[Kepviselok] Vitaindító - A puskázás szankcióinak szigorítása

Berta Márton bertamarton at ttkhok.elte.hu
2011. Jan. 19., Sze, 12:41:57 CET

sziasztok,
aktuális és érdekes felvetés, ha szubjektív benyomásoktól nem is teljesen
mentes.  Reagálok, és erre kérek mindenki mást is, ne kelljen Dávidnak is
hozzászokni a visszhang nélküli levelekhez, csak mert hosszabbat ír 4
sornál, és elvontabbat, mint hogy hol lesz a következő buli :)  Ez egy
alapvetően elméleti kérdés, ugyanakkor hiszem, hogy több elvi kérdéssel is
érdemes lenne a HÖKben foglalkozni, hiszen a hallgatók nem csak
szoctámkezelő/rendezvényszervező/tanulmányitanácsadó személyzetnek
tartanak (fizetnek...) bennünket.
A puskázás intézményével messzemenően nem értek egyet, én személy szerint
puska nélkül vizsgázom (még elég fiatal vagyok, h megengedhessem magamnak
az elvek luxusát), és vizsgáztam mindig is.  Szabad akaratomból vagyok
itt, ha baromságnak tartom, amit tanítanak, akkor választok egy másik
szakot.

Határozottan igazságtalan, hogy tanulmányi, és anyagi előnybe kerülhetnek
olyan hallgatók, akiknek e mögött nem áll többletteljesítményük, és erre
nem elfogadható ellenérv, hogy "akkor tiltsuk be azt is, hogy valakinek
szerencséje legyen a kérdésekkel".
Emellett lényeges elem, hogy a tömeges puskázással teljesített kurzusok
naiv oktatói azt a visszajelzést kapják, hogy "há meg tuggyák ezek tanulni
azt az 50 oldal képletet", és így az oktatás színvonala is meredek
zuhanásba kezd, tovább generálva a puskázást, hiszen "ebből puska nélkül
nem lehet átmenni".
Ilyen módon degradálódott, szinte csak lexikális tudást, és semmi
gondolkodásmódot igénylő tárgyakra szerintem mindenki tud egy rakással a
saját tantervéből.

Egyetértek azzal a meglátással, hogy a puskázás nem tanulmányi, hanem
fegyelmi probléma, és nem adekvát dolog egyest adni érte; hasonlóan ahhoz,
mint a közoktatásban, ha valaki rossz magatartású, nem egyest kell adni
neki, hanem intőt.  Támogatom azt a javaslatot, hogy a "lebukott" hallgató
vizsgája legyen érvénytelen, és valamilyen egyéb, később is megmaradó
jelzéssel lássák el azt a tárgyat az indexben/etrben/diploma mellé adott
papírlapon, és a vizsgával pedig próbálkozhasson újra tiszta lappal.
Nyilvánvalóan a szankciók súlyosbítása mellett elengedhetetlen a szabályok
betartatásának növelése is (ez oktatói feladat.. vagy max a belügyé, de
ezt majd Máté megmondja).

Ez eddig az elv.

Látni kell azonban, hogy régiónk történelmi okokból az elmúlt mintegy 4-5
évszázadban ahhoz adaptálódott, hogy mindig egy elnyomó hatalmat kijátszva
boldoguljon, és hogy abból sosem sült ki semmi jó, ha valamilyen szabályt
komolyan vettek.  Ezért népi sportja a magyaroknak (és közép-kelet
európaiaknak) az adócsalás, és ezért hihetetlenül vagány dolog ügyesen
puskázva kijátszani a gonosz professzorokat, akik nem mellesleg sok
esetben nem túlzottam motiváltak... úgy általában bármire, így arra sem,
hogy esetleg jobban tanítsanak (interaktívan gondolkodni tanítani
lényegesen nehezebb, mint anyagot leadni), vagy szigorúbban felügyeljenek.
 Aztán persze jön a meglepetés, h "hát ezeknél a mai hallgatóknál
ááááállamvizsgán derülnek ki oooolyan hiányosságok....".

Ennek megfelelően népszerűtlen döntés volna a puskázás szankcióinak
súlyosbítását kérni hallgatói oldalról, ugyanakkor szerintem érdemes és
hasznos lenne, csak ügyesen kell majd kommunikálni.
kellemes; puskázás-, és UV mentes vizsgaidőszakot!
üdv,
bm