[Kepviselok] a kommenteket azért érdemes lehet átolvasni

Tudományos Biztos - ELTE TTK HÖK tudbiz at ttkhok.elte.hu
2012. Feb. 17., P, 19:04:49 CET

Sziasztok!

Értem én, hogy törvénytelen, de az egyetemfoglalás külföldön az ilyen
mértékû és ennyire diktatorikus kormányzati lépésekkel szembeni fellépés
szinte rutinszerûen alkalmazott demonstrációs eszköze.

A TTK-nak a mágneskártyás tanszékajtói pont azért vannak, mert veszélyes
és értékes dolgok vannak az ajtó mögött. Valamint az egyetemfoglalások a
nagy elõadókat szokták megcélozni, mert ott lehet tanácskozni, van
valamilyen szimbolikus hangulata is.

Itt az történt, hogy baltával dolgozva és hirtelen átfaragták a
finanszírozást és a keretszámokat, ami hatásait tekintve már-már
visszamenõleges jogalkotásra hasonlít tekintve, hogy a most felvételizõk
évekkel korábban választottak emelt szintû órákat aszerint, hogy mi
érdekli õket és hova szertnének/szerettek volna felvételizni.

Hovatovább a döntés minket is határozottan súlyosan érint, mert meg kell
majd birkózni a még nagyobb és még hígabb évfolyamokkal, miközben már most
is rosszak a kimeneti mutatóink (elhelyezkedés, pályaelhagyás, kezdõbér
stb.) és szenved a rendszer a halott tekintetû hallgatók nyomása alatt.

Ebben a helyzetben a "társadalmi normák mögé bújni" képmutatás, annak az
impotenciának a jele, ami a túlszabályozott, törvényes és normakövetõ
mûködés kényszerének következménye.

A gond az, hogy elsietve, rossz ideológia (centralizált oktatás a
bölcsitõl az egyetemig beleszólással a tananyagokba minden szinten... no
comment) mentén és a piac igényeit messzemenõen figyelmen kívül hagyó
döntés született, ami mögött egyértelmûen nem oktatáspolitikai, hosszútávú
nemzetstratégiai, hanem rövidtávú gazdasági megfontolások húzódnak meg.
Szerintem világos, hogy az volt a cél, hogy kevesebb pénz ráfordításával
ugyanannyi fiatalt tudjanak az egyetemeken inkubálni, mint korábban. A
jogász és közgazdász képzésre be fognak iratkozni a tandíj ellenére, a
TTK-ra meg kevesebb pénzbõl felvetetnek több hallgatót. Az más kérdés,
hogy mi lesz ennek az eredménye.

A képzés minõségének emelkedése semmilyen körülmények között nem várható
attól, hogy kevesebb pénzbõl kell gazdálkodni, ráadásul több helyen több
hallgatóval is kell majd foglalkozni. Minden trenddel és tapasztalattal
szembe megy az oktatásra fordított költségvetési források csökkentése, ez
biztosan nem fogja a minõség javulását és a nemzet felemelkedését
eredményezni. A gond az, hogy a mellékelt maszlag mégis ez. Na ez az,
amivel pl. a HaHa-nak baja van. A rengeteg hazugság és szakmaiatlanság, a
rövidlátás és az, hogy a politikai érdekek miatt senki nem áll ki és
mondja el, hogy erre van szükség x és y gazdasági okok miatt és amint
lehet, újra emelni fogják a felsõoktatásra fordított pénzek összegét. A
szemforgató hazugságokat és a szakmailag gyakorlatilag értelmezhetetlen
döntéseket kell hallgatni egy olyan, a felsõoktatáshoz remekül értõ
szakember szájából, aki nem tud angolul és egyetemet 40 éve nem látott
közelrõl. A törvényeket kidolgozó szakértõk csoportjainak tagjairól nem
lehet tudni semmit stb.

Ha én lennék most végzõs gimnazista, akkor valószínûleg eléggé tele lenne
a hócipõm az egésszel. Egyetemistaként is tele van. Erre végre történik
valami. Nem szeretnék arról vitatkozni, hogy törvényes-e vagy sem, hogy ez
ELTE-s diákok "illetéktelen behatolók" voltak-e vagy sem stb. De valami
történt. És akkor jön a csillogó megítélésû HÖK és beleböfögi a levegõbe,
hogy enyje-bejnye gyerekek, hát mi elhatárolódunk tõletek, mert rosszak
voltatok.

Erre õk azt mondják, hogy "b*****tok meg!". És én igazat adok nekik.
Nagyon csúnya módon játszanak a jövõjükkel, és erre a leginkább legitim
szervezet, ami egyrészt tehetetlen, az másrészt még el is határolódik
tõlük...

Tudom, hogy a HÖOK és sok HÖK-ös rengeteget tett a helyzet
megváltoztatásáért, de gyenge az ideológiai erõpolitikával szemben és csak
kisebb kompromisszumokat sikerült elérni. Ezek természetesen nagy
gyõzelmek, mert az erõvel szemben bármilyen kis változás kieszközlése
annak számít. De elhatárolódni a háborgóktól, az szerintem barokkos túlzás
volt.

A HaHa ezer sebbõl vérzik. De csinálják a mûsort, ami a figyelem
középpontjában tartja az ügyet és érezteti, hogy gebasz van. Ez szerintem
mindenképpen hasznos. Ezért mondtam azt, hogy öntökönrúgás volt a
közlemény.

Mindenkitõl bocsánatot kérek a terjedelemért.

Dávid