselok] Nyúzos vitaindító -- forma & tartalom

zoei at ttkhok.elte.hu zoei at ttkhok.elte.hu
2006. Május. 30., K, 01:49:51 CEST

              VÍTAINDÍTÓ A TÉTÉKÁS NYÚZ JÖVŐJÉRŐL '06:

                         1. Tartalom & Forma
                       .~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.
                       Merevség vagy lazaság?
                       ˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇ

Mivel megpályázom a Nyúz főszerkesztői posztját, a jövőben
szeretném programom vitaindítók formájában közzétenni,
rendelkezésetekre bocsátani, hogy konstruktív javaslataitokkal,
észrevételeitekkel azt tovább finomíthassam - nem utolsósorban
annak érdekében, hogy a Tétékás Nyúz az Önkormányzat igényeinek
megfelelően működhessen.

Első alkalommal a Tétékás Nyúz stílusáról írok, formai és tartalmi
összefüggésekben, mivel álláspontom szerint a jelenlegi kötött és
merev formát érdemesebb lenne lecserélni egy hallgatóbarátabb,
lazább felépítésre.

Hogy miért?
-----------

Ennek alapvető oka, hogy az újságot hallgatók írják hallgatóknak,
és a hallgatók sokkal fogékonyabbak a lazább hangvételre, és
formára, mint a nehezen követhető, merev ill. formális stílusra. A
tartalmi és formai lazítással a célom egy számukra könnyen érthető,
közvetlenebb, dinamikusabb, és flexibilisebb újság megformálása,
teret engedve újabb lehetőségeknek is. Úgy érzem, ezeknek az
elvárásoknak a jelenlegi Nyúz nem tesz eleget.

E cél elérésének értelmében kérlek benneteket, hogy olvassátok el
ötleteimet, és véleményezzétek legjobb tudásotok szerint, hogy
hasznos javaslataitokat beépíthessem programomba!

Önéletrajzom, és a jövőben nyilvánosságra hozott vitaindítóim, az
esetleges korrekciókkal együtt a továbbiakban elérhető lesz a
http://ttkhok.elte.hu/~zoei címen.

Formai merevség "felrúgása"
=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=

> Miért van szükség a jelenleg tördelésnél
  használt modulhálós szerkezet kiiktatására?
  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tördelőszerkesztősködésem alatt feltűnt, hogy a cikkek
meglehetősen radikális karakterszám-kötöttsége elég sok gondot
okozott (mind a tördelőnek, úgy a cikkíróknak, és
olvasószerkesztőknek egyaránt).

A karakterszám kötöttségének problémája a modulhálós, azaz
négyzetrácsos hasábszerkezetből adódik. Ez azt jelenti, hogy egy
adott Nyúz oldalfelület (a tördelőprogramban, az olvasók ezt
értelemszerűen nem látják) 3x5 db négyzetre van felosztva. Minden -
a lapban megjelenő - szövegnek, képnek egész szám mezőt kell
kitöltenie. Ez az esetek 90%-ban természetesen nem működik. Persze
"csalással" - mint például a karakterek közti távolság növelésével
vagy csökkentésével a probléma már kiküszöbölhető, ám még így is az
esetek nagyobbik százalékában kénytelenek vagyunk belenyúlni a
cikkbe, és azon csak a helyszűke vagy többlet miatt kisebb-nagyobb
változtatásokat kényszerülünk eszközölni.

Jelenleg ugyanez a kötött rácsszerkezet az oka annak, hogy a
képarányok ennyire előnytelenek. Egy fotós, amikor képet komponál,
valószínűleg nem arra gondol közben, hogy egy 11,5x4 centis, 3x1
rácselemes csíkba zsúfolja mondanivalóját (márpedig a jelenlegi sablon
alapján nekünk csak ilyesmit van lehetőségünk közölni). Ezt megmondani sem
lehet nekik, vagy ha igen, az "kegyetlenség". Az 1x1-es képméret
pedig lehetetlenül pici, szinte csak jelképes feltüntetése annak,
hogy mi bizony képet is csináltunk. (4x4-es képeket furcsamód
ritkán láttam/tördeltem, pedig az már egy kicsit optimálisabb
kategória lenne.)

