[Kepviselok] Beszámoló - tanulmányi elnökhelyettes

ELTE TTK HÖK Tanulmányi elnökhelyettes taneh at ttkhok.elte.hu
2010. Május. 9., V, 17:43:41 CEST

Szép napot!

Beszámolóm alant, illetve csatolva találjátok. Várom kérdéseiteket!

Üdvözlettel:
Dukán András Ferenc :)
Tanulmányi elnökhelyettes
ELTE TTK HÖK
E-mail: taneh at ttkhok.elte.hu
Telefon: (1) 372-25-00/6054
Mobil: +3630-561-39-13

Beszámoló (tanulmányi elnökhelyettes)

1. Informálás, napi ügyek, ülések

Hallgatói e-mailekre továbbra is igyekszem a lehető leggyorsabban
válaszolni, az ETR TTK kari fórumán feltett kérdésekkel hasonló a helyzet.
Fogadóórám sajnos különböző okok miatt 2-szer se tudtam megtartani,
illetve volt, hogy az Északi Hallgatói Irodában tartottam. Minden ilyen
esetben hagytam üzenetet, illetve telefonon elérhető voltam, de nem
érkezett egyetlen ilyen esetbe se hallgató hozzám.

Minden Választmányon aktívan részt vettem, informáltam a jelenlevőket az
aktuális ügyekről, néhány esetben a véleményüket is megkérdeztem. A
legjelentősebbek a következő fejezetben kerülnek ismertetésre.

Az elmúlt időszakban egy Kari Tanács volt, amelyen részt vettem, a Kar
Kiváló Hallgatója cím kapcsán hozzá is szóltam, erről részletesebben
szintén a következő fejezetben.

A Kari Tanulmányi Bizottság egy ülést tartott, itt a részismereti képzés
új térítési díjára tettünk javaslatot a Kari Tanácsnak. Ezt már egyszer
megszavazta a Bizottság, de a Kari Tanácson végül nem került napirendre. A
díj a struktúrát alakította át alapdíj+kredit formájúvá, se jelentős
csökkenést, se növekedést nem eredményezett. A másik téma a Kar Kiváló
Hallgatója cím adományozására tett javaslat volt, ahol a Biológia
Intézetnek visszaküldtük megfontolásra a felterjesztett hallgatókat, azzal
a kikötéssel, hogy az egyik eredetileg nem javasolt hallgatót javasolnánk,
hogy terjesszék be valaki helyett.

Az EHÖK új tanulmányi alelnöke Baranya Tibor lett. Az ő vezetésével részt
vettem egy tanulmányis-szociális vezetőképzőn, itt rajtam kívül Jánosi
Attila, Pauer Eszter és Tischler Orsolya képviselte a TTK HÖK-öt. Főként
juttatási alapkar bevezetéséről és a szabályozás részleteiről volt szó,
illetve a Tanári MA egyes ösztöndíjkérdéseiről is tanácskoztunk volna, de
ez végül a BTK és a PPK felkészületlensége, illetve több nem érintett kar
jelenléte miatt egy későbbi időpontra tolódott. Az EHÖK TB egy ülést
tartott, itt megjelentem és Kiss Ádámmal beszámoltunk az aznap tartott
Tanárképzési és Tanár-továbbképzési Tanácsot (TTT) előkészítő
munkaértekezletről. Itt az érintett karok képviselői az egyes technikai
dolgok közös szabályozásáról értekeztek. (Alapkar váltás, végzés, utólagos
kurzusfelvétel...)

Pénteken részt vettem a TTT ülésén, ahol az előbb említett technikai
kérdéseken kívül tantervek elfogadásáról és gyakorlóiskolák
vezetőtanárairól esett szó. Itt csak vendégként, nem delegáltként vettem
részt.

A Nyúzban az elmúlt időszakban nem jelent meg cikkem, az OMHV
kampánycikket Láng Teodóra, tudományos biztos, az év végi tudnivalókról
szóló cikket Hamow Kamirán Áron írta.

A kari Felvételi Bizottság ülésén én képviseltem a HÖK-öt, itt a felvételi
időpontjait egyeztettük, számos esetben korábbra hozva a tavalyinál. Ennek
oka, hogy ne legyen az, hogy a hallgatók miután valahol ígéretet kapnak,
hogy felveszik őket, nem jönnek el az ELTE-s felvételire. A biztosítási és
pénzügyi matematika mesterszak esetében a felvételi részletei nem
tisztázódtak, hiszen nem képviselte senki a szak felvételi bizottságát és
mostanáig nem derültek ki az időpontok egyértelműen, úgy tűnik, súlyos
mulasztások történtek a szak esetén.

A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság a HÖK-ökkel is találkozott,
ezen én is részt vettem, a Bizottság részéről Maszlavér Gábor hallgatói
tag volt jelen, aki többnyire tanulmányi és gazdasági jellegű kérdéseket
tett fel, igyekeztem a lehető legjobb tudásom szerint válaszolni rájuk.
Az EHÖK Küldöttgyűlésén részt vettem. Itt a fő téma a tavalyi
költségvetési beszámoló elfogadása, illetve az idei megszavazása volt.

