[Kepviselok] beszámoló - elnök

ELTE TTK HÖK Elnök elnok at ttkhok.elte.hu
2007. Sze. 22., Szo, 18:02:29 CEST

Elnöki beszámoló 2007 július - 2007 szeptember

Az alakuló küldöttgyűlésen elmondottakhoz híven beszámolómat nem
kronológikusan, vagy felsorolás szinten írom meg, hanem
"project-jellegűen", egy-egy feladatra, problémára koncentrálva. Ahogy
azt nyáron említettem, ebben a rövid időszakban, ami azóta eltelt,
számos tennivalónk, megoldandó feladatunk akadt. Ezeket témakörönként
sorolom föl, figyelmbe véve a már megoldott és a még rendezésre szoruló
kérdéseket.

EHÖK vezetőképző
Adós maradtam egy beígért beszámolóval és értékeléssel, de az idő
előrehaladtával megfelelőbbnek látom ezen beszámoló keretében ennek
eleget tenni.
Összességében igen pozitív eredménnyel zárult az a hét, amit
Sarlóspusztán töltöttünk a tisztségviselőkkel és néhány képviselővel. A
szakmai munka az elnökségi szekcióban megfelelő volt: számtalan
fölmerült koncepcionális elv a karok és az EHÖK közti együttműködésben
bekerült Cseszreg Tamás EHÖK-elnöki programjába is.
Előadást tartottam a TTK HÖK-ről, kiemeltem fő erősségeinket: a
demokratikus működést (a KGY "mindenhatósága"), a nyitottságot
(levelezőlista, beszámolók és emlékeztetők a honlapon), a tájékoztatást
(Nyúz), a szolgáltatásokat (Alapítvány) és a szakmai szervezeteket
(Mafihe, Környezettudományi Klub, EBiHal) valamint a Mentorrendszert.
Látogatást tett a vezetőképzőn a rektor és az egyetemvezetés, ahol
szembesült a HÖK-kel felmerült problémákkal az együttműködésben, kemény
kérdésekre kellett választ adnia.
Közösségi szempontból és a kapcsolati tőkét tekintve hatalmas
előrelépést értünk el a vezetőképzőn. A sajtót leszámítva minden
szekcióból pozitív visszajelzéseket halottam, a korábbi
elszigeteltségünknek nyoma sem volt. Az általunk rendezett vetélkedő a
rossz idő ellenére nagy sikert aratottt, külön köszönet érdemli a
szervezőit.
Köszönetet szeretnék itt mondani minden részvevőnek azért, mert ott volt
és főleg azért, mert aktívan és építő jelleggel vett részt a programokon.
Saját tevékenységemből kiemelném, hogy itt nyílt először lehetőségem
együtt dolgozni frissen megválasztott HÖK-elnökökkel.

Tanárképzés
A nyarat a tanári mesterszak elfogadtatása fűszerezte. Véleményem
szerint mind az eljárás rendje, mind az anyag szakmai tartalma
kifogásolható. Noha sürgetővé vált a tanári szak véglegesítése
(alapítása és indítása), a nyári Szenátuson a beterjesztő által
hangoztatott és kiemelt hosszas egyeztetések létét vagy eredményeit nem
láttam az anyagban. A szakindítási anyag része lett egy "Preambulum",
amely számomra érthetetlen módon tartalmaz olyan részeket, amely nem
szakmai anyag, hanem pl. a forráselosztásra vonatkozik. Karunk tanácsa
és a TTK szenátusi képviselete sikertelen próbálkozást tett ennek
eltávolítására az anyagból, illetve több ponton módosítására. Ezek közül
kiemelendő a forráselosztás azon eleme, miszerint a költségigényes
képzések (pl a TTK-s szakok) külön forrásának elmaradása esetén az
egyharmad-egyharmados felosztás (az érintett karok közt) felülvizsgálata.
A tanárképzés további problémája a szakmai modulokhoz tartozó kreditek
csökkenése és az eltérő bölcsész és természettudományi modulokhoz
tartozó kreditszámok.

Gólyatábor
Vendégként töltöttem egy estét a matematika alapszak gólyatáborában.
Karunk legnagyobb, legnagyobb hagyománokra visszatekintő gólyatáborában
Bódvarákón, a Geo-Bio gólyatáborban főszervezőként vettem részt. A
hallgatói önkormányzat szempontjából kieleném, hogy meghívott vendégünk
volt a rektor, az újonnan megválasztott oktatási dékánhelyettes, a
tudományos dékánhelyettes, a biológiai intézet igazgatója és egy szakos
oktató, akik előadásokat tartottak, majd egy ebéddel egybekötött
beszélgetésenen vettek részt.
Elismerést kaptunk, mint szervezők a táborért és mint hallgatói
önkormányzat a magasfokú szakmaiságért, hitelességért és a hallgatókért
végzett munkánkért, törekvésünkért.