> A probléma orvoslása
  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mindössze elég felbontani a jelenlegi kötött négyzetrácsos
hasábszerkezetet, és máris kihasználhatóbb lenne a rendelkezésünkre
álló hely. A leadek (rövid bevezető szövegek) alatt sem lennének
üres terek, a cikkeket sem kéne annyiszor meghúzni vagy
megtoldani. Sokkal flexibilisebb alapot kapnánk.

Ha a hálószerkezet megszűnne, gond nélkül lehetne esztétikusan
megoldani a képek (bizonyos korlátokon belül) tetszőleges
méretezését, azok aránybeli változatosságának kérdését. Ezáltal
máris egy lazább, dinamikusabb, sokszínűbb, és kevésbé merev alapot
kapunk, nagyobb kihasználhatósági skálával.
A képek méretének tetszőleges variálásával ráadásul jelentősen
befolyásolhatjuk a szöveg hosszát, anélkül, hogy akár a karakterek
közti távolságot, akár a cikk hosszát toldással/húzással
változtatni kellene.

Tehát a modulháló megszüntetése következményeként a cikkírók - az
esetek nagy részében - azt kapnák, ami írtak, és nem kellene
radikális eszközökhöz folyamodni.

Szerintem praktikussági szempontból az újság kinézete
fazonigazításért kiállt.

Esztétikai kérdések
=*=*=*=*=*=*=*=*=*=

> Miért szükséges a primitív esztétikai megoldások
  korszerű reformja? (+ Kiaknázatlan lehetőségek)
  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Esztétikai kérdések alá tartoznak elsősorban a látványilag fontos
szerepet betöltő elemek, mint például a címlap, és a Faliújság rovat.
A Faliújság jelenleg egy primitív Adobe Indesign (az alkalmazott
kiadványszerkesztő szoftver) funkcióval kapja meg a dizájnját. Ez
azt jelenti, hogy amikor a faliújságra kerül a sor, csinálunk egy
szövegdobozt, beleírjuk a reklám szövegét, adunk neki egy szürke
háttérszínt (lehetőleg gondosan ügyelve arra, hogy minél
kreatívabban, két hirdetésnek ugyanazt a háttérszínt ne adjuk). A
szuperkreatívak még odáig is elmerészkednek, hogy színátmenetes
hátteret kreálnak. Ezután a szövegdoboz körvonalának adunk egy
stílust. Ez lehet pöttyös, szaggatott, hullámos etc. A keretnek is
adunk egy tetszőleges színt, és bumm, máris kész az überkreatív
esztétikus reklám. Azért érezzük a különbséget reklám és _Reklám_
között!

Egy reklám célja, hogy feltűnő, dekoratív, és figyelemfelkeltő
legyen. Nem elég egy szürke háttér, és egy pöttyös körvonal ahhoz,
hogy figyelemfelkeltők legyünk. Fontos, hogy egy hirdetés testre
szabott legyen. Fontos, hogy a reklám külleme harmonizáljon a
szöveg tartalmával és szellemével. Ez alatt értem a háttérkép/szín,
betűtípus, kompozíció etc. következetes megkomponálását külön erre
a célra kifejlesztett grafikai, vagy képszerkesztő programokkal. Ha
ez funkcionálisan jól kivitelezett, akkor elég csak egy pillantást
vetni az adott hirdetésre, és máris sejteni, tudni fogjuk, hogy az
miről szól.

Volt egy-két olyan szám, amibe külön, már előre megkomponált, kész
képfájlokat küldtek a Faliújságra, hirdetés gyanánt - bevallom
őszintén, azokat rögtön el is olvastam, mert a látvány felkeltette
a figyelmemet. Mellette pedig ott voltak az egyenruhába öltöztetett
szürke kis Indesign-reklámok. Azért valljuk csak be, sokkal
szívesebben nézegetnénk a jelenlegi faliújság hirdetményei helyett,
valami innovatív, modernebb küllembe bújtatott szövegeket, vagy
nem? A hirdetőknek pedig a több pozitív visszacsatolás jelentene
örömet.

