[Kepviselok] választás - alapszabály módosítási javaslat
Szenes Aron
aeron at ttkhok.elte.hu
2006. Nov. 25., Szo, 20:04:21 CET
Javaslat a Hallgatói Önkormányzat választási rendszeréhez
Bevezetés, alapelvek
Folytonos vita alapja az az egyszerű eldöntendő kérdés, hogy az
Önkormányzat képviselőválasztása létszámarányos legyen-e, vagy sem.
Hosszútávon azonban azt az elvet kell beleépítenünk szabályzatunkba,
hogy a képviseletünk létszámarányos legyen. Ennek oka rendkívül
egyszerű. A TTK képviselete egyetemünkön, ezen belül a TTK HÖK-é az
EHÖK-ön belül nem "paritásos" (létszámarányos). Hiába többszöröse az itt
dolgozók illetve hallgatók létszáma más karokon lévőknél, a karok (és a
kari hökök) szavazatai egyenlően oszlanak meg. Ezek az aránytalanságok
nagyban hozzájárulnak a TTK-ra gyakran hátrányos és aránytalan döntések
létrejöttéhez. Ahhoz, hogy ezen a helyzeten valaha is változtatni
tudjunk, javaslatokat tehessünk a változtatásra, ahhoz a saját
szabályzatunkat is ennek szellemiségében kell megalkotnunk.
Többször említettem a párhuzamot a kar illetve a kari hök közt. A kar
döntéshozó szerve a kari tanács, a höké a küldöttgyűlés. A kari tanács
összetétele az intézetek létszámarányát tükrözi (lásd a szabályzatában).
Azonban az a "szerencsés" helyzet áll fönn, hogy az intézetek (dolgozói)
létszáma közel egyenlőnek mondható. Ez az egyes szakterületekhez tartozó
hallgatói létszámokról nem mondható el.
Problémafelvetés, alternatív megoldások
A karon belüli viszonyokat, az egyes szakterületeket, intézeteket
hasonlíthatjuk az egyetemen belüliekhez. Ez annál is inkább jogos, mert
tudományos szempontból is van olyan távolság az egyes
természettudományos szakterületek közt, mint akár az ELTE jó néhány más
szakterülete közt. Gyakran még a szakterületek létszáma is van akkora,
mint egyes, önálló karoké. Gondoljunk csak az Informatikai Karra, és a
kiválására.
Tény: a különböző szakterületeken hallgatók létszáma eltérő. Szintén
tény, és nincs alternatívája annak, hogy elfogadjuk: a hallgatók jogai
attól függetlenül egyenlőek, hogy milyen szakterülethez tartoznak. A
jogokba beleértetődik az is, hogy érdekei képviseltetve legyenek a
megfelelő fórumokon. Előretekintve: lehet, hogy egy más szakterülethez
tartozó hallgatót nem saját szakterületéről érkező képviselő is tud
képviselni, de ilyenfajta módon nem megoldható a képviselet. Gondoljunk
itt a környezettudomány önálló szakterületté válására, megelőzve a kari
folyamatokat. Ha ezt az alapelvet követnénk, akkor nem lennének
szakterületek!
Az összkari képviselethez látszólag nem, valójában nagyon is hasonló, ám
valamivel talán reálisabb igényeken nyugvó elv a hallgatói aktivitáshoz
mért képviselet. Egyszerűbben: egy szakterület az alapján legyen
képviselve, hogy az ott szavazó hallgatókat mennyire foglalkoztatja maga
a választás, illetve a képviselet (és csak átvitt -- szavazatokban
átvitt -- értelemben a közügyek). Belátható: az aktivitás és a szakmai
hozzáértés köszönőviszonyban sincs egymással. Azt sem mondhatjuk, hogy
az érdektelen hallgatóknak nincs joga a képviselethez. Azt sem, hogy az
érdektelen hallgatók közt nincsenek tehetséges képviselők. És /vice versa/.
A fentiekből következik, és az utóbb felsorolt alternatív megoldásokat
sem szolgálja az a -- jelenleg is bevett gyakorlat --, miszerint a
képviselet "bázisát" (lásd később) a szakterületek közt egyenlően
felosztott mandátumok jelentik. Könnyen észrevehetjük: sem annyi
képviselője nem lesz, sem annyi feladata egy fele akkora szakterületnek,
mint egy kétszer akkorának. Ilyenek (ti. szakterületek) pedig léteznek,
a jelenlegi és az eddigi fórumokon elfogadott felosztások szerint.
A Megoldás
Hogyan oldjuk föl a fenti ellentmondást úgy, hogy a vázolt alapelvek ne
sérüljenek, ugyanakkor mindenki számára elfogadható rendszert alkossunk
meg. Megoldást kell találnunk arra, hogy egyszerre képviseljük a
szakterületeket megfelelő számú képviselővel, annyival amennyit a
hallgatók létszáma és igénye megkövetel. E két elvet követő megoldási
javaslatot fogok ismertetni az alábbiakban.
