[Kepviselok] mentortervezet
krayzsu at ttkhok.elte.hu
krayzsu at ttkhok.elte.hu
2008. Feb. 25., H, 01:42:29 CET
Hali!
Bosi javaslatán kívül nemigen lehetett más véleméynt olvasnia
képviselőlistán; pedig gondolom érdekelt volna Mindanníyiótokat :):)
íme az enyém:
>>>
Először néhány vélemény a tervezettel kapcsolatban, majd a konkrét
javaslatok a holnapi fórumra.
- közösségépítés, 90 helyett 60 fő
Azzal a céllal egyetértek, hogy megfogalmazzuk célként azt, hogy
„presztízst” jelentsen mentornak lenni. Ha úgy tetszik
„társadalmi megbecsülést”, ahol a társadalmat az egyetemisták
(ill. esetleg oktatók) adják, a megbecsülés pedig azt jelenti, hogy
felnéznek rá, és tisztelik amiért a saját idejét szánja az elsőévesekre.
Azonban az ilyen „szokás” kialakulásához szükséges időt tíz
évhez közeli időtartamban mérjük, a hagyományok kialakulása sosem mehet
egyik napról a másikra.
Ezen elvek megvalósításához alapul szolgálhat egy kisebb csoport, de
biztos, hogy nem a mentorrendszer harmadik évében. Noha megtanultunk már
járni, egyelőre gyerekcipőben még. Másrészt, aki tanult pszichológiát
(tanár szakosok előnyben) tudhatja hogy a 60 és 90 fő egyaránt
„tömegnek” számít melyre a következők jellemzőek: „A
tömeg tagjai közt már nincsen interakció, gyakran nem is ismerik egymást a
tagok, … . nehéz pl. egész iskola számára szervezett programokba
aktívan bevonni a gyerekeket. Ha hatékonyan akarunk ilyenkor szervezni,
vissza kell lépni az osztályok szintjére (=nagycsoport= 20tól 50 főig),
ezeket az alcsoportokat már sikerrel lehet
megmozgatni…stb.”(N.Kollár Katalin Pszichológia
Pedagógusoknak). Ugyan a mi esetünkben nem igaz hogy nem ismerik egymást a
tagok, viszont CSAPATot építeni mind 60 mind 90 főből naiv elképzelés.
Másrész felveti a kérdést, amit előttem többen is megfogalmaztak, hogy
miért ennyire hangsúlyos a mentorok közti csapatépítés. Előrébbvalónak
tartanám a szakon belüli ismerkedést és a jó viszony kialakítását.
- földtudomány és földrajz
Mindenképpen támogatnám, jó ötletnek tartom. A világ szeme a ’tudos
és ’ rajzos kollegákon, hogy elegendő jelentkezőt toborozzanak a
köv. évre.
- fénykép, cikk, web
fontos a ”közös emlékezet”, így támogatnám ezeket a
feladatokat; mindannyian tisztában vagyunk vele, hogy ösztönzőleg hat az
egyénre, ha egy egész táraság (legyen az 60 vagy 90 fő) bízza meg A
feladattal: vezessen pl. fényképes dokumentációt, vagy akár egy
„MegMentor” rovatot a Nyúzban.
Konkrét javaslat alább.
- Mentorbevonó tábor: „…de alapvetően mi fogjuk kiválasztani
azt a 60 embert, akivel a későbbiekben dolgozni szeretnénk”
Nem támogatom a „felülről” érkező ítéleteket. Nincs
konkretizálva, hogy ki az a „mi”.
Javaslat: egy CSAPAT (és itt most a szakterületekre gondolok) működése
egészségesebb, ha a tagok önmaguk közül választják ki, kik lehetnek
közülük mentorok. Egy néhány napos –sokrétű és átgondolt programú-
tábor során kiderülhet ki az aki alkalmas, rátermett egyén.
- oktatás májusban
tetszik a kiscsoportos megoldás, pláne, ha a foglalkozást tartók valóban
interaktívra csinálják, lesznek csoportfeladatok, szerepjáték,
kérdezz-felelek, stb
a problémám ezzel, hogy mivel a szabályzatok változnak májustól
szeptemberig bőven van idő hogy egyes anyagok elavuljanak. De győzzön meg
erről a taneh vagy a szoceh, hogy ninc s így. Nem beszélve arról, hogy
tudjuk mennyi mindent el lehet felejteni egy nyár alatt.. javasolnám az
aug. végi/szept. eleji információfrissítést és aktualizálást (mi
tartottunk egy egynapos upgrade-et beiratkozás előtt, szerintem hasznos
volt)
- aktiváció a vizsgaidőszakban
Nem attól rátermett egy főmentor, hogy tanulás helyett bográcsozást
szervez a mentorainak. Egyetemisták vagyunk, életünket minden évben
kétszer keresztbevágja a vizsgaidőszak. Senkitől nem várható el, hogy a
tanulmányait háttérbe szorítsa a közéleti tevékenysége miatt. Ezt a részt
kihagynám.
- júliusi mentortábor
A gólyatábor feladatainak megbeszélése kitűnő ötlet, de ilyenkor még
édeskeveset szoktunk tudni a beiratkozásról. Azokat az infókat pár nappal
előtte tudjuk megbeszélni; ez tapasztalat. Ki tudja, megint bkv-sztrájk
lesz-e..?!