Előadást tartottam mentoroknak két alkalommal a legfontosabb tanulmányi
tudnivalókról, amelyet szerintem tudniuk érdemes a gólyák informálása
miatt. Szerintem alapvetően jól sikerültek, legalábbis a visszajelzésekből
erre következtetek. Igyekeztem interaktív, közvetlen lenni, hogy minél
jobban átlássák ezeket a szerintem mentorok számára legfontosabbak közé
tartozó ismereteket.

2. Legfontosabb projektek az elmúlt időszakban

Kiss János által tartott Bevezetés a biológiába 2. vizsgakurzus kapcsán a
hallgatók levelet írtak a környezettan szakfelelősének, Weiszburg
Tamásnak. Ennek megfogalmazásában Hamow Kamiránnal segítettünk. A tanár úr
rendkívül lelkiismeretesen nekiállt felgöngyölíteni az ügyet. Jelenleg úgy
tűnik, hogy lesz egy újabb konzultáció, ahol nem csak Kiss János lesz
jelen, illetve egy UV, amit többen javítanak, illetve pontosabb
követelményekkel fog rendelkezni az eddigieknél. Szintén új fejlemény az
ügyben, hogy a Környezettudományi Centrum Tanács is foglalkozott az
üggyel, itt én is megjelentem. Hosszas vitát követően a CT úgy döntött,
hogy indulni fog egy speci 2 kreditért, amit Kiss János tanár úr fog
tartani. Egy negyedik kritériumdolgozat is megíratásra kerül regisztrációs
héten, akinek ez nem sikerül, annak ajánlott lesz a tárgy felvétele szabad
kreditekből. Ezt a CT egyhangúan támogatta, véleményem szerint is jó
megoldás a kialakult helyzetre. A speci reklámozását, illetőleg a
várhatóan tesztes kritériumot a mentorok végeznék, ha véglegesen
elfogadásra kerül.

A biztosítás és pénzügyi matematika MSc szakosok ösztöndíjának problémáját
a hallgatók, illetve a TO is jelezte számunkra. Pauer Eszterrel végül az
ügy végére jártunk. Leállt az ösztöndíj kifizetése a corvinusos
hallgatóknak, akik eddig jogtalanul kapták, az ELTE-s hallgatók ösztöndíja
újraszámításra került.

A kari Tanulmányi Bizottság megbízta a Homonnay Zoltánt, Hamow Kamiránt és
engem, hogy dolgozzunk ki egy új költségtérítés-tervezetet a BSc-s
túlfutók részére. Az egyeztetések megtörténtek az írásos tervezetet
várhatóan még ma elküldjük a dékánhelyettes úrnak. Szóbeli egyeztetésünkön
támogatta javaslatunkat, miszerint a jelenlegi egységes 210.000 Ft helyett
a költségtérítés azoknak a hallgatóknak, akik az államilag finanszírozott
félévek elfogyása miatt kerültek át költségtérítéses képzésre az 1.
félévre 20.000 Ft + 6.000 Ft/kredit, a 2. félévre 30.000 Ft + 6.000
Ft/kredit legyen. Ez jelentős könnyebbséget jelentene a csak egy-két
tárggyal csúszó hallgatóknak. Pl. egy hallgatónak a BSc 9. félévére még
marad 5 kreditje, akkor 210.00 helyett 50.000 Ft-ot kéne csak fizetnie.
Úgy gondoljuk, hogy ez elég sok hallgatót érint, remélhetőleg az új
tantervekkel tanulók esetén, az érintettek aránya csökkenni fog.

Múlt héten megkeresett Halmi Eszter a BTK HÖK Tanulmányi Bizottságának
elnöke („a helyi taneh”), miszerint egy interdiszciplináris
konferenciát szeretnének szervezni a BTK, az IK és a TTK részvételével. Én
előzetesen támogatásomról biztosítottam. A konferencia célja a tudományok
határterületein TDK-zó, kutató diákok számára előadási lehetőséget
biztosítani azokban az években, amikor nincs OTDK.

A Kar Kiváló Hallgatója cím adományozása kapcsán több probléma is
felmerült. Az első ami miatt a Kari Tanácson a hallgatók egy része,
illetve pár oktató is tartózkodott, a Biológia Intézet sajátos
felterjesztése volt. Itt egy alapvetően jobb eredményeket elért hallgató
végül nem került be az előterjesztésbe, mert helyette egy végzős kapott
díjat, azzal az indokkal, hogy az MSc elsőéves hallgatónak még lesz
lehetősége pályázni a díjra. Mivel előre nem volt tisztázott, a végzősök
előnyben részesítése, ezzel nem értettünk egyet. Később derült ki, hogy a
földtudományi területen is hasonló a helyzet, sőt még talán súlyosabb is.
Itt a végső előterjesztés még furcsábban alakult. Szabó Mária
intézetigazgató elismerte a tévedést. Jelenleg folynak az egyeztetések még
egy vagy két hallgatónak adandó kitüntetésről, ám egyre inkább úgy
tűnik,hogy ez már nem fog megvalósulni. Szabálytalanság egyik esetben sem
történt, hiszen a kiírás teljes mértékben az Intézetekre bízta a
felterjesztés, pusztán elvi kérdésről van szó. Javaslom, hogy a HÖK
kezdeményezze a kiírás megváltoztatását a következő alkalommal.

