[Kepviselok] Mentortervezet

Bosnyák András bosi at ttkhok.elte.hu
2008. Feb. 20., Sze, 20:58:23 CET

Üdv!

Hadd fogalmazzak meg némi kritikát az anyaggal kapcsolatban.

> Talán a legnagyobb újítás az lenne, hogy a mentorok
> létszámát a 2/3-ára, körülbelül 60 főre csökkentenénk. Ennek több oka is
> van: legfőbb célunk ebben a félévben a közösségépítés. Minél kisebb
> létszámú egy csoport, annál könnyebbel lehet ezt megvalósítani. Ezzel
> párhuzamosan viszont nő az egy mentorra jutó gólyák száma.

Abszolúte nem értem a célt ezzel a tervvel. Teljesen igazatok van a kisebb
létszámú csoportok és a közösségépítés kapcsolatáról, de nem értem miért
célunk, hogy a kevesebb (60 fő) mentor egymással jobb kapcsolatban legyen,
jobb közösséget alkosson, miközben ennek hatására az egy főre jutó gólyák
száma nő. Hiszen ez esetben a gólyacsoportok lesznek nagyobb létszámúak,
azaz az elvet követve nehezebben lesz megvalósítható az, hogy ők
alkossanak majd közösséget, legalábbis a mentorcsoporton belül.

Én eddig azt hittem, hogy az ő egyetemi életük támogatása a cél, ami
egyrészt szerintem jobban megvalósítható, ha nem 40 emberre figyel az az
egy mentor, másrészt célunk az is, hogy kezdettől fogva nyújtsunk nekik
egy magot, ami köré kialakulhatnak közösségek. Ezt pedig épp megnehezíteni
igyekszünk a tervezet ezen pontjával.

Egyszerűen nem látom át, hogy milyen nagyobb előnnyel járna a mentorok
egymás közötti jobb közössége, ha ez a következménye a gólyákra nézve. Nem
akarok megsérteni senkit, de ha felsőbb évesekkel akarok jobb kapcsolatban
lenni, akkor nem mentornak megyek, hanem máshogy igyekszem csillapítani
ezt a vágyat...

A mentori feladat nem olyan, amihez iszonyatos összefogás, véd- és
dacszövetség kéne, épp elég, ha a saját szakterületi mentortársaival
megvan az ember, hisz ők kapnak hasonló kérdéseket, találkoznak hasonló
problémákkal, mert azért a gólyák kérdéseinek nagy része szerintem inkább
a szakspecifikus kategóriába tartozik.

> Az idei évben volt jó pár olyan mentor, aki a saját csoportján felül más
> elsőévest is segített. Így akadt, aki több mint 30 gólyával
> foglalkozott, és tette mindezt különösebb erőfeszítés nélkül, sőt örült,
> ha segíthetett. Ha a jövőben ilyen mentalitású felsőbbévesekből tudjuk
> felépíteni a mentorrendszert, akkor rendkívül sikeresnek érezhetjük
> magunkat.

Egyszerűen nem értem az indoklást. Attól, hogy volt idén olyan mentor, aki
képes volt többekkel is törődni, mint akiket rábíztak, attól miért kéne
mindenkit kötelezni, hogy váljon ilyenné, illetve miért kéne csak ilyen
mentalitású embereket beválogatni mentornak? Kizáró ok, ha valaki nem tud
a tanulmányai és az élete mellett 40 embert pátyolgatni, hanem csak
mondjuk 10-et?

Szerintem ha a jövőben csak ilyen mentalitásúak lehetnek mentorok, akkor
nagyon sokat veszítünk a sokféleségünkből.

Komolyan, a kiváncsiság beszél belőlem, miért akarjuk csökkenteni a
mentorok számát? Nem lenne szép, ha akkora létszámunk lehetne, hogy egy
mentor 5-10 emberrel foglalkozhatna kényelmesen, barátian?

> A harmadik, hogy a rendszeren belül lehetőséget biztosítanánk a
> mentoroknak, hogy alapfeladatuk mellett más egyéb dolgokkal is segítsék
> a rendszer működését. Gondolok itt például fényképezésre, cikkek
> beszámolók írására, tanításra, rendezvény- táborszervezésre,
> weboldalfejlesztésre stb.