- gólyatábor
Igen, szorgalmaznám, hogy a mentorok legyenek a csapatvezetők és
állomásvezetők. Mentor-gólya nap szintén jó ötlet.
„A táborban megjelent elsőévesekből kialakul egy mag, amihez majd a
táborban nem részt vevő gólyák is csatlakozhatnak. Ők majd a
weboldalunkról választhatnak.”
… bikinis lányok előnyben..??!!?!..............
Egyébként az összetartó társaság kialakulása pont Bódvarákón problémás,
amikor én voltam gólya, a mi „magunkban” volt geológus,
meteorológus, környtanos, és persze bioszos, mer abból annyi van amint a
nyű.. és sajnálnám ha nem ismertem volna meg őket, hozzájárultak ahhoz
hogy otthonosan érezzem magam az egyetem folyosóin, ne csak belterjesen a
csoporttársaimmal ismerkedjek.
Ugyanakkor a csoportok összetartását valóban növelné, ezért javasolnám,
hogy pl a mentor-gólya napon legyen a szakterületek szerinti
csoportbeosztás, ne az akadályverseny napján (Bódvarákó)
- keresztmentor
ha már felhívja társa mulasztására a figyelmét, ennyi erővel meg is
írhatná azt az ímélt a gólyáknak…
- évelején ne a tisztségviselőket keressék hanem a mentort
Ez elvileg eddig is így volt. Taneh, szoceh, kollbiz, tapasztalat?
- „ hatékony infoáramlással javítani tudnánk rendezvényeink
látogatottságán”
azon azzal tudnánk javítani, ha kb harmadannyi rendezvényünk lenne. Aki
látott már, tudja hogy szeretek bulizni :D de ennyiszer nincs kapacitásom.
És nem azért, mert ne lennének jók a rendezvényeink. Csak sok van belőle,
így eloszlik a tömeg.
- mentorok jutalmazása
Egyet értek a leírtakkal
(javaslat: fojtat helyett folytat)
Más felvetések:
- Idén sok órám, terepgyakom volt a gólyáimmal (félreértés ne essék,
szakváltás, nem bukás miatt) így sokkal jobban és személyesebben
tudtam velük tartani a kapcsolatot. Felmerült bennem hogy ez mekkora
előnyökkel járhatna, hogy azokat az embereket támogatnánk, akiknek
várhatóan lesz elsőéves órájuk. Nade bukott diákokból akarjuk feltölteni a
mentorrendszert? Semmi esetre sem. Viszont áthidaló megoldás lehetne hogy
úgymond „kötelezően” be kéne járni hetente min egy előadásra
vagy gyakorlatra. Ez egy kihelyezett fogadóóra lehetne. Ugyanis a
tapasztalat szerint sokkal több kérdést tesznek fel szóban mint írásban.
Ahányszor összefutok a gólyáimmal a folyosón, mindig van kérdés. Tavaly
nem olt velük közös órám, alig kaptam kérdéseket.
(tudjuk Mészi, hogy ezt Te eddig is csináltad, most arra buzdítanám a
többieket, hogy ők se restelljenek benézni jövőre az elsőévesek
órájára )
- alapvető: definiáljuk a mentor feladatit
Javaslatok:
olyan felsőbbéves, aki
a.) segíti elsőéves társainak tanulmányi ügyintézését
b.) segít a tanulásban
c.) bulikat szervez
d.) profi csapatépítő; közösséget alakít ki a rászoruló,
magukat-nem-feltaláló gólyák számára
e.) képben van az egyetem általános felépítésével, ismeri az ügymenetek
mikéntjét
f.) hökös vagy hök közeli
g.) tisztában van a hök felépítésével, lehetőségeivel, képviselőit
(látásból) ismeri
h.) kellően agilis, hogy amennyiben szabálytalanság történt vagy
jogtalanul jártak el gólyáival; utánamenjen az ügynek, és az
oktatóval/TO-ssal/stb. kultúrált formában igyekezzen a problémát megoldani
i.) jófej, laza, minden buliban ott van
j.) heti több órában korrepetálást tart elsőéveseinek
k.) haverja az összes mentortársa, mindegyiknek ismeri a kvalitásait,
erényeit, és kevésbé erős oldalát
l.) rendes, megbízható, viszonylag a mintatanterv szerint halad
m.) az összes szabályzatot ismeri ától cettig
n.) korrektül tájékoztat, (buliról, szoctámról, tanulmányi ügyekről)
o.) elküldi az előző évi vizsgakérdéseket, útmutatót ad a tanárokhoz,
vizsgákhoz
p.) könnyen feltalálja magát az egyetemi ügyintézésben
q.) kooperatív, képes együttműködni közeli „munkatársaival”
r.) segítőkész, szolid, jótanuló
s.) ….
És a sor folytatható, több opció kiválasztható.
Hirtelen ennyi jutott eszembe.
Sajnálom, hogy a többi „mentor-alapító tag” nem írt
véleményezést, ötleteket, szerintem bennünk van még a rendszer iránti
felelősségérzet.
üdv, ZSU
környezettan szakterületi főmentor
További információk a(z) ttkhok-kepviselok levelezőlistáról