[Kepviselok] kit képviselünk

Jánosi Attila attila at ttkhok.elte.hu
2007. Jún. 11., H, 08:21:01 CEST

Üdv!

> Tehát a közepes tanulók érdekeit képviseljük?
Ezt írtam volna?
(Feltéve ha az osztályzás
> [...]
> szimpatikus, hogy nagy problémákat próbáltok megoldani.
>
> Egy felelősen gondolkodó képviselőnek, vezetőnek nem az "arany
> középutat", nem a bukdácsoló hallgatókat, és nem az kisebbséget, az
> elitet kell képviselnie, hanem a minőséget. Ha a minőség a gyengébben
> teljesítők miatt romlik, akkor tőlük meg kell válni. Ha minőségromlás
> ellensúlyozható, a tömegképzés anyagi fedezettel kompenzálható, akkor a
> gyengébben teljesítőkkel ez meg kell fizettetni (kreditújrafelvételi
> díj, tandíj stb).
>
> Megválasztásomkor amúgy ezekre a kérdésekre részletesen kitértem. De úgy

Én is egyetértek abban, hogy az Egyetemen azt kell előnyben részesíteni,
aki jobban tanul, szorgalmas és tehetséges. Ebben nincs is hiba, őket
képviseli z egyetem, őket támogatják a szabályzatok, mint pl. a HKR.
Szerintem igenis lehetnek olyan tehetséges tanulók, akik bizonyos okok
miatt megbuknak valamiből - egyes szakokon ez egyáltalán nem ritka dolog,
és nem kell említenem a tanárok személyre szabott kedvességeit sem stb...

Úgy vélem tehát, hogy azon hallgatókat, akik valami miatt egyszer
megbotlottak nem kell teljesen lehetetlen helyzetbe hozni azzal, hogy  még
az esélyt is elvesszük tőlük a felzárkózásra.

Vegyük példának a rangsorolásos jelentkezés ügyét. Amikor először
meghallottam a KGy-n nagyon szímpatikus ötletnek tűnt, de csak addig amíg
belegondoltam, hogy mit is jelent ez. Olyannyira hátrányba kerülnek a
bukott felsőbbévesek, hogy a lemaradásukat szinte soha nem fogják tudni
behozni. És ami a legironikusabb az egészben, hogy a rangsorolás rendszere
az Egyetem segítő kezdeményezése a bukottaknak, és ki fordítja ezt
ellenük? - mi..., a hallgatótársai. Semmi szükségük a mintatanterv szerint
haladóknak ilyen fajta pozitív diszkriminálásra, segíti őket pl. az
órarend összeállítása.

Máskülönben pedig ez elvi kérdés is szerintem. Nem mi döntjük el, hogy kit
képviselünk, mert ez világos: minden olyan hallgatót képviselni kell, aki
az Önkormányzat tagja - ennek definiciója pedig benne van az
Alapszabályban. Milyen jogon emeljük ki a jobb hallgatókat ebből a sorból?
Az arany középutat nem a hallgatók számtani közepeként értettem, hanem az
érdekeik közötti lavírozásra (ez nem szép szó, de nem jutott jobb
eszembe): a rosszabb tanuló érdeke, hogy lediplomázzon (ez persze mindenki
érdeke, de őt nyilván hátráltatják), a jó tanulóé pedig, h a rosszak
kibukjanak (méghozzá minél előbb): Ez a két érdek pedig számomra
ellentétesnek tűnik, ezek között kell megtalálni szerintem az "arany
középszert", hogy mindenkit egyformán tudjunk képviselni.

(Amúgy belátom, hogy ez nagy, meg filozófiai kérdés, de mint az előbb is
hoztam a példát, azért vannak neki gyakorlati vonatkozásai is.)

Üdvözlettel,
Jánosi Attila