[Kepviselok] főszerk pályázat - válaszok Atesznak

Mécs Anna csanna at ttkhok.elte.hu
2007. Jún. 21., Cs, 23:29:23 CEST

Sziasztok!

Köszi Att a kérdéseket, íme a válaszok:

> [Szerkesztő véleménye]
> Valóban úgy gondolod, hogy szerencsés, ha a szerkesztő személyes
véleményt
> fűz az  írásához? Én úgy gondolom ez a politikai újságírásban jellemző,
ugyan „elevenebbé teszi a cikket, de lehet túl sok veszéllyel jár
(pl. túl kemény, valakit bántó, vagy HÖK diplomácia szempontjából nem
szerencsés véleményt fogalmaz meg). Ezt hogyan küszöbölnéd ki?

Ha nem szélsőséges, bántó és ártalmas az a vélemény, hanem építő jellegű,
akkor szerintem színesíti és olvasmányosabbá teszi a cikket, így ilyen
esetben támogatom. És arra, hogy legfeljebb efféle véleménynek legyen
helye az újságbanban, nyilván törekedni fogunk. Lehetőleg minél hamarabb
elküldik majd a kényesebb cikkeket a szerzők mind a főszekrkesztőnek, mind
pedig annak, akitől az információkat szerezte, vagy aki a "felelőse" az
adott eseménynek, amelyről tudósított. Így többen is átnézik a megjelenése
előtt, és ellenőrzik azt. Ráadásul szerkesztésnél az olvasószerkesztőknek
is van vétójoga olyan szinten, hogy ha valamit nem tartanak
leközölhetőnek, akkor azt jelzik, és egyeztetve (ha elérhető) a cikkíróval
és a szerkesztésen résztvevő többi munkatárssal átírjuk. Szerintem ennyi
ellenőrzés éppen elég ahhoz, hogy kiküszöböljük a romboló
megnyilvánulásokat. És természetesen, ha nagyon érzékeny témában íródott
cikkről van szó, akkor az elnök véleményét is kikérjük róla, így abszolút
elkerülhető, hogy iylen jellegű gond legyen.

> Hadd kekeckedjek  ez azt jelenti, hogy a baráti kört ismerősöket
bevonjuk újságírni? Nem írtál egyéb alternatívát (pl plakátolás), hogy
hogyan toboroznátok új tagokat. Szerintem a létszám növelhető volna, ha
az
> újságírástért valamivel nagyobb juttatás járna (ez azon kevés dolgok
egyike amiért úgy gondolom fizetés, jár. Erről mi a véleményed?
> Alternatívák?
Kicsit félreérthetően fogalmaztam, és csak a nyári előkészületekkel,
bevonásokkal kapcsolatban írtam. A szünet alatt is megpróbálnám
valamelyest építeni a csapatot, új tagokat bevonni, ami persze nem
egyszerű. Természetesen nem a barátaimmal akarom megtöltetni az újságot:),
de ha közöttük akad olyan, aki szívesen nyúzozna, és alkalmas is rá, akkor
őt mindenképpen buzdítani fogom. Igazából nyáron esetleg egy-két
e-maillel, vagy más TTK-sok megkérdezésével lehetne kutatni, hogy ki
"bevonható" az újság készítésébe. Illetve a Gólyanyúzban hirdetném (én is
az ott megjelenő hirdetésre jelentkeztem egy éve:), vagy akár a
gólyatáborokban puhatolóznék, hogy kinek lenne ehhez kedve, megpróbálnám
lelkesíteni az embereknek.
A toborzás a tanév folyamán pedig egy másik kérdés. A plakátolás nem
hinném, hogy célravezető lenne, szerintem szinte semennyi eredményt nem
produkálna. A Nyúzban megjelenő "munkatársakat keresünk" hirdetéseket
lehetne úgy kipofozni, hogy valóban figyelemfelkeltőek legyenek, így talán
növelhetnénk a hatékonyságukat.
A fizetéseket nem hinném, hogy növelni kellene. Így is rengeteg pénz megy
el a Nyúzra, és olyan mértékben úgyse tudnánk növelni a juttatásokat, hogy
aki eddig azért nem jött, mert kevésnek tartotta, az a növelés után jönne.
Szerintem ahhoz képest, hogy közéleti tevékenységről van szó, egész
rendesen kifizetődnek a cikkek. Habár persze egy hétvégi szerkesztésért
járó pénzt nem lehet órabérben számolni, vagy akár más fizetésekkel
összehasonlítani, de zsebpénznek és motivációnak éppen elég. Esetleg azt
lehetne hangsúlyozni a toborzásnál, hogy egyáltalán jár ezért valamennyi
fizetség, hiszen sokan szerintem ezzel sincsenek tisztában.

> [különszám- „a többi oldal színétől eltérő (újra)papírra
> nyomtatva.”]
> Mint jó környezettudós, abszolút támogatom. De miért nem kerül az egész
újság újrahasznosított papírra, ha a nyomdánál van rá lehetőség?

Köszi Balázs a választ, elnézést a pontatlanságért.

> [Tudományos cikkírás]
> Erről nem ejtettél szót – született két (vagy több) korántsem
jónak
> nevezhető írás az elmúlt hónapokban. Tudományos cikkírásra mindenképp
szükség van, hogyan kívánod ezt a hiányt pótolni? Milyen célok, elvek
mentén? Mennyire emészthető formában?

Igen, sokszor nem használtuk ki rendesen a TTT
(Természet-Tudomány-Technika rovat) nyújtotta lehetőségeket, és sokkal
izgalmasabban is meg lehetett volna tölteni azt az oldalt. De ennek a
hibának az volt az oka, hogy a Pityunak menet közben át kellett vennie a
főszerkesztőséget, így a rovatvezetésre kevesebb energiája maradt. Viszont
jövőre ez nem így lesz, hanem már előre gondolkodva, alaposabban átgondolt
"rovattervvel" állunk neki a TTT cikkeknek, így várhatóan szinvonalasabb
írások érkeznek majd. Az emészthetőség továbbra is fő szempont lesz,
szerintem egy jó TTT jellemzője, hogy abszolút közérthető, jól felépített,
érezhető a cikkíró jártassága a témában, és széles rétegek figyelmét
felkeltő kérdéseket tárgyal.

> [Blog nyitás]
> A végére tartogattam a kedvenc kérdésem: kívánsz-e önálló
privát-közéleti
Mindenképpen, a http://hokfika.blog.hu címen lesz elérhető:)

> Várom a válaszokat!
> Att