Pedagogikum
Tovább folyik az egyeztetés és tárgyalások sora a nyár elején el nem
fogadott projectről. Karunk tanácsa tárgyalta a szeptemberi ülésen,
amleyet megelőzött egy Választmányi ülés, több intézeti tanács és
egyeztetések az intézetigazgatókkal. Önkormányzatunk álláspontját a
korábbi anyagok, kari tanácsi vélemény és az intézetek álláspontjait
figyelembe véve alakította ki javaslatomra.
A korábbi anyagokban kifogásolt elem, az egyetemünk szerkezetétől való
idegenség, oda nem illés és a beterjesztés azon gyengesége, hogy a
szabályzatokba nem illeszkedik, az új beterjesztésben részint megoldásra
került. Szakmailag a koncepció nagy ívű, előremutató. Lehetőséget kínál
a tanár- és tanítóképző, pedagóiával foglalkozó karok együttműködésének.
Hallgatói szempontból ez az együttműködés gyümölcsöző lehet (doktori
képzések, áthallgatások lehetősége valamint a gyógypedagógia
térnyerése). Ugyanakkor TTK és BTK több szempontból mellőzött az
anyagban, jóllehet, a tanárképzés szakmai (nem pedagógiai) része ezeken
a karokon folyik.
Szerkezeti szempontból előremutató és támogatandó törekvés az, hogy az
egyetem és az érintett karok hosszútávú anyagi problémáit kívánja
megoldani, teszi viszont ezt úgy, hogy egy szerkezetidegen struktúrát
vezet be, meghagyva e mellett a jelenlegi szenátusi képviseletet.
Aggodalomra ad okot, és nem kielégítő megoldás, hogy az egyik érintett
kar (a GyFK) a koncepciót elutasítja.
A fentieket figyelmbe véve önkormányzatunk arra az álláspontra jutott,
hogy a koncepció összességében a TTK-nak jó lehet, a TTK-s hallgatók (és
hosszútávon, koncepcionális szempontból a többi hallgató is)
profitálhatnak abból, hogy elmozdulás történi a - véleményünk szerint -
eddigi rossz forráselosztási gyakorlatból. Ennek módja azonban még
csiszolásra szorul.
Aggályosnak tartjuk viszont a tárgyalások rendjét: nehézzé és
bizonytalanná teszi a véleményalkotást az, hogy a kari vélemény későn
került kézhez, nem imsert a GyFK reagálása és az ezek hatására történt
változások. Ebben igazol minket az a tény is, hogy az anyagot tárgyaló
szenátusi ülést elhalasztotta az egyetem vezetése.
A szeptemberi kari tanácsi ülésen, csatlakozva a kémiai intézet és a
biológia intézet igazgatójának álláspontjához, meghallgatva az ülésen
elhangzott rektori véleményt is, önkormányzatunk nevében tettem
javaslatot a kari álláspont módosítására, amely a kategórikus nem
helyett, egy megengedő helyzetbe kerül a Pedagokium alapításával
kapcsolatban. Javaslatom a kar tanácsa kis többséggel elfogadta,
ugyanakkor szem előtt tartva az eddig megfogalmazott kritikákat, különös
tekintettel a szenátusi képviseleti arányra, amleynek legnagyobb szerepe
az egyetem költségvetésének megalkotásakor van.
A Pedagogikum ilyen formájú alapítása így még közel sem tekinthető
bizonyosnak, az egyeztetések, alternatív javaslatok (hosszútávú
koncepcionális és részkérdéseket érintő jelleggel is) tovább születnek,
akár véleményformáló, változtató  erővel.

EHÖK elnökválasztás
Az elnökválasztással éreztem úgy, hogy beérett az a munka, amit az
elmúlt majd egy évben végeztem, végeztünk az önkormányzatban. Egyrészről
sikerült a késbb megválasztott elnökjelölttel, csapatával és egyébként
az EHÖK elnökséggel egy olyan jó munkakkapcsolatot kialakítani, ami a
TTK HÖK,  TTK-s hallgatók javát, érdekeit szolgálja. Az elnöki program
kialakításban, céljainak megfogalmazásában, az egységben ott van a
sokszínűség is. Önkormányzatunk sokszor eltérő, olykor markánsan más
véleménye, álláspontjka meg tud jelenni az egyetemen belül, teret kapnak
javaslataink, véleményünket figyelmbe veszik. Ez eredményezhette azt,
hogy három év után egy olyan elnökjelöltet tudtunk állítani, aki mögé
mind anyolc kar be tudott állni ("Még a TTK HÖK is...").

Tájékoztatás
Előadásokat tartottam a beiratkozáson.
Cikkeket írtam és néztem át a Nyúzba, interjút adtam, e-mailekre
válaszoltam.
Megírtam ezt a beszámolót.

Rendezvények
Szerepem ezen a területen inkább háttérmunka jellegű volt. Rendben
lezajlott az EFOTT, sajnos az itt elveszett tárgyakat pótolni kellett,
tanulság a történtekből viszont az, hogy a raktár működése
felülvizsgálatra, állapota rendezésre szorul.
Az első Egyetemi Napokon résztvettem. Szerdán főleg résztvettem. Kedden
fociztam, rosszul. Köszönöm az ajándékokat, csütörtökön.

Közösségépítés
Vannak még elmaradásaink a téren (kiadvány), de elkezdtünk egy nagyon jó
programsorozatot (Összetartás), amiben a jövőben nagyobb szerepet fogok
vállalni (pl kirándulás-szervezés).
Összességében (az EHÖK vezetőképzőről írtakat is figyelmebe véve) a
nyáron elindult folymat megfelelő irányba halad.

Napi működés
Minden ülésen részt vettem, kivéve egy EHÖK elnökségin, amiről nem
kaptam emlékeztetőt, illetve ha nem tudttam megjelenni ütközés miatt,
gondoskodtam helyettesítésemről, vagy egy alkalommal (kari TB)
álláspontomat ismertettem a hallgatói képviselettel, az anyagokat
véleményeztem).
Az e-mailekre mindig válaszoltam.
Fogadóórámat még nem tudtam meghirdetni, mivel órarendem nem végleges.

--
Szenes Áron
elnök