Egy újság címlapja nem más, mint az újság reklámja. Azt pedig már
meg se említsem, hogy volt olyan tördelés, amikor majd egy órán át
kis híján vért izzadtunk azzal, hogy láthatóvá varázsoljuk a
Tétékás Nyúz feliratot, és a tartalmi demonstrációs címeket, habár
nem mernék rá megesküdni, hogy sikerült is. Funkcionálisan
mindenesetre nem töltötte be maximálisan a szerepét.

> A probléma orvoslása
  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

A reklámozásnak is vannak bizonyos alapszabályai. Nem véletlenül
szentelnek annyi energiát azok kinézetére. A cél mindenféleképpen
egy: figyelemfelkeltő legyen.
A Faliújság kérdésére több megoldás is lehetséges igénytől függően:

  1. A reklámot küldő már eleve egy megszerkesztett, reklám
  kinézetű (képszerkesztő, vagy grafikai program által létrehozott)
  hirdetést küld valamilyen, általunk is kezelhető képformátumban,
  értelemszerűen megfelelő méretben és felbontásban (ha az esztétikai
  szempontból esetleg szerintünk csúnya, akkor az már a küldő
  problémája).

  2. A hirdető csak a reklám szövegét küldi el nekünk, annak
  formába öntését ránk bízza (mi pedig gondosan ügyelünk rá, hogy
  ne csak szerintünk, hanem mindenki egyéb szerint is tökéletes
  legyen kreálmányunk, és célnak megfelelő.)

  3. Ha a reklámozni vágyó fél szeretne beleszólni, de nem ért
  hozzá, felajánlhatjuk neki, hogy vázolja elképzeléseit, mi pedig
  legjobb tudásunk szerint megvalósítjuk azt.

Címlap.

Pár kivétellel szinte mindig csak fotók vannak a
címlapon. Mennyivel profibb imidzset sugallhatna, ha minden héten
valami frappáns lenne a borítón? Teszem azt, van egy kiemelt téma,
és az adott téma kapcsán valami ötleteset, humorosat összehozni.
Lehet az fotó, montázs, Photoshop szerkesztett, számítógépes
grafika vagy rajz. Így a kreatív szellemű, grafikai ambíciókkal
rendelkező hallgatók is lehetőséget kaphatnának a "bemutatkozásra".
Mellesleg nem egy példát tudnék felhozni, amikor a borítón
található szövegek egyszerűen olvashatatlanok voltak, mert
belevesztek a háttérképbe. Ez sem egy megoldhatatlan probléma,
vannak rá módszerek. Csak hogy egyet említsek a sok közül: egy
light-os háttérszín a feliratnak, és máris olvashatóbb. Persze
ennél sokkal kreatívabb formát is lehet találni a probléma
kiküszöbölésére.

Közéleti rovatok
=*=*=*=*=*=*=*=*=

> Miért nem működik nagyobb intenzitással a Nyúz,
  mint információs csatorna a hallgatók felé?

Nyugodtan kijelenthetjük: a közéleti rovatok mondanivalója nem jut
el kellő mértékben a célszemélyekhez, azaz a hallgatókhoz. Mi ennek
az oka? Nem olvassák el a cikkeket? Elolvassák, de nem értik?
Esetleg elolvassák, értik, csak olyan vicces kedvükben vannak, hogy
kötelességüknek érzik kérdéseikkel az önkormányzat dolgozóit
bombázni, noha az újságban feketén-fehéren-szürkén ott a válasz? A
három közül bizonyára valamelyik.

Az első kérdésen nem lehet segíteni. Aki nem olvassa, az nem
olvassa. A második kérdés problémafelvetése már megoldásokkal
kezelhető. Az utolsó feltevésemet talán hanyagolhatjuk is. Annak
elég csekély a valószínűsége.

Részletesebben körüljárva a második feltevést: elolvassák, de nem
értik.

