[Kepviselok] Re: [szerk] Nyúzos vitaindító -- forma & tartalom

Gonci Balazs Attila gonci at elte.hu
2006. Május. 31., Sze, 17:31:44 CEST

Ha vitaindító, akkor én igyekszem élni a lehetőséggel és megtenném első
hozzászólásomat. Mivel nem volt arra vonatkozó utalás, hogy milyen szintű
nyilvánosság előtt várod az észrevételeket, így (Márk javaslatára) mindkét
listára kiküldöm.

Forma:

A 3*5-ös szerkezet egy viszonylag új (legalábbis számomra) jelenség a
Nyúzban, viszont eredményeként érzésem szerint sokkal elegánsabb, nagyobb
megbízhatóságot sugárzó külalakja lett az újságnak. Természetesen lehet
azt mondani, hogy a lazaság fontosabb, sőt biztos hogy ez igaz is sokak
számára, ez azon múlik, hogy ki a célközönség.

A képekkel kapcsolatos megjegyzést nem teljesen értem, gondolom ha a
négyzetháló megszűník, hasábok akkor is maradnának. Ez viszont továbbra is
kötötté teszi a cikkek hosszát, hiszen a képeket várhatóan arányosan és
egy vagy két hasáb szélességben illesztjük. Így viszont legfeljebb a képek
vágásával lehet variálni. (Ez persze több, mint ami jelenleg mint
lehetőség megadatik.)

Ha a kötött rendszert fellazítjuk, akkor sokkal többet várunk el a
tördelőtől is és mivel várhatóan (és ez nem pesszimista, hanem életközeli
elképzelés) ezt nem mindenki, fogja teljesíteni így a lazaság jó eséllyel
részben kesze-kuszaságot is eredményezhet.

Ráadásul írtam már pár cikket (ez nem úgy pár, hogy rengteteg csak
szerénykedem, tényleg csak pár) és nem érzem lehetelennek a
karakterszámhelyes cikkírást igaz sose kellett igazán kipróbálnom. Ezzel
csak azt mondom, hogy amennyit a cikkíróknak könnyítünk, az bőven megjön
másutt nehezítésnek, tehát érdemi érvnek azt elfogadhatónak tartom, hogy
legyen lazább, mert... azt nem, hogy nem tudunk karaterszámhelyes cikket
írni.

Összefoglalva: Volt már lazább, nekem a mostani jobban tetszik és
szerintem a lapnak inkább megbízhatóságot, mint könnyedséget kell
sugároznia.

> Esztétikai kérdések
> =*=*=*=*=*=*=*=*=*=

Nagyon örülnék a címlapos változásoknak.

Reklám/faliújság ügyben már Zsófi (a szerkezet kitalálója) idejében is
szkeptikus voltam. Érzésem szerint az emberek nem nagyon olvassák, tehát
ami az átlapozás során nem üti meg a szemüket az nincs. Szerintem ebben a
szemléletben lenne érdemes gondolkodni. (Feltéve, hogy szükség van erre az
elemre egyáltalán.) Önmagában ha több ötletet viszünk a reklámokba, az nem
fogja feltűnöbbé tenni az egyes reklámokat, feltéve, hogy egyenletesen
tesszük ezt meg, hiszen pont a többiből kéne kiemelkedni. Ilyen
kreativításnak tehát általában nem hiszem, hogy sok értelme van, mert
egymást ütik az viszont jó lenne, hogy a fontos rendezvények hirdetése
ilyen módon is erősítve lenne.

> Közéleti rovatok
> =*=*=*=*=*=*=*=*=

Ez ügyben a kiindulóponttal csak részben  értek egyet, a megoldási
javaslattal viszont teljesen azonosulni tudok. Szerintem nem csak az a
gond, hogy nem értik, hanem hogy unalmasnak érzik, és mivel az unalom mint
olyan nem objektív, ezért mondhatjuk azt is, hogy ha az olvasók
unalmasnak érzik, akkor azok a cikkek unalmasak is.

A megoldási javaslatok közül én egyébként a publicisztikában, vagy a nem
tudom, hogy műfajnével rendelkező de általam korábban gyártott saját
szájíz szerinti hangsúlytologatós véleményt is tartalmazó tájékoztatásban
látom. Konkrétan arra gondolok, hogy ha a hallgató látja lent, hogy ki
írta a cikket, akkor érezze úgy, hogy na igen, ezt el akarom olvasni.

Célközönség:

Egyetértek, hogy a TTK-s hallgató a célközönség, abban viszont már
kevésbé, hogy ebből az következik: TTK-s Kari híreket kell írni. Pl, engem
jobban érdekelnek a Budapest hírek, mint a II. kerületiek. Namármost
szerintem a TTK/ELTE viszonylatban ez még sokkal inkább igaz. Különösen az
új ftv. és a karok lehetőségeit csökkentő egyetemi vezetés figyelembe
vételével. Tehát én a súlyt az ELTE-s és TTK-s hírek között legalább
egyenlően állítanám be és az országos hírekre is szükség van, hiszen azok
sok esetben a kari változások előre jelzői.

A közérthetőség nehéz ügy. Milyen rövidítést magyarázol meg és mit nem. A
céllal nyílván egyetértek a megvalósítást az eddig leírtakból még nem
látom tisztán, de lehet, hogy ez már olyan részlet ami nem is tartozik
ide.

Remélem segítettem az észrevételekkel.

Gönci Balázs