[Kepviselok] tegnapi megbeszélés

ELTE TTK HÖK elnök elnok at ttkhok.elte.hu
2006. Okt. 3., K, 14:09:28 CEST


Kedves Mindenki!
Mint már az előző választmányon megbeszéltük (és levelet is írtam róla), 
létrejött egy bizottság a szakok szakterületekre való felosztására.
Tegnap volt egy ülés, ahol - az előzetes érdeklődés ellenére - 
fájdalmasan kevesen jelentek meg. Köszönöm azoknak az építő 
hozzászólásait, akik ott voltak, így sikerült közös álláspontot 
kialakítani. Viszont azzal, hogy csak heten (!) voltunk, valószínűleg a 
mai választmányon fogjuk tovább beszélni a dolgot. Ugyanis egy közös 
álláspontot kellene kialakítani, minden részletre kiterjedően, ezt 
tegnap nem tudtuk megtenni, ezért ma fog tovább tartani.
Akik a tegnapi munkában  (rajtam kívül) részt vettek: Fazekas Timea, 
Seres Alexandra, Papp Gabriella, Kürtösi Szilvia, Polgár Péter Balázs, 
Szenes Áron.
A megbeszélésen a következőre jutottunk:
Először az elveket próbáltuk letisztázni, azt, hogy mennyire legyen 
létszámarányos egy szakterület képviselete (ezt is ugye legalább 
kétféleképpen lehet elérni), vagy legyen-e egyáltalán. Azt is fontos 
volt tisztázni, hogy mennyire előremutató, hosszútávú legyen ez a 
szabályozás. Aztán megnéztük a létszámadatokat (két évi választási 
adatok és a felvett alapszakosok létszáma alapján), megpróbáltuk 
kideríteni, hogy milyen változások várhatók ezekben. Végül pedig a 
konszenzusos elveket próbáltuk meg egy javaslat formájában realizálni.
Röviden (azoknak, akik már a konkrétumokat hiányolják):
Szép lenne, ha minden szakterületre (vagy akár alapszakra) azonos számú 
hallgatót tudnánk besorolni, de ez inkább csak egy törekvés lehet - a 
nagyon magas létszámú szakterületek "lefaragásával" próbálkozhatunk. 
Javaslatom alapján csak egy évre előre tervezve változtatnánk meg az 
alapszabályt, ugyanis nem tudjuk, hogy mikor és hogyan alakulnak majd a 
szakterületek létszámai, az egész felsőoktatás átalakulóban van 
(hároméves képzés, fer stb.), és ezeknek a TTK-ra vonatkozó hatásait nem 
tudjuk évekre előre "megjósolni". A létszámadatokból kiderül, hogy egy 
szakterületre (biológia) kb. 1400-1500, két továbbira 
(földrajz-földtud-környtan ill. matek) kb. 1000-1100, míg kettőre 
(fizika és kémia) kb. 400-500 hallgató jut. Ezek elég nagy eltérések.
Viszont felmerült az is, (nem mi voltunk ebben az elsők,) hogy lehetne 
külön szakterülete a környezettannak. Sokat vitatkoztunk rajta, érveket, 
ellenérveket sorakoztattunk fel mellette, végül arra jutottunk, hogy 
támogatjuk ezt az elképzelést. Azaz: legyen hat szakterülete a TTK 
HÖK-nek (a trióból így lesz duó: földrajz-földtud és külön környtan). 
Legyen egy környezettan szakterület, külön szacskóval és delegálásokkal 
a különböző hökös testületekbe.
Innen már egyszerű volt az, hogy a választásokon hogyan is alakuljanak a 
számok. Az eddigi választási rendszert kicsit meg kellene változtatni: 
minden szakterületről 5 (!) képviselő kerülhetne be (6*5=30) és a 
maradék tíz helyet pedig a már megszokott módon (részvételi arány) 
osztanánk szét. Nem tartottuk jónak azt, hogy tovább emeljük a 
képviselők számát, hiszen akkor már szinte kezelhetetlenül sok 
képviselőnk lenne (és nem mellesleg: a hallgatói létszámunk nem növekszik!).
A kétszakos tanárokat matekról és biológiáról átraknánk a másik 
szakjukhoz tartozó szakterületre, ez matekon nem sokat segít (kb. -100 
fő), biológián azért egy kicsit jobb lesz a helyzet (mindkét szakterület 
kb. 1000 fő körül fog mozogni). Ezeken kívül lesz még négy, kb. hasonló 
létszámmal (500 fő) rendelkező szakterület, a fizika, a 
földrajz-földtud, a kémia és a környtan. A két nagyobbal sajnos nem 
tudunk mit kezdeni, ők ennyien vannak és kész (ennyit vesznek fel ezekre 
a szakokra). Két szakterület összevonását (kémia és fizika) pedig remegő 
kézzel merem már csak leírni is.
A bizottságok alakulása: a választmány így tíz fős lenne, ez 
számmisztikailag aggályos, de nem káros (by Gabi), ugyanis a választmány 
egyszerű többséggel hozza döntéseit, ez ekkor hat főt jelentene. A saját 
bizottságaink egy fővel való kibővítését megoldhatónak látom (tcs, köb, 
szervező, stb.), viszont a környezettanos hallgatók kari szintű 
képviseletét még a kari, intézeti szintű testületeknél kellene elintézni 
(okosan).
Egyelőre ennyi, remélem, mindenki végigolvassa, és kifejti a véleményét!
Üdv
Sági Orsi

-- 
Üdvözlettel:

Sági Orsolya
ELTE TTK HÖK elnök
elnok at ttkhok.elte.hu





További információk a(z) ttkhok-kepviselok levelezőlistáról