A mentorokat is pátyolgatni akarják a főmentorok? Felnőtt emberek vagyunk,
és aki mentor, az már legalább másod-, harmadéves, ergo kiismeri magát az
egyetemen.
Lehetőséget biztosítanánk? Eddig is megvolt.Lehet jönni HÖK-özni, lehet
menni a Nyúzhoz cikket/beszámolót írni vagy fényképezni, esetleg Csabit
keresgélni egy médiacsoportért...
A mentorok nagy része már így is rendezvény-/táborszervező... Aki vmivel
szívesen foglalkozna, az jön és szól, vagy csak nekiáll.

> Szeretnénk a jövő évi mentorokkal már a tavaszi félév során megkezdeni a
> munkát. Ennek elsődleges célja, hogy létrehozzunk egy olyan csapatot,
> akik igazi közösségként tudnak dolgozni, kialakuljon köztük az egymás
> iránti tisztelet és a bizalom. Ez a későbbiek során, mind a gólyákkal
> való közösségtudat formálásban, mind pedig az információ pontos és gyors
> áramlásában fontos szerepet fog játszani.

Ugyanaz a kérdésem tér vissza: miért lényeg a mentorok egymás közti
közössége? A mentorok szakterületenként tevékenyednek, adott szakos
gólyákkal, adott szakos problémákkal, de elismerem vannak általános
felmerülő kérdések is, azokban nem árt mindenkinek képzettnek lennie. Én,
mint kémiás mentor feladatomat tökéletesen el tudom látni, még ha nem is
ismerek jobban egyetlen matekos/fizikás/bioszos/... mentort sem.
Az lehet cél, hogy aki mentor lesz, arról a rendszer vezetői biztosan
tudják, hogy alkalmas, nem link, stb, de ez....

> Alapvetően a gólya választhatja meg, hogy melyik mentorhoz szeretne
> kerülni.  A gólyatáborban megjelent elsőévesekből így már kialakul egy
> mag, amihez majd a táborban nem részt vevő gólyák is csatlakozhatnak. Ők
> majd a weboldalunkról választhatnak :) Az, aki a beiratkozásig nem
> választ magának mentort, annak mi jelöljük ki. A mentoroknak maximálni
> fogjuk, hogy hány gólyája lehet, illetve hány százaléka lehet ebből
> gólyatáboros.

Szuper, csak épp az lesz az eredménye, hogy a nagyon karizmatikus
mentorokhoz százával jelentkeznek majd, a halkabbakhoz (akik ennek
ellenére lehetnek rendesek és megbízhatóak) meg 2-3 ember. A weboldal meg
remélem tényleg csak móka volt. Talán nem célunk, hogy az alapján
válasszanak vkit mentoruknak, hogy tetszik-e a feje vagy sem...

Hogy is van ez? Ha megadjátok, hogy egy mentornak hány gólyája lehet és
ebből hány lehet gólyatáboros, akkor most tulajdonképp a gólya választ
mentort, vagy sem? Ez ellentmondásnak tűnik.

> Szeretnénk, ha minden gólyatáborban a mentorok egyben a csapatvezetők is
> lennének.
> A matekos, fizikás, kémiás táborokban ez könnyen megoldható.

Ezzel pl. vitatkoznék. Legalább elméletileg gondoljuk úgy, hogy a beérkező
pályázatok közül a HÖK választja ki, hogy ki szervezheti a gólyatábort.
Mert így nem feltétlen biztosítható, hogy az legyen a szervezőgárda,
akiket mentornak választotok ki. Kémián pl. tudom, hogy 2 pályázat fog
érkezni, és akármelyik győz, a másik szervezői nem nagyon mennek majd le a
táborba...

> Elvégre mi a Hallgatói Önkormányzat által létrehozott rendszer vagyunk,
> aminek a fő feladata a HÖK segítése.

Illetve inkább az elsős hallgatóké, emlékeim szerint... azért csak
finoman, nem mindenki HÖK-ös, aki ezt olvashatja.

           Bosnyák András
   ELTE TTK HÖK, kémiás mentor 07-08
          bosi at ttkhok.elte.hu