A Tanári MA földrajz moduljának megváltoztatására érkezett egy hallgatói
kezdeményezés. Ezt a modulfelelős is támogatja, az egyeztetések
megkezdődtek, konzultáltam a kezdeményező hallgatókkal, támogatásomról
biztosítottam őket, ők pedig folyamatos tájékoztatást ígértek. Ha minden
kedvezően alakul, akkor egy jobb, átgondoltabb tanterv kerülhet
bevezetésre. Erre azonban most szeptembertől már semmiképp sem kerülhet
sor.

A biológián szintén újítások bevezetése látszik megvalósulni. Itt Vértesy
Ábel szakterületi képviselő kezdeményezett számos dolgot. Az első és
szerintem legfontosabb, illetve megvalósulni látszó, hogy szeptembertől a
gyakorlatok egy része angol nyelven is meghirdetésre kerülne. A jelenlegi
megbízott intézetigazgató, Márialigeti Károly, illetve Homonnay Zoltán
dékánhelyettes úr is támogatásáról biztosított. Ez hatalmas előrelépés és
versenyelőny lenne más egyetemekkel szemben. Két inkább kezdeti stádiumban
levő projekt a biowiki, illetve az informatika tantárgy átgondolása. Itt
az IK HÖK tájékoztatva lett a dologról, úgy tűnik beszélni fognak az
oktatóval az ügyben.

3. Tanulmányi Csoport

Az elmúlt időszakban két Tanulmányi Csoport ülés is volt. A létszám minden
várakozásomat felülmúlt, egyik alkalommal 20-25, másik alkalommal kb. 15
ember volt jelen. A Kar Kiváló Oktatója javaslatot a TCS döntése alapján
tettem meg az elnök úr felé. Ő, illetve később a Kari Tanács is elfogadta,
így Holló-Szabó Ferenc (Matematika Intézet) és Pál Gábor (Biológia
Intézet) fogja megkapni a kitüntetést csütörtökön.

Ezen kívül a TCS tagokat is megkérdeztem a Tanulmányi Osztályról. Mindenki
elmondta a véleményét, én feljegyeztem. Beszélgettünk még a Kar Kiváló
Hallgatója tapasztalatokról, a BSc felülvizsgálat tanulságairól, a
felvételi bizottságokba való hallgatói delegálásokról.

A HKR kari különös részének felülvizsgálata lesz a TCS-tagok nyári
„házi feladata”.  Ennek kiküldésével még adós vagyok nekik.

4. Tanulmányi Osztály

A múltkori Küldöttgyűlés döntése értelmében egyeztetések kezdődtek a TO
tarthatatlan helyzetének megváltoztatására. A Választmány végül a nyílt
levél mellett döntött. Ez először elektronikus formában fog megjelenni és
kiküldésre kerülni az [TTK-INFO] listára. Ezen kívül megjelenik a
faliújságokon, a TTK HÖK, a TTK és a TTK TO honlapján. Szeptemberben pedig
a hivatalos válasszal együtt a Tétékás Nyúzban.

A Tanulmányi Osztályon egy értekezlet már lezajlott, de továbbiak
várhatóak hallgatói képviselők jelenlétében. Célnak tekintjük, hogy az
ügyben előrelépés történjen, levélcsata helyett. Ebben a témában
mindenképpen szóbeli tájékoztatást fogok tartani a Küldöttgyűlésen, hiszen
a témában történő előrelépésről a legutóbbi Küldöttgyűlés is határozott,
semmiképp nem tartom marginális feladatnak, ezért is szenteltem külön
fejezetet neki beszámolómban. A nyílt levelet még ma kiküldöm a
képviselő-listára, várom esetleges reakcióitokat.

5. Záró gondolatok

Igyekeztem rövid lenni, a beszámolóban csak a tisztségemből fakadó
tevékenységeimet említeni,  képviselő tevékenységtől függetlenül. Remélem
sokan eljutottatok eddig a részig. Ugyanakkor a három oldalas terjedelem
is mutatja, hogy nagyon mozgalmas hónapom volt, azt hiszem az eddigi
legmozgalmasabb megválasztásom óta. Ezért is nem fért bele minden, például
tervezek még szakirány-választási tájékoztatókat a különböző alapszakokon,
illetve záróvizsga-tájékoztatókat, ahol az Intézet nem tart. Várom
kérdéseiteket, észrevételeiteket telefonon, e-mailben, személyesen, akár a
Küldöttgyűlésen is.

Köszönöm, hogy végigolvastad:

Dukán András Ferenc :)
taneh at ttkhok.elte.hu