[Kepviselok] HKR VI-VII
Palkó Tamás
yeti at ttkhok.elte.hu
2007. Ápr. 24., K, 14:30:33 CEST
Vélemény az ELTE HKR VI. fejezetének módosításáról
Készítette: Palkó Tamás
Tisztelt Bizottság!
A Természettudományi Kar, valamint a Természettudományi Kar Hallgatói
Önkormányzat véleményét szeretném tolmácsolni.
A szabályzat ugyan gyors iramban készült, mégsem lehet azt mondani rá,
hogy teljesen kidolgozott, és nem rendez néhány olyan kérdést, amelyet
rendeznie kellene. Ilyen például a Rendelet (R) 4. § (4) pontjában
meghatározott mentesség kérdése. Ugyan ígéret van arra, hogy a VII.
fejezetben ez szerepel.
Az 5. § (h) pontjában, illetve a 6.§ (3) ab) alpontjában szerepel a
hallgatói juttatások és térítések nyilvántartási és kezelési
költségeinek finanszírozása. Nem világos, hogy ez a rész a R. melyik
paragrafusának következménye, valamint hogy ez az éves szinten
körülbelül 18 millió forint hogyan, és ki által lenne elköltve.
Amennyiben ez az egyetemi adminisztráció terhelésének kompenzációjára
jött létre, szeretnénk megjegyezni, hogy a Kari Ösztöndíjbizottságok
végzik a munka nagyobb részét, mind nyilvántartási, mind kezelési
szempontból, gyakorlatilag finanszírozás nélkül, tehát a kompenzáció
szétosztásakor ezt a tényt nagyban legyenek szívesek figyelembe venni.
UPDATE: A bizottság tájékozatása alapján a keret ETR fejlesztésre
valamint bérfejlesztésre menne.
A 6.§ (3)-ban esik szó a hallgatói ösztöndíj támogatás felosztásáról. Az
eddigi általános elv, amely a Karok specialitásait figyelembe véve
alakítja a százalékos elosztást, megszűnni látszik, indok nélkül. Egyes
karokon, mint például a Természettudományi karon a tanulmányi ösztöndíj
elég magas, hogy a hallgatókat ezzel ösztönözzük, most ez a TTK-n 14%-os
csorbát szenved, ami legalább 1 hónapnyi elvonást eredményez.
Elismerjük, hogy jön a FER, de a következő tanévben ez még nem lesz meg,
és az majd újabb kérdéseket fel fog vetni. Javasoljuk, hogy ezentúl is a
Karok határozzák meg az általuk kapott támogatás felosztását, a Kari
különös részekben, hiszen az általános résztől való eltérés ebben az
esetben igen problémás.
A 6.§ (6)-ban esik szó arról, hogy januártól a lakhatási támogatás
összege 70%-ról 60%-ra csökken. Mi indokolja a csökkentést?
UPDATE: kollégiumi férőhely bérlésére.
Több helyen szerepel a tervezetben a kötelező minimális szociális
támogatás kifejezés. Ez véleményünk szerint félreérthető, hiszen ez
inkább a mindenki számára kötelező támogatást értheti, ami már nincs a
szabályzatban. Javasoljuk hogy kevésbé félreérthető legyen a fogalmazás.
UPDATE: nem annyira lényeges.
A 7. §-ban van szó arról, hogy a Hallgatói Önkormányzat működésének
támogatása felett a EHÖK rendelkezik. Azt gondoljuk, hogy ennek
részletezésére van szükség, hogy az egyes karok információval
rendelkezzenek ennek az összegnek a sorsáról, az elosztásának módjáról,
valamint mivel ebben hallgatói jutalom is szerepel, az összeg
felosztásának elveiről.
A 9. § (1) pontja rendelkezik az intézményi szakmai, tudományos és
közéleti ösztöndíjak felosztásáról, itt szerepel két szám: 37% és 63%.
Milyen adatok alapján jelent meg a szabályzatban ez a két szám?
UPDATE: az elmúlt évek adatai alapján.
A 9.§ (5) pontja arról szól, hogy a kötelező minimális támogatást és az
alaptámogatást központilag kell kezelni, és elsőként kell kifizetni. A
központi kezelés szerintünk olyan terhet róna a központi
adminisztrációra, hogy az veszélyeztetné a többi hallgató (akik nem
részesülnek kötelező támogatásban) pályázását, mert eddigi
tapasztalataink szerint egy központi pályázat időtartama hiánypótlással
és elbírálással együtt kb. egy hónapot vesz igénybe, és a többi hallgató
számára csak ezután kezdődhetne meg a pályázat elbírálása --a pénzügyi
keretek összefonódása miatt. A karok eddig is végeztek rövid idő alatt
hasonló tevékenységet, azt javasoljuk, hogy ez továbbra is így legyen.
Az is aggodalomra ad okot, hogy az egyes karok esetleges speciális
helyzete nincsen figyelembe véve, így előfordulhatna, hogy egyes karok
mások kárára kapnának támogatást, ami eddig nem fordulhatott elő.
Javasoljuk, hogy ez a jövőben se fordulhasson elő.
A 11.§ (4) pontjában szerepel, hogy a támogatások összegét úgy kell
meghatározni, hogy az 100-zal osztható legyen. Mi indokolja ezt az évek
óta létező, ám csak pusztán bürokratikusnak tűnő szabály megtartását?
A 11. § (8) pontjában szerepel, hogy az utalásoknak a R. szerint kell
történnie. Az elmúlt évek sok példája mutatja, hogy ebben sok a késés.
Javasoljuk szankciók bevezetését, amennyiben bármelyik szereplő
intézkedése késedelmes.
A 29.§-ban, a hallgatói jutalom kiosztásának módja szerepel. Ebben a
rektor és az EHÖK elnöke dönt. Tudomásom szerint elég sok alkalommal
történik ilyen jogcímű kifizetés az egyetemen. Az eddigi gyakorlat, hogy
a kar vezetője és a kari hallgatói önkormányzat elnöke dönt szerintünk
tartható lenne, és nem terhelné le az egyetemi vezetést.
Kérem, hogy a bizottság vegye figyelembe ezeket a megállapításokat, a
hozzájuk tartozó indoklásokkal.
Palkó Tamás
További információk a(z) ttkhok-kepviselok levelezőlistáról