[Kepviselok] cikk az alkuló kgy-ról

ELTE TTK HÖK elnök elnok at ttkhok.elte.hu
2006. Sze. 10., V, 11:07:28 CEST

Kedves Képviselők!

Tegnap délelőtt a haliban jártam és elkértem a készülő nyúz egy
példányát kinyomtatva a tördelőtől, Algitól. Átolvastam a cikkeket, és
döbbenten tapasztaltam, hogy a főszerkesztő, Karcsai Balázs tollából
született tudósítás a TTK HÖK alakuló küldöttgyűléséről túlságosan
szubjektív lett. Megpróbáltam elbeszélgetni erről Balázzsal, kiemeltem
azokat a részeket, amik szerintem vagy nem fedik teljesen a valóságot,
vagy elferdítik azt, vagy felesleges feltételezéseket tartalmaznak.
Ugyan több témát is felsoroltam, végül Balázs két apróbb helyesbítésre
vonatkozó kérésemet teljesítette (állítólag, ugyanis utána a cikket nem
láthattam). Beszélgetésünkkor arra kértem, hogy az általam kifogásolt
pontokon írja át a cikket, erre ő nem volt hajlandó. Megkérdezem, hogy
kész-e a kompromisszumra, erre ő azt válaszolta, hogy nem, a cikk vagy
az eredeti formájában jelenik meg, vagy két üres oldal lesz a helyén
(ugyanis a cikk két oldal terjedelmű). Ekkor kilátásba helyeztem, hogy
amennyiben nem írja át a cikket, úgy nem fog megjelenni a Nyúz szerdán.
Ugyan felajánlottam azt, hogy én írom át, kértem, hadd üljek oda a
géphez, (ugyanis ekkor az újság már be volt tördelve, ilyenkor már csak
gépen érdemes javítani) ez irányú kérésemet megtagadta, kilépett a
programból, kijelentkezett a gépről, a tördelőprogramban így már nem
volt lehetőségem javítani. A nap további részében álláspontját
fenntartotta (vagy az eredeti cikk vagy üres oldalak), továbbra sem volt
hajlandó semmilyen kompromisszumra, ezért kénytelen voltam én is
ragaszkodni az enyémhez: szerdán nem lesz Nyúz.
Azért döntöttem e megoldás mellett, mert úgy vélem, a cikk eredeti
formájában nem jelenhet meg, mert túlságosan szubjektív. És mivel még
időben szóltam erről és kértem a kijavítását, azt gondolom, megelőzhető
(lett volna) az, hogy megjelenésével helyesbítések sorát kelljen a
következő számban leközölni. A Tétékás Nyúzban elég ritkán van erre
példa, szeretném, ha ez a közeljövőben is így maradna. Másik és az
előzőnél jóval fontosabb érv: a hallgatók (ugye ők az olvasóközönségünk)
objektív tájékoztatása. Ez a cikk nem objektív; egy, a vezetőképzőn
részt vett ember szubjektív véleménye, tudósításként, a HÖK egyik
legfontosabb eseményéről semmiképpen nem állja meg a helyét. Harmadrészt
pedig lejáratja mind a HÖK-öt, mind a tisztségviselői gárdát (ugyan
idézni nem szeretnék, de ajánlom az első bekezdés végét elolvasni). Úgy
vélem, hogy önkritikát bármikor gyakorolhatunk, leírhatjuk a belső
konfliktusainkat is, (mint ahogyan azt meg is tettük az előző évben az
elnökhöz írt levél kapcsán,) ha azokat kulturált formában, objektíven,
és a cikkben szereplők jóváhagyásával tudjuk közölni (jelen esetben ez
utóbbi sem történt meg, amikor erre rákérdeztem Balázsnál, azt
válaszolta, azért nem, mert túl szubjektíven látjuk a dolgokat, ezért
nem kíváncsi például az én véleményemre sem).
És akkor most kicsit arról, miért is "vettem a bátorságot", hogy ezt
megtegyem. Az alapszabály kimondja, hogy a Tétékás Nyúz felelős kiadója
a TTK HÖK elnöke, most éppen én, és mint felelős kiadó, én vagyok
egyszemélyben felelős azért, ami az újságban megjelenik. Nem a
főszerkesztő és nem a szerkesztőség. Rajtam kérheti számon bárki azt, ha
valami nem az igazságnak, tényeknek megfelelően íródik le. És mint ilyen
személynek, úgy vélem, jogom van ahhoz, hogy egy cikkel kapcsolatban
észrevételeket, kéréseket fogalmazzak meg. Ezen kívül a Nyúznál elég
jelentős múlttal rendelkezem, az újságkészítés minden fázisában
dolgoztam már, három féléven keresztül voltam rovatvezető, illetve a
tavaszi cikkíró tanfolyamon konzulensként működtem közre. Elég nagy a
tapasztalatom az objektív újságírás terén, ezért vagyok teljesen biztos
a dolgomban.
A Tétékás Nyúz tehát várhatóan nem fog megjelenni szerdán. Hétfőre egy
választmányi ülést hívtam össze, ahol meg tudjuk beszélni ezt a dolgot,
és ha meg tudunk állapodni, akkor - a nyomdával való egyezkedéstől
függően - akár csütörtökön is megjelenhet az újság. Sajnálom, hogy így
alakult, én is el tudtam volna képzelni jobb hétvégi programot.

A cikk, amit csatolok, az „olvasott” (már látta egyszer
olvasószerkesztő), de a Balázs által még ki nem javított változat (két
kisebb kiigazítást tett a cikkben, kérésemre – mint ahogy a levelem
elején írtam). Fontosnak tartom megjegyezni, hogy nem írtam meg a
részletes kifogásaimat a cikkel kapcsolatban, szeretném, ha senkit sem
befolyásolnék a véleményalkotásban.

Kérek mindenkit, hogy olvassa el a cikket, megjegyzéseit, véleményét
pedig a képviselőlistán tegye közzé (ne magánban)!

További jó hétvégét!
Üdv
Sági Orsolya

Sági Orsolya