A szakterületek, és a hozzájuk tartozó hallgatói létszámok (2006):
- biológia: 1079
- fizika: 698
- földrajz és földtudomány: 1086
- kémia: 528
- környezettan: 526
- matematika: 1092
Jól látható: három szarterület (biológia, matematika) kétszer akkora,
mint két másik (kémia, környezettan), illetve van egy (fizika), amely a
kettő közt helyezkedik el.
A TTK HÖK küldöttgyűlése 40 fő. Ezt tekinthetjük kvázi ideálisnak.
A konszenzusos megoldásban a képviselet fönt már említett "bázis"-át a
létszámarányosság elve alapján meghatározott alábbi számosságú küldött
jelentené:
- biológia: 6
- fizika: 4
- földrajz és földtudomány: 6
- kémia: 3
- környezettan: 3
- matematika: 6
Összesen 28, az összes képviselő 70%-a.
A fennmaradó helyeket (12 fő, 30%) a szakterület hallgatói által a
választásokon mutatott aktivitás arányában, a már ismert és alkalmazott
módon osztanánk el. (Itt nem szerepel a "doktorandusz szakterület", erre
vonatkozóan javaslatokat várok).
Röviden összefoglalva: az eddig egyenlően elosztott "biztos helyek"-et a
szakterületek közt létszámarányosan osztanánk el, emellett viszont
megnövelnénk az aktivitás alapján kiosztható helyeket. Azaz: a
létszámból adódó feladatok mellett érvényesülne a vélt hallgatói igény
is (amelyre a szavazáson való részvételből következtetünk, de
hangsúlyozom, hogy csak következtetünk).
"Mi lenne ha", avagy az aggodalmaskodóknak
Az alábbiakban vázolni fogok pár szituációt, amelyek közül némelyik
reális, némelyik csak egész extrém helyzetben alakulhat ki.
Ha egy szakterületen nem indul megfelelő számú képviselő, akkor a
felszabaduló mandátumot a szétosztható helyek közé tesszük.
A legkisebb szakterületek is legalább három fő képviselőt kapnak. Ha
egyenlő aktivitást feltételezünk minden szakterületen, akkor ez ötre nő.
Mikor volt utoljára öt kémiás (aktív) küldött?
Az extrém helyzeteknek könnyen gátat szabhatunk a bejutási küszöb helyes
megválasztásával. Így egy kevéssé aktív, de több képviselőt
felsorakoztató szakterület sem tud "meghízni", ha az ott jelentkező
egyéneket a választók alkalmatlannak tartanak. Ezt a kérdést tárgyaló
választmány 15%-ot tartott elfogadhatónak. Reméljük ez a részvételt, az
egészséges kampányolást fogja erősíteni.
Igen, a szakterületek létszáma nincs márványba vésve. A szabályzatunkat,
a helyek elosztását évente, a választások előtt figyelembe kell venni.
Számtalan olyan álokoskodást hallottam, hogy mi lenne ha jövőre
ezerötszáz vegyész lenne. Én annak örülnék, értelmesebbek, mint a
biológusok. De nem tartom valószínűnek. A választások előtt mindig jól
ismertek és ismertek lesznek a létszámok. Ha az alapelvekben
konszenzusra jutunk, akkor ez már csak kis kiigazítást igényel.
Felkészülni, mindig az adott választásra kell, és nem a távoli jövőbe
vesző kivételekre.
Végezetül: mindenki játssza le az idei választást ezekkel a
szabályokkal, és nem fog csodálkozni.
Összefoglalás, ami egy jó tanács is
Jelen javaslatot több véleményt, álláspontot figyelembe véve készítettem
el. Aki olvasta az "szmsz" listát, esetleg részt vett pár ülésen,
választmányon, még annak is új lehet ez. Az utolsó ilyen végén
ismertettem ezt a tervet. Kérek minden küldöttet, hogy a bizottsági
emlékeztetőket, "szavazati arányokat" ne kész tényként kezelje, hanem
lássa át a folyamatot, ami ezt a dokumentumot szülte, és úgy döntsön. A
választás rendjéről nem egy bizottság vagy választmány, hanem a
küldöttgyűlés dönt.
Szenes Áron
--------- következő rész ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: alapszabmod_valasztas_szenes.pdf
Type: application/pdf
Size: 55840 bytes
Desc: nem elérhető
URL: <http://listbox.elte.hu/pipermail/ttkhok-kepviselok/attachments/20061125/a7f93862/attachment.pdf>
További információk a(z) ttkhok-kepviselok levelezőlistáról