Mivel a Tétékás Nyúz egy kari lap, én úgy vélem, hogy leginkább a
TTK-s hallgatók az olvasói célközönség. Hallgatók írnak
hallgatóknak, a kar ügyeiről, dolgairól, tevékenységeiről,
megmozdulásairól, helyzetéről etc.

Beleolvasva régebbi Nyúzok közéleti cikkeibe, láthatjuk, hogy
egyik-másik nem volt épp közérthető. Például nem ártott volna
figyelembe venni, hogy azért a hallgatók zöme nincs otthon egy
csomó olyan dologban, ami esetleg egy hallgatói önkormányzati
tisztségviselőnek vagy egy beavatott személynek magától értetődő.
Mivel nincs tisztában az alapokkal, ezért nem rendelkezik kellő
háttér információval ahhoz, hogy egy száraz kari tanács tudósítást
megfelelően értelmezni tudjon. Egy "mezei" hallgató szemszögéből
nézve: tényeket közölnek, talán nem is tiszta minden. Nevek
suhannak sorról sorra, nem egyszer mindenféle magyarázat nélkül;
nehezen megjegyezhető rövidítések; titulusok, melyeknek eddig
létezéséről sem tudott; döntések, melyek előtörténetéről meglehet
fogalma sincs, utánanézni pedig lusta, bár lehet, hogy jó lenne,
ha tudna róla...

> A probléma orvoslása
  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Az elsődleges cél...
--------------------

Érdekünk olyan formában tálalni egy adott közéleti kérdést, hogy
az minden TTK-s hallgató számára egyértelmű, könnyen feldolgozható,
áttekinthető, és elsősorban érthető legyen.

Ha ezt a célt kívánjuk megvalósítani, nem árt a gyökerénél kezdeni
változtatásokkal kapcsolatos elmélkedéseinket. Először ugye azt
érdemes eldönteni, konkrétan kikkel, és mit szeretnénk közölni.
Mint fentebb már említettem, egy kari lapnak a hallgatók
tájékoztatása a feladata a közéleti rovatok tükrében.

A tájékozott TTK-s hallgató receptje,
avagy mi az, amiről a hallgatóknak tudni érdemes?

Vegyük sorba! Például: mivel a tavalyi évben a B. Sc. szakokat
vette nagyító alá a Nyúz, így ésszerűnek tűnne szeptembertől az M.
Sc. szakok körbejárásával folytatni. Ez nyilvánvalóan egy olyan
kérdés, amely közvetlenül érint szinte valamennyi kari polgárt.
Vagy vegyük például a kari tanácsot, ami ugyancsak hallgatókat
érintő témákról vitatja napirendi pontjait hónapról hónapra! Ezek
mellett természetesen ott vannak a HÖK dolgai is, amiről
mindenféleképpen érdemes tudósítani, informálni a hallgatók felé
(HÖK közgyűlések, kollégiumi hírek, pályázati kiírások, alapvető
információk/tudnivalók etc.). Ahhoz, hogy mindezt egyszerűen
feldolgozható, közérthető formában tehessük két alapvető lépést
kell megtennünk.

	1. különböző újságírói műfajok alkalmazásával élni
	2. az éppen aktuális legfontosabb heti témát kiemelten kezelni

Mit értünk műfaji sokszínűségen?
--------------------------------

A fenti példánál maradva: a Nyúz a kari tanácsról az eddigi
gyakorlat szerint, csak tudósításokat közölt. Egy tudósítás nyers,
tényszerű, száraz tálalása nem biztos, hogy mindenki számára
befogadható, érthető. Viszont, ha a tudósítást interjúkkal
tarkítjuk (pl. a tanács prominensebb tagjaival), azokat kreatívan
beékeljük a szövegbe, a forma is oldottabb lesz, illetve az olvasók
is többféle szemszögből értesülnek a történtekről.

Mit érünk el vele?
------------------

Így a kari tanácson lezajlottakról szóló tájékoztatás máris két
perspektívából engedi láttatni az eseményeket, ami lényegesen
segítheti az adott téma megértését. Egyrészt betekintést nyerünk a
résztvevők szubjektív véleménykörébe, másrészt, tényszerű
tudósítást kapunk az ott történtekről.

