[Kepviselok] magyarazat a kesesre

foszerkeszto at ttkhok.elte.hu foszerkeszto at ttkhok.elte.hu
2007. Ápr. 26., Cs, 10:57:29 CEST

Kedves szerkesztőség, tisztelt képviselők!

A Nyúz tegnapi meg nem jelenésének immár konkrét okai:

Kedden kért egy módosítást a nyomda, amit meg is tettünk. Ettől még nem
késett volna a megjelenés. A színes képeket kellett szürkeként újra
betenni, hogy kinyomtatva ne fekete foltokat kapjunk, mint az utóbbi két
számban. Mint kiderült, az utóbbi két szám azért lett olyan sötét, mert az
"új" gépre átköltözve a tördelőprogramnál bizonyos beállításokat nem
tettünk meg. Azt hiszem itt akkor kereshetnénk bűnbakot, ha lenne olyan
tördelőnk, vagy vezetőszerkesztőnk, aki nem az utóbbi két hónapban kezdett
volna bele az újságkészítés megtanulásába.

Szóval Szász Andrej kedden megoldotta a feladatot, PS formátumban, ahogy
szoktuk, újra elküldte a nyomdának az anyagot.
A PS-sel az volt a baj, hogy volt valami font, amivel nem tudott mit
kezdeni a nyomda. Ezért kértek PDF-et, szerdán délelőtt 10-kor.

Idők: KEDDEN 10-kor szóltak a nyomdából, hogy szürke képekkel küldjük újra
a Nyúzt. Nem találtam embert, mint írtam, Szász Andrej tudta megcsinálni,
de csak déltől tudott nekiállni. Kedden kb. 16.00-kor ért fel a PS, amit
Andrej indítt útnak. 18.00-ig dolgoznak a telefonosok, és mivel négy és
hat között nem értek el a nyomdászok a problémás oldalig (ahol fonthiba
volt), nyilván nem tudtak kedden értesíteni minket, hogy újra kell
küldenünk a fájlt, ezúttal PDF-ben.
SZERDÁN reggel 10-kor, amikor nyitnak, felhívtak, hogy minden okés, csak
az egyik oldalon az egyik fonttal baj van. Ez az, amit nem értek, hiszen
hétfőn is a PS fájlnak estek neki, mégsem volt gebasz.

Szerdán tehát a nyomda egyből hívott: 10-kor. Én egyből elkezdtem keresni
embert, és mondtam a nyomdának, hogy délnél korábban nem tudjuk megoldani
a problémát. 12.15 körül töltötte fel Boldizsár Márton a pdf-et, amivel
meg az volt a baj, hogy nem hagyott kifutót (ráhagyás a széleken).
Innentől csúsztunk bazi nagyot: kettőkor volt a következő feltöltés, ami
gyakorlatilag fölösleges volt, mert nem sikerült a széleket megoldani,
majd végül négykor az utolsó feltöltés, a jó.

Így történt.

Másfelől: mivel a PS-sel másodszor szívtunk fonthiba miatt, megkérdeztem a
nyomdászt, hogy mi lenne, ha innentől fogva PDF-ben küldenénk. Azt mondta,
semmi akadálya, ha indesignos gép előtt ülök, hívjam fel, aztán
elmagyarázza, milyen beállításokkal legyen mentve a PDF. Ez ma remélem meg
is fog történni.

Felelősöket nem hinném, hogy meg lehet jelölni az ügyben. Mint
főszerkesztő, minden tőlem telhetőt (telefonálgatás) megtettem. Tegnap
látszódott, hogy mennyi embert sikerült a Nyúz "felsővezetésébe" bevonni,
hogy egy ember távolléte nem okoz megoldhatatlan problémát, mindig akad
valaki, aki helyettesíteni tudja a főszerkesztőt. (Kétnapos
terepgyakorlaton voltam Győrben)
Kristóf Krizanta volt a vezetőszerkesztője a most csúszott számnak, de a
hétvégi szerkesztés során a zilált munkakörülmények ellenére mindenben a
szokott módon járt el: ordas hibát nem vétett. Nem hinném tehát, hogy
őrajta múlott a csúszás.
Simó Zsófa volt a tördelőszerkesztő, aki talán azzal "vádolható", hogy
extrém betűtípust használt az egyik oldalon, viszont eleinte ebből nem
volt gond, csak a képek sötétségével, tehát a vád ejtve. A képek a
szerkesztés során végrehajtott nyomtatásokkor nem voltak sötétek. A
probléma a végső műveletnél lépett fel (immár harmadik alkalommal): a
fájlba nyomtatásnál. Mivel az eddigi tördelőgépünk meghalt, a nyomtatási
beállításokat újra meg kellett volna adni, csakhogy a fene gondolta volna,
hogy eddig nem alapbeállítással nyomtattuk fájlba. Erre a főszerkesztő
gondolhatott volna, de a csúszáshoz ennek semmi köze, csupán az esztétikai
hibákhoz.

A csúszás okozója tehát senki, bármilyen hülyén is hangzik. Sőt, köszönet
Boldizsár Mártonnak, Mécs Annának, Pálszabó Krisztiánnak, Simó Zsófiának
és Szász Andrejnek, hogy együttműködtek, és végrehajtották a kéréseket.
Nélkülük még többet csúszott volna a megjelenés. Hozzátenném továbbá, hogy
a nyomda nagyon korrekt volt, és készséges. Eleve szóltak, hogy megint
sötét a Nyúz. Ha nem szólnak, nem csúszunk, de újra randa lett volna a
hetilapunk.

Sudár István
Tétékás Nyúz,
főszerkesztő