[Kepviselok] további kérdések - Palkó Tamás válasza

Palkó Tamás yeti at ttkhok.elte.hu
2007. Jún. 9., Szo, 18:09:48 CEST

csanna at ttkhok.elte.hu írta:
> Sziasztok!
>
> A pályázatokkal kapcsolatban nekem egy-két dologgal kapcsolatban
> hiányérzetem volt. Nem kaptam választ arra, hogy a FER-ről mi a
> véleményetek, szerintetek mit kellene a HÖK-nek képviselnie ezzel
> kapcsolatban a hallgatók, illetve az EHÖK, a Szenátus felé. Mit
> kommunikálna az általatok vezetett Önkormányzat a TTK-sok irányába egy
> népszavazás esetén?

Sziasztok!
A Fejlesztési részhozzájárulás bevezetés ugye jelen esetben törvényi
előírás. A fizetésre először 2008. szeptemberében kerülne sor,
elsősorban azt kell kommunikálni, hogy nem mostantól kell fizetni (pl.
Kari Tanács után az oktatókat is ilyen jellegű hozzászólással kellett
nyugtatni). A személyes véleményem az, hogy a felsőoktatás
finanszírozását teljes egészében kell megváltoztatni ahhoz, hogy a
"tandíj"-nak értelme legyen. Ugyanis ha a hallgatónak fizetnie kell, és
fejlesztési részhozzájárulás címen kell fizetnie, akkor a pénzéért kapja
meg a fejlesztéseket. És ez az ELTE-n egyelőre nem látszik úgy, hogy
2008-tól az eddigi problémák (dologi keret, bérkeret) látványosan
megjavulnának. És ez a normatív finanszírozás műve. Hogy egy matekos
(akinek lényegében tábla és kréta kell), és egy biológus (akinek
rengeteg eszközre van szüksége) ugyanannyi fejpénzt kapjon az államtól.

Mit kell kommunikálni? Azt, hogy a FER fizetése változásokkal, pozitív
változásokkal fog várhatóan járni. El kell oszlatni a mindenféle
tévhiteket, hogy ez X, Y zsebébe vándorol, és a politikát megpróbálni
teljesen kihagyni.

Mit kell képviselni? Ha nagyon diplomatikusan akarnék fogalmazni, akkor
a küldöttgyűlés véleményét. És itt jön az be, hogy meg kell ismerni a
hallgatók véleményét, azokét, akik ezt fizetni fogják. És ha az ő
véleményük eltér a mi véleményünktől, akkor át kell az egészet gondolni.
Ha tényleg igaz, amit a Balázs írt, akkor lehet, hogy támogatnunk
kell... A személyes véleményem ebben a kérdésben csupán egy álláspont
lesz a többi között, itt különösen fontos, hogy az összes vélemény
ismeretében hozzuk meg a döntést.

A népszavazás viszont főként politikai kérdés. Itt a TTK HÖK-nek a
tények ismertetésén túl nem szabad másba belemennie. De ezzel is
vigyázni kell, okulni kell a tavalyi tüntetés körüli hercehurcára, stb.
> Én úgy éreztem, hogy az előző évben sok problémához és kisebb
> hatékonysághoz vezetett az, hogy a HÖK-nek nem volt átgondolt koncepciója,
> egyértelmű véleménye sok kérdésben.
Ez egyébként néha az eljárásrendből fakad, hogy az ülés előtt
találkozunk a véleménnyel, nincs idő átgondolni. Erre lenne jó az
ülésterv, illetve az év eleji stratégiai megbeszélések. Ennek ellenére
úgy gondolom, hogy sokszor jó is lehet, hogy nincs egységes vélemény -
anno a "frakciószavazás" sem kerülhetett be az Alapszabályba.
> A sokféle nézőpont, vélemény habár
> előnyére is válhat az Önkormányzatnak, ám ahhoz is vezethet, hogy kioltják
> egymást az akaratok és nincs előremozdulás. Szerintem nagyon fontos már
> szeptember előtt határozottan állást foglalni azzal kapcsolatban, hogy
> kiknek is az érdekeit képviseljük. Nyílván a hallgatókét, de kérdés, hogy
> a sokat bukdácsoló, csúszó többséget, vagy a mintatanterv szerint haladó
> "kisebbséget" akarjuk-e inkább támogatni. (persze lehet, hogy rosszul
> látom a többség-kisebbség arányt)

Itt egyértelmű a kérdés, az összes hallgatót akarjuk képviselni. A
mintatanterv szerint haladóknak kevesebb problémájuk van, és a
szabályzatokat sem úgy írják általában, hogy nekik rossz legyen. Persze
adódnak olyanok is, mint pl. a rangsorolásos jelentkezés. A FER
bevezetésével elképzelhető, hogy a hallgatók több erőfeszítést tesznek
majd a tanulás irányába, mint most, így lehet, hogy néhány éven belül ez
nem lesz akkora probléma, mint most.

> És szerintetek mennyire fontos, hogy az általatok megpályázott posztra ?
> ami lényegében a legreprezentatívabb szerep a HÖK-ben ? olyan valaki
> kerüljön, aki személyével is képviselni tudja az ezirányú álláspontunkat?

Az elnök személye olyan, hogy a legfőbb fórumokon (EHÖK, Szenátus)
egyedül képviseli a TTK-s hallgatókat, ezért szükséges, hogy olyan
személy kerüljön a posztra, aki meg tud felelni a küldöttgyűlés azon
elvárásainak, hogy képviselje őket. A HÖK elnökének lényegében ez az
egyik fő feladata, ha ennek nem tud, vagy nem akar eleget tenni, a
küldöttgyűlésen múlik, hogy meddig lesz elnök.
> A két elnökjelölt elképzelései ezekben a kérdésben mennyire különböznek?

Szerintem lényeges különbség nincs.
> Fontos a döntésünknél, hogy melyikőtök hogy látja ezeket a kérdéseket!

Köszönöm a kérdéseket, és remélem lesznek még.
Palkó Tamás