Publicisztikák
--------------

Ugyancsak segítheti a könnyebb befogadást, ha publicisztikák
formájában mi is elmondjuk saját véleményünket, benyomásainkat -
ezt például hétről hétre megtehetné valami szakavatott bennfentes,
aki naprakészen követi az eseményeket, és még véleménye is van.
Adott esetben más kari polgároknak - oktatóknak - is lehetőséget
lehetne erre adni; természetesen ez nem mehet a hallgatóbarát
megközelítés rovására, ugyanakkor semmiképpen sem látszik
indokoltnak, hogy ha azt megfelelő színvonalon meg tudják
fogalmazni, ne adjuk meg a lehetőséget ennek leközlésére.
Mivel az újság terjedelmében elég kötött, természetesen mindent mi
sem magyarázhatunk el papíros formában, viszont van a Nyúznak egy
online felülete is, ami terjedelmi tekintetben korlátlan
lehetőséget biztosít számunkra, jelenleg pedig szinte
kihasználatlanul csak a Nyúz régebbi számainak archiválására
szolgál (<<< erről a későbbiekben bővebben).

Praktikus kiegészítés/hírek
---------------------------

Mivel az újság a fentiek tükrében eléggé karcentrikus koncepciót
követ majd, a hír (rövid, néhány mondatos, tárgyszerű írások)
műfajának bevillantása pont jó kiegészítésnek, hogy egy kis
kitekintést adjon a karon kívüli egyetemi dolgokra; más karok
eseményeire, felsőoktatásban történő változásokra, informáljon
minket versenyek, kutatások eredményeiről etc. Szerintem ebben a
közéleti rovatkoncepcióban mindenféleképpen érdemes lenne egy
oldalt szentelni a híreknek.

Ezek mintegy ízelítőül is szolgálhatnának az Nyúz Online
internetes felület tartalmából, ami már nem lenne kizárólag kar-
vagy hallgatóközpontú. A hírek ott részletesebb taglalásra
kerülhetnének, bővebb információt adva többek közt a karon kívüli
eseményekről. Így akik kedvelik a jelenlegi Nyúz száraz stílusát, azok a
honlapon ezeket a tartalmakat változatlanul megtalálhatnák.

Miért kell kiemelt közéleti témának lennie?

Az újság célja nem az, hogy mindenről tudósítson, ami változás,
vagy esemény történik az egyetem életében, hanem az, hogy mindenről
informáljon, amiről egy TTK-s hallgatónak feltétlenül tudnia kell.
Ez esetben pedig nem a mennyiségen, hanem a minőségen van a
hangsúly. Ha már tájékoztatást adunk egy adott dologról, azt
célszerű a lehető legtöbb megvilágításba helyezni, a lehető legtöbb
oldalról körbejárni, bemutatni - mint ahogy azt fentebb már
részleteztem is.

Egy adott téma több stíluson keresztülmenő feldolgozása,
bemutatása már magától adja a lehetőségét, hogy az kiemelt szerepet
kapjon az újságban. Értelemszerűen a már említett publicisztikák is
ezzel a kiemelt témával foglalkozhatnának, illetve, ha a hét eleji
lapindító értekezleten már eldöntöttük, hogy mi legyen ez a kiemelt
téma, akkor a lap humán erőforrásait is könnyebben tudnánk erre a
területre irányítani. Így valóban tehetnénk erőfeszítéseket annak
érdekében, hogy az adott téma valóban a közérthetőséghez szükséges
mélységben kerüljön tálalásra.

Állandó közéleti rovatstruktúra
=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=

> Miért szükséges egy tartalmi egység létrehozása?
  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sajátosan aszimmetrikus helyzet, hogy amíg a szórakoztató írások a
sajtóban általánosan megszokott, állandó rovatstruktúrát követnek,
addig a közéleti cikkek teljesen ad hoc jelleggel, látszólag
tervszerűtlenül vannak odapakolászva. Az állandó közéleti
rovatstruktúra hiánya nem megkönnyíti: épp ellenkezőleg,
megnehezíti a tartalom befogadását, áttekinthetőségét. Az állandó,
kiismerhető szerkezet megkönnyítené a tájékozódást az újságban,
ráadásul professzionálisabb arculatot eredményezne.

