[Kepviselok] Vitaindító - A puskázás szankcióinak szigorítása

Szakács Dávid szakidave at ttkhok.elte.hu
2011. Jan. 18., K, 14:26:10 CET

Sziasztok!

A legutóbb vitaindító szándékkal írt levelem a vártnál kisebb visszhangot
kapott, de hatását még nem volt lehetőségem felmérni, mivel beteg voltam a
legutóbbi küldöttgyűléskor.

Ezt a levelem is vitaindítónak szánom. A levél hosszú lett, kérlek
titeket, olvassátok végig, mielőtt reagáltok, hogy a kialakuló vita érdemi
lehessen!

A puskázásról van szó, ami az én szememben per definíció csalás és
tisztességtelenség. Erről nem szeretnék vitát nyitni, a
"vizsgáztatók_is_szemetek" és a nehéz_és_nem_is_érdekel_tárgyból_lehet"
típusú érveket nem tudom elfogadni. Aki diplomát szeretne, annak bármit
meg kell tudnia tanulni kettesre, akkor is, ha nem érdekli. Ha képtelen
rá, akkor nem érdemel diplomát, és ezt a lehető legkomolyabban gondolom.
Ha fontos a jó jegy, tessék tanulni. Részemről nem vagyok hajlandó (csak
éppen nem rajtam múlik) soha és semmilyen téren hátrányba kerülni egy
csalóval szemben (pályázatok, ösztöndíjak, ahol az átlag számít).
Ezt mind csak azért írtam le, hogy az álláspontom egyértelmű legyen.

A HKR-t átfutva úgy találtam, hogy a puskázás karóval szankcionálható, és
ezzel kész. Szerintem ez nagyon kevés. Visszatartó ereje nincs, ráadásul
sajnos sokszor még csak el sem veszik a dolgozatot a lebukott hallgatótól.

A nagy létszámok miatt az írásbeli vizsgák aránya emelkedik, ami a
puskázással teljesíthető tárgyak számát is növeli. Igen cifra puskázási
módszerekről keringenek legendák. Személy szerint én rosszul vagyok akkor,
amikor valaki hőstettként ecseteli a frappáns puskával 4esre teljesített
vizsgáját, vagy "gonoszszemétgonoszrossznak" kiáltja ki az oktatót, csak
mert megakadályozta, hogy puskázzon.

Jöjjön a szokásos, a saját rendszeréből kiragadott nemzetközi példa: Az
USA-ban egyes helyeken írásbeli dolgozat esetében az első dolga a
hallgatónak, hogy alá kell írnia egy nyilatkozatot. A nyilatkozat szerint
fegyelmi felelősségének tudatában kijelenti, hogy nem használt tiltott
segédeszközt. Ha lebukik, akkor a nyilatkozatra hivatkozva fegyelmi
eljárás nélkül elbocsájtják. Persze nem lehet fél év múlva újra
felvételizni és minden kreditet újra megkapni. Természetesen vannak
kevésbé szigorú helyek is: lehet kapni egyest, stb. Ami közös mindenhol,
hogy a lebukásnak nyoma marad, a hallgatót "megbélyegzi", nem kap jó
ajánlólevelet ill. feltüntetik az adatlapjain, ajánlóleveleiben, hogy
csalni próbált.

A konkrét javaslatom egyelőre annyi, hogy foglalkozzunk komolyan az
üggyel. Első körben el kéne érni, hogy legalább az egyesét kapja meg
mindenki, aki lebukik.
Ezen felül elképzelhetőnek tartanám egy olyan rendszer kidolgozását,
amiben a puskázás fegyelmi eljárást vonhat maga után, mondjuk, ha valaki
3X lebukik. Ehhez kellene az etr-es vizsgalapokon egy opció, hogy a
vizsgáztató jelezhesse, hogy puskázás miatt egyes. (1-2-)3(-4-5)...
lebukás után jöhetne a fegyelmi. A felsőoktatási törvény kapcsán is
megfogalmazódhatna szerintem ez a javaslat, mint egy olyan szigorítás, ami
nem a vizsgalehetőségek számának csökkentésével, hanem a
tisztességtelenség szankcionálásával rostálja meg a mezőnyt.

Végezetül, olyan válaszokat sem hiszem, hogy menő lenne megfogalmazni,
miszerint hallgatóként visszás lenne ilyen javaslatot tenni. Szerintem a
tisztességes hallgatók munkájának védelméért ez a minimum, amit meg kell
tennünk!