> A probléma orvoslása
  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Olyan struktúrát kellene kialakítani, ami elég konkrét ahhoz,
hogy megkönnyítse a lapban történő tájékozódást, de elég általános
ahhoz, hogy minden héten problémamentesen követhető legyen.
Természetesen nem elhanyagolható az sem, hogy illeszkedjen a fent
vázolt tartalmi elképzelésekhez: a kiemelt téma, illetve a hozzá
kapcsolódó anyagok (interjúk, publicisztikák etc.) mindig ugyanazon
a helyen legyenek.

Kari jelleg megteremtése
=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=

> Miért csak kari...?
  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jelenleg az újság nemcsak kari témákat dolgoz fel, hanem egyetemi,
felsőoktatással (etc.) kapcsolatos dolgokat is, ami nem is lenne
probléma, ha nem lenne annyi karon történő esemény, hogy egy hetilapot
meg tudjunk velük tölteni. Ez a helyzet viszont szerintem
közel sem áll fenn. Ha már mindenféleképpen kari lapról beszélünk,
ami ugye a kari hallgatóknak szól, akkor azt töltsük meg olyan
információval, ami közvetlenül őket érinti. Dolgozzunk fel olyan
témákat, amelyek valamennyi hallgató TTK-s pályafutásában
közrejátszhat, fontos lehet.

> Probléma orvoslása
  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Csak szét kell néznünk házunk táján, és pillanatok alatt rájövünk,
hogy nem is olyan nehéz kari témákat teremteni, hiszen teremtődnek
azok önmaguktól is. Például az intézeti tanácsok, bizottságok
üléseinek részleteiről nemigen tudósított a Nyúz, pedig az
önkormányzat oda is delegál tagokat, megtehette volna (a
Matematikai Intézet az egyetlen igazán markáns kivétel). Az
intézetek is hoznak fontos határozatokat, melyek lényegesen érintik
a különböző szakirányultságú TTK-s hallgatókat.

Ha jól tudom, ötlet szinten idén is felvetődött már, hogy heti-
kétheti rendszerességgel konzultálni lehetne a dékánnal, a kari
vezetéssel, hogy az éppen aktuális kiemelt témák kapcsán ők is
elmondhassák véleményüket, válaszoljanak kérdéseinkre.

Szórakoztató rovatok
=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=

Na ez az a téma, amit egyelőre nemigen mertem megbolygatni. Főleg,
azért nem, mert a rovatoknak rovatvezetőik vannak, akikkel
mindenféleképpen szeretnék konzultálni a jövőben, hogy nagyobb
rálátást, betekintést nyerjek általuk munkájukba. A későbbiekben
erre a témára természetesen még visszatérek.

Konzekvencia
=*=*=*=*=*=*=

A fenti modifikációk eszközölésével létrehozható egy könnyen
kezelhető, rugalmas, áttekinthető, és nem utolsó sorban dekoratív
újságfelület. Nincs olyan, hogy nem kell formai változásokat
alkalmazni, hiszen a fent felvetett problémák nem csak esztétikai
szempontból, hanem praktikussági okokból is indokolják azt.
Karcentrikussága a legfontosabb információkról ad részletes, és
sokoldalú betekintést a hallgatók számára, a könnyebb érthetőség
érdekében. Ezzel szemben a kari életen kívüli felsőoktatási
események sincsenek elhanyagolva, csak áthelyezve az online
felületre.

Ahogy már említettem, minden kritikát, javaslatot, ötletet
szívesen fogadok, illetve az esetelegesen felvetődő kérdésekre is
örömmel válaszolok.

Kósa Veronika
Kathy Zoei Torrance

http://ttkhok.elte